اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
رئيس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور:
مردم سه ماه از زندگی خود را در قرنطينه سپری و با سختی ‌هايی دست و پنجه نرم کردند، اما درنهايت از شرايط خسته شدند...
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور با تاکيد بر اينکه بايد شيوه‌هاي مديريت کرونا تغيير يابد، گفت: مردم سه ماه از زندگي خود را در قرنطينه سپري و با سختي‌هايي دست و پنجه نرم کردند، اما درنهايت از شرايط خسته شدند ديگر نکاتي مانند در خانه بمانيد، با فرزندانتان بازي کنيد و... که به مردم توصيه مي‌کرديم، جوابگو نيست.

بايد طرح‌هاي جديدتري جهت مديريت کرونا اتخاذ شود تا با شرايط موجود تطبيق داشته باشد. محمد حاتمي درباره علت بي‌توجهي برخي مردم نسبت به رعايت مسائل بهداشتي در راستاي مقابله با کرونا اظهار کرد: علي‌رغم اينکه مسئولان وزارت بهداشت به صورت مداوم از طريق رسانه ملي و رسانه‌ها از مردم مي‌خواهند که فاصله‌گذاري اجتماعي و مسائل بهداشتي را رعايت کنند، اما برخي مردم چندان به اين مسائل توجه نمي‌کنند، به نظر مي‌رسد اولين علت بي‌توجهي مردم ناشي از اين است وزارت بهداشت تنها در حيطه مسائل وزارت بهداشت عمل مي‌کند در حالي که اين وزارت‌خانه بايد همه جانبه‌نگر بود و همه مسائل اجتماعي،‌ رواني و... را مدنظر داشته و از همه ظرفيت‌هاي ملي مانند دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، سازمان‌هاي صنفي، اساتيد و مراکز دانش بنيان براي مقابله با کرونا استفاده کند.

وي گفت: کروناويروس به صورت ناگهاني وارد زندگي مردم شد و مردم دچار استرس، اضطراب و فشار رواني ناشي از استرس شدند، همين موضوع باعث شد تا از توصيه‌هاي مسئولان مربوطه تبعيت‌ کنند و در مهار و مديريت کرونا موفق عمل کنيم.

اما با گذشت زمان نوعي انحصارگرايي در مديريت کرونا ايجاد شد در حالي که کرونا مسئله‌اي چند بعدي است که بعد رواني- اجتماعي آن مهم‌تر است حال ممکن است برخي نخواهند آن را بينند، اما بايد بودجه کرونا صرف تمامي ابعاد کرونا شود.

حاتمي در ادامه بر تغيير شيوه‌هاي مديريت کرونا تاکيد کرد و گفت: در پي شيوع ويروس کرونا، مردم سه ماه از زندگي خود را در قرنطينه سپري و با سختي‌هايي دست و پنجه نرم کردند، اما درنهايت از شرايط خسته شدند.

ديگر نکاتي مانند در خانه بمانيد، با فرزندانتان بازي کنيد و... که در اسفند يا فروردين‌ماه براي ايجاد آرامش رواني به مردم توصيه مي‌کرديم، جوابگو نيست.

بايد طرح‌هاي جديدتري جهت مديريت کرونا اتخاذ شود تا با شرايط موجود تطبيق داشته باشد.رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور با اشاره به اينکه در حال حاضر مردم از زير بار فشار رواني سه ماهه خارج شده‌اند، گفت: پس از دوران قرنطنيه مردم در معرض اختلالات جسماني، رواني، فرسودگي شغلي هستند و همچنين مسائل رواني ناشي از دست دادن عزيزان يا بهبود يافتگي در دوران کرونا و مسائل اقتصادي يا اجتماعي ناشي از کرونا بروز يافته است.

زماني که مردم از بار اين فشار رواني رها شدند بالطبع تبعيت‌جويي آنان کاهش مي‌يابد، زيرا برنامه‌اي براي شرايط جديد فراهم نکرديم.

حاتمي همچنين گفت: صدا و سيما تصور مي‌کند هنوز بايد بگويد ماسک بزنيد و دست‌هايتان را بشوييد اما تحولات سريع است. وي يکي از مهم‌ترين شيوه‌هاي مقابله با کرونا را تشکيل «ستاد عوارض رواني ناشي از کرونا» در کوتاه‌ترين زمان عنوان کرد تا براي وضعيت موجود راهبردها و بسته‌هاي آموزشي فراهم شود.

به طور قطع در پي اين عمل مجددا تبعيت‌جويي مردم در راستاي رعايت مسائل بهداشتي افزايش مي‌يابد. رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور به فعاليت‌هاي اين سازمان در راستاي مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: روز دوشنبه جلسه شوراي مرکزي برگزار شد.

در اين راستا گزارش استان‌ها و فعاليت‌هايي که سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور طي سه ماه اخير انجام داد، جمع‌آوري و به شوراي مرکزي ارائه شد. اين گزارش در 36 محور به رئيس جمهوري نيز ارائه شد.

همچنين جهت تشکيل ستاد ويژه عوارض رواني ناشي از کرونا نامه‌اي به رئيس جمهوري ارسال کردم، رئيس جمهوري اين نامه را تاييد کرده و به وزير بهداشت ارسال کرده است اما هنوز وزارت بهداشت پاسخي به ما نداده است.

رييس انجمن مطالعات روان درماني ايران با بيان اينکه سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور طي سه ماه گذشته يکي از سازمان‌هاي تاثيرگذار در مديريت استرس و اضطراب ناشي از کرونا بوده است، اظهار کرد: 30 هزار عضو متخصص در اختيار ستادهاي استاني قرار گرفتند تا استرس و اضطراب مردم کنترل شود و مردم را به شرايط عادي بازگردانيم.

هم‌اکنون لازم است برنامه‌ها و شرايط جديدتري را براي مردم تنظيم کنيم. لازم است تحليل دقيقي از وضعيت داشته باشيم. اکنون از پيک کرونا عبور کرديم و وارد زندگي با وجود کرونا شده‌ايم.

سبک زندگي دوران پس از کرونا با سبک زندگي با وجود کرونا متفاوت است. وي با اشاره به اينکه ما سبک زندگي پس از کرونا را تنظيم نکرده‌ايم، زيرا مسئولان مربوطه و ستاد ملي مقابله با کرونا اين را نخواستند، از عدم توجه ستاد به تلاش‌هاي شبانه‌روزي 30 هزار روانشناس در ايام کرونا نيز انتقاد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار