اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
تحلیل عوامل موفقیت جوامع علمي و جهاد كشاورزي در ترويج كاشت پنبه در خوزستان این امکان را مي دهد كه با ایجاد یک استراتژی قوی در بين جوامع محلي، كشاورزان را به كاشت اين محصول راهبردي تشويق كرد.
شوشان - جواد الهایی سحر:

استان خوزستان از قديم از استانهاي پنبه خيز بوده ، كه ساوه و شوشتر در ايران از قديمی ترين مناطق کشت پنبه بوده و به دوره هخامنشیان بر می‌گردد پنبه یکی از معروف ترین و پر مصرف ترین الیاف طبیعی است.این محصول از جمله محصولات صنعتی و بازرگانی جهان محسوب می شود که تولید آن در 79 کشور جهان متداول بوده و اشتغال و تامین معیشت میلیون ها خانوار به تولید )بخش کشاورزي (تبدیل ) صنایع پنبه پاك کنی ، صنایع نساجی، روغن کشی،...( و توزیع فرآورده هاي آن وابسته است.

از الزامات و دلایل اساسی دراحیاء و توسعه زراعت پنبه در خوزستان را چند مورد نام برد:

اشتغالزایی مستقیم :

به ازا هر هکتار پنبه 95 نفر –روز اشتغال ایجاد می شود )بنابراین هر چهار هکتار یک اشتغال دائمی بوجود می آورد توان اشتغالزایی پنبه در بخش کشاورزي 2/5 برابر سویا، 4 برابر ذرت، 4 برابر کلزا و 6 برابر گندم می باشد.

اشتغال غیرمستقیم :

به ازاي ایجاد یک شغل در زراعت پنبه، حدود 5 شغل در بخش هاي صنعت و خدمات ايجاد مي گردد
 ارزش افزوده اي كه پنبه به دنبال دارد براي اقتصاد استان و كشور معجزه گر است! تعدادي از فرآوردهاي قابل استحصال از پنبه از الياف پنبه پارچه پوسته تخم پنبه دانه الکل اتیلیک الکل فورفوریل لوکز لگنین گاپرون نایلون از مغز تخم دانه پنبه صابون خوراك دام گلسیرین روغن رنگرزي ماده شمع ویتامین اي فتین مواد افزودنی شیرینی پزي...

واز ضايعات پنبه ( لينتر ) خمیر سلولز رنگ گالودائم سلوئید ابریشم مصنوعی الکوئید پلاستیک فیلم عکاسی عایق ساختمانی کاغذ محکم کفپوش پوست مصنوعی پنبه در بـازار جهـاني در ميـان دانه هاي روغني سومين رتبه را به خود اختـصاص داده اسـت با اختصاص حداقل  ١٠٠ هكتار در هر بخش از بخش هاي شهرهاي استان مي توان خوزستان را به قطب توليد پنبه در كنار محصولات ديگر تبديل كرد  راهكار عملياتي  تجزیه و تحلیل عوامل موفقیت توسط جوامع علمي و جهاد كشاورزي در ترويج كاشت پنبه در خوزستان  این امکان را مي دهد كه باایجاد یک استراتژی قوی و آگاهانه در بين جوامع محلي كشاورزان را به كاشت اين محصول راهبردي ترغيب و تشويق كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار