اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
یک کارشناس مسایل نفتی:
یک کارشناس مسایل نفتی با بیان اینکه اکنون پس از مبارزه با کرونا، دومین مبارزه و تلاشی که در سطح بین‌المللی در حال انجام است، تلاش در راستای تعادلی کردن قیمت نفت است، گفت: در صحنه جغرافیای جهانی، ایران کمترین تاثیر را از کاهش قیمت نفت متوجه خواهد شد.
محمدجواد عاصمی‌پور با اشاره به بحث کاهش قیمت فروش نفت آمریکا و تاثیر آن بر نفت ایران اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌گرفته در سطح بین‌المللی و همه اطلاعات موجود در جهان، حداقل ۱۵ یا ۲۰ سال آینده به لحاظ ارزانی و وفور همچنان ۷۰ درصد از اتکای امنیت انرژی جهان بر روی نفت و گاز است.

وی با بیان اینکه نفت و گاز بازیگر اصلی میدان انرژی جهان هستند، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان انرژی جهانی، اگر انرژی اتمی ۳۰۰ درصد رشد داشته باشد، فقط ۷ درصد می‌تواند در تامین انرژی جهانی نقش داشته باشد و نفت و گاز همچنان می‌توانند جایگاه خود را در تامین انرژی موردنیاز دنیا حفظ کنند. انرژی‌هایی مانند انرژی بادی و... هنوز نتوانسته‌اند آنچنان که باید جایگاه و سهمی در تامین انرژی موردنیاز دنیا داشته باشند و همچنان نفت و گاز در این زمینه پیشتاز هستند.

این کارشناس حوزه نفت ادامه داد: برای اینکه بخش نفت و گاز بتواند همچنان این جایگاه را در جهان داشته باشد لازم است تا در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام گیرد و این سرمایه‌ها باید اقتصادی باشند. در ایران به دلیل آنکه قیمت نفت در درون زمین صفر در نظر گرفته می‌شود، استخراج نفت با هر میزان هزینه تولید به صرفه به نظر می‌آید و از این رو نسبت به برداشت و فروش آن اقدام می‌شود اما در دیگر کشورها نفت درون زمین دارای قیمت و ارزش است و از این رو هزینه تولید و برداشت آن بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه نرخ فروش اگر نتواند از پس هزینه تولید برآید، دکل‌ها تعطیل می‌شوند زیرا برداشت نفت برای آن‌ها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

قیمت تعادلی نفت در بازار بهترین گزینه برای همه کشورها است

عاصمی‌پور با بیان اینکه پایین آمدن قیمت نفت آمریکا باعث ایجاد ترسی در این کشور شده است زیرا آمریکا سرمایه‌گذاری فراوانی در این حوزه داشته است، ادامه داد: پایین آمدن قیمت نفت آمریکا این کشور را با بحران عظیمی مواجه خواهد کرد. در این زمینه کشوری که تا پیش از این خواهان بسته شدن اوپک بود اکنون خود در حال رایزنی با آن است تا شرایطی را به وجود بیاورد که قیمت نفت در بازار جهانی متعادل شود. این شرایط همچنین باعث ایجاد شرایط بسیار دشواری در بحث بیکاری کارکنان حوزه نفت آمریکا خواهد شد.

این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه قیمت‌های خیلی پایین و یا خیلی بالای نفت در بازار جهانی به سود هیچکدام از کشورهای تولیدکننده و یا مصرف‌کننده نفت نیست، گفت: قیمت تعادلی نفت در بازار بهترین گزینه برای همه کشورها است و بر اساس شاخص‌های اندازه‌گیری شده، قیمت تعادلی نفت در هر بشکه حدود ۴۵ تا ۵۰ دلار است.

وی با اشاره به اینکه اکنون پس از مبارزه با کرونا، دومین مبارزه و تلاشی که در سطح بین المللی در حال انجام است، تلاش در راستای تعادلی کردن قیمت نفت است تا شرایط از چیزی که اکنون در بازار نفت وجود دارد بهتر شود، ادامه داد: اکنون که قیمت نفت آمریکا بسیار پایین است، مشکلات فراوانی برای خریداران و همچنین تولیدکنندگان نفت به وجود خواهد آمد زیرا اقتصاد نفت یک اقتصاد درهم تنیده است و از این رو همه کشورها پای کار خواهند آمد تا این مساله را حل کنند.

کاهش قیمت نفت؛ ایران کمترین، عربستان بیشترین آسیب

عاصمی‌پور در خصوص اثر کاهش قیمت نفت آمریکا بر بازار نفت ایران عنوان کرد: با توجه به شرایط تحریمی و همچنین میزان فروش نفت، باید گفت که در صحنه جغرافیای جهانی، ایران کمترین تاثیر را از کاهش قیمت نفت آمریکا متوجه خواهد شد اما دیگر کشورها از جمله عربستان که اکنون میزان فروش نفت بسیار بالایی دارند، از کاهش قیمت نفت به شدت آسیب می‌بینند.

این کارشناس نفت گفت: کشورهایی که در گذشته پای میز مذاکره کاهش تولید نمی‌آمدند اکنون با سقوط قیمت نفت، خواهان کاهش تولید نفت هستند. کرونا اکنون بلایی بر سر آن‌ها آورده است که خودشان به دنبال کاهش تولید نفت هستند.

وی ادامه داد: ایران پیش از کرونا، با کرونای تحریم مواجه شده بود و شرایط دشواری در بحث تولید و فروش نفت خام داشت اما اکنون کشورهایی از جمله آمریکا که خواهان پایین آوردن فیتیله تولید ایران بودند، فیتیله تولید خودشان پایین کشیده شده است و شرایط بسیار دشواری دارند. ایران در شرایط کنونی نباید تولید خود را کاهش دهد بلکه باید با افزایش تولید در شرایطی که هزینه‌های تولید نفت دریای شمال بسیار بالا است، سهم بیشتری در بازار جهانی را از آن خود کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار