شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۳
شوشان خرمشهر: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری است و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است تا آموزش‌های ارائه شده دوره کرونا هم ترتیب اثر داده شود .

کمرئی در واکنش به این گفته رئیس کمیسیون آموزش مبنی بر اینکه «اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه‌اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.» گفت: تاکید وزیر آموزش و پرورش استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ارزشیابی. آزمون و ارزشیابی تا جایی که واقع شود، آموزش برای معلم مسجل شده و دانش‌آموز در معرض یادگیری قرار گرفته است ما هنوز در حین آموزش هستیم. باید از یک کف دروس ارائه شده یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم.

وی ادامه داد: در پایه دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمون‌ها مطرح شده بود که برطرف شد و امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود. درباره حجم دروس باید با سازمان سنجش یک مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی 80 درصد توافق کرده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اما درباره سایر پایه‌های دوره متوسطه ما این سناریو را مدمنظر داریم که چون آموزش‌های ارائه شده از سوی معلمان در دوره تعطیلات هم حائز اهمیت است 80 درصد محتوای درسی، 20 نمره ارزیابی دانش‌آموز را به خود اختصاص دهد و آموزش‌های ارائه شده باقی مانده، با سوالات اختیاری 4 نمره داشته باشد و یک فرصتی برای آن‌ها باشد که یک پنجم پایانی کتاب را مطالعه کرده‌اند.

..

چگونگی برگزاری امتحانات دانش‌آموزان هفتم تا یازدهم


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانش‌آموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز دوازدهم) گفت: از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روش‌های ارزیابی برای پایان خوب متمرکز شدیم. ارزشیابی در شش پایه اول دوره ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تاثیر در هدایت تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: اما برای ارزشیابی‌ها، ابتدا باید دید دانش‌آموزان فضای آموزش حضوری را تجربه می‌کنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتا ارزشیابی‌های ما مشابه روش‌های سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و معلم درباره آن به صورت غیرمتمرکز تصمیم می‌گیرند و آموزش را پایان می‌دهند. اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نشود.

ترجیح ما برگزاری آزمون‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

کمرئی افزود: البته ترجیح ما آزمون‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است. اما اگر نشد؛ چاره‌ای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحی شده و دستورالعمل آن تبین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیات آن بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموخته‌های دانش‌آموزان به میزان حجم تدریس شده با روش‌های چهارگانه مکمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانش‌آموز و همچنین عملکرد یک ماهه بعد از آن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. در واقع همان کاری بود که در دوره ابتدایی انجام می‌شود و حالا به پایه‌های بالاتر تعمیم پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهد شد یا خیر گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد ولی معلمان آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها را انجام می‌دهند و تکالیف را از سوی دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام می‌شود.

منبع:پانا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار