شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
در نشست مدیران مناطق نفتخیز جنوب با نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی استان تشریح شد:
در نشست جمعی از نمایندگان مردم تهران، سمنان، مشهد و اهواز در مجلس یازدهم شواری اسلامی با استاندار و مسئولان اجرایی خوزستان، دستاوردهای صنعت نفت توسط مدیران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد.
در نشست جمعی از نمایندگان مردم تهران، سمنان، مشهد و اهواز در مجلس یازدهم شواری اسلامی با استاندار و مسئولان اجرایی خوزستان، دستاوردهای صنعت نفت توسط مدیران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد.

در این دیدار نمایندگان مجلس با اعلام اینکه همگی نمایندگان خوزستان و درکنار خوزستان خواهند بود، بر اولویت رسیدگی به مشکلات روستاهای خوزستان به ویژه بخش غیزانیه تاکید و مقرر کردند تا با همکاری دولت، بودجه‌های مورد نظر را برای محرومیت‌زدایی و توسعه این بخش مصوب نمایند.

 
اهتمام صنعت نفت به انجام مسئولیت‌های اجتماعی

استاندار خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه نفت خوزستان یک ثروت ملی است، یادآور شد: به همین نسبت نیز همه نمایندگان مجلس باید درقبال توسعه استان خوزستان و بودجه‌ی این استان، احساس مسئولیتی ملی داشته باشند.

دکتر غلامرضا شریعتی افزود: در چندسال اخیر صنعت نفت به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود در چارچوب اختیارات و مقررات، اهتمام داشته و خدمات متعددی را در زمینه کمک به پروژه‌های عام‌المنفعه استان به انجام رسانده است. وی افزود: دریافت سهم بیشتر خوزستان از درآمدها یا عوارض، منوط به اصلاح قوانین مصوب مجلس از جمله شامل ساختن مالیات بر ارزش افزوده به تولید نفت‌خام و یا تخصیص بودجه به نفت جهت پرداخت عوارض آلایندگی است.

 
صنعت نفت نماد استقلال صنعتی

مهندس سعید کوتی، مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در این جلسه به تشریح جایگاه و اهمیت این شرکت در صنعت نفت پرداخت و اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت نفت نماد وابستگی به محصولات و خدمات خارجی بود، اما اکنون به عنوان نماد استقلال صنعتی، پیشگام در بومی‌سازی پیچیده‌ترین تجهیزات  و ماشین‌آلات است.

 

نقش طرح‌های EPD/EPC در محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و توسعه مناطق پیرامونی تاسیسات نفتی

مهندس صادق فتح الهی، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز با مقایسه توانمندی صنعت نفت در دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: از ابتدای فعالیت صنعت نفت در بیش از ۱۰۰ سال قبل، ۶۶ میلیارد بشکه نفت در مناطق نفتخیز تولید شده است که ۲۶ میلیارد بشکه آن قبل و ۴۰ میلیارد آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از خروج شرکت‌های خارجی تولید گردیده که نشان دهنده توان فنی بالای جوانان ایرانی در تولید نفت و گاز است.

 وی همچنین افزود: پیش از پیروزی انقلاب تنها ۲۰ درصد از گازهای همراه جمع‌آوری و مابقی آن سوزانده می‌شد در حالی‌که این رقم هم اکنون به ۸۴ درصد افزایش یافته است و برای ۱۶ درصد باقیمانده هم قراردادهای بزرگی با شرکت‌های توانمند ایرانی بسته شده که در حال پیشرفت هستند.

مهندس فتح اللهی خاطرنشان کرد که برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت طرح‌های EPC/EPD توسعه بالادست (نظیر طرح ۲۸ مخزن) دارای پیوست اجتماعی و بودجه ۴ درصدی مصوب برای حوزه مسئولیت اجتماعی شده‌اند که می‌تواند نقش موثری در محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی محلی و توسعه مناطق پیرامونی تاسیسات صنعت نفت داشته باشد.

 
حمایت مالی صنعت نفت از ۸۰۰ پروژه زیربنایی در خوزستان

رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در تشریح اقدامات عام المنفعه صورت گرفته در خوزستان، بیان داشت: تنها در ۴ سال گذشته، صنعت نفت بیش از ۸۰۰ پروژه زیربنایی را در استان خوزستان مورد حمایت مالی قرار داده و حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح‌ها اختصاص داده‌است.

مهندس شهرام وردک افزود: صنعت نفت به طور خاص در بخش غیزانیه طی چهار سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد تومان در طرح آبرسانی کمک مالی ارائه کرده است که بیش از ۱۳ میلیارد تومان آن برای احداث ایستگاه پمپاژ آب و ۱۲ میلیارد تومان برای اجرای خطوط لوله بوده است. همچنین در این مدت شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه ۱۷ میلیارد تومان و بسیج شهید تندگویان صنعت نفت بیش از ۵/۵ میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی، بهداشتی و آموزشی این بخش هزینه کرده‌اند.

وی یادآور شد: از سال ۹۴ با تانکر در منطقه غیزانیه آب شرب توزیع کرده‌ایم‌ که میزان آن در حال حاضر به ۴۰۰ هزار لیتر در روز رسیده که البته استحقاق مردم شریف منطقه بیش از این است و انشاءالله با کمک نمایندگان مجلس یازدهم، اهتمام مسئولان و حمایت صنایع بزرگ از جمله نفت، توسعه‌ی این بخش شتاب بیشتری خواهد گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار