اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: مدیریت پسماند و رفع مشکلات سایت صفیره در اولویت برنامه‌های شهرداری اهواز قرار ندارد و بهترین شاهد این ادعا غیبت شهردار اهواز در کارگروه مدیریت پسماند است.
فاضل عبیات در کارگروه مدیریت پسماند استان در خصوص مشکلات سایت دفع پسماند صفیره اظهار داشت: در سلول‌های موجود وضعیت انباشت زباله نامطلوب است و برای انباشت زباله باید برنامه زمانی ارائه شود که هر سلول در چه مدت زمانی تکمیل می شود؛ همچنین ماشین‌های آتش‌نشانی باید در محل وجود داشته باشند و بیش از این به مساله پسماند رسیدگی شود.

وی یادآور شد: پیش از این شهرداری اعلام کرد که سلول شماره ۲ با ۳۰ میلیارد ریال تکمیل می‌شود و به محل دفن اضافه می‌شود که این امر باید در صدر وظایف شهرداری قرار گیرد.

عبیات ادامه داد: پسماندهای کوت عبدالله و شیبان نیز مدیریت شود و شهرداری‌های  این مناطق مسئولیت دارند که همکاری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با گله مندی از شرکت نکردن شهردار اهواز در کارگروه مدیریت پسماند گفت: تذکر جدی به شهردار اهواز در این خصوص درج شود زیرا هرگونه کاهلی در زمینه مدیریت پسماند تخلف است چرا که این رویکرد به معنای مقابله با الزامات قانونی و مقرراتی است که شهرداری‌ها باید در حیطه آن گام بردارند.

وی تاکید کرد: شهرداری با جابه‌جایی اولویت‌ها مشکلات مدیریت پسماند را رفع کند و در این زمینه تنبیه‌ها باید اعمال شود و هیچ گونه صبر و تامل و گذشت و جانبداری قابل قبول نیست.

عبیات اضافه کرد: شهرداری باید بداند که هیچ پروژه‌ای بر حفظ سلامتی مردم اولویت ندارد و اگر به این امر تمکین نکند در پرداخت برخی عوارض آلایندگی محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

تشکیل پرونده قضایی برای تهدید سلامت مردم و اجرا نشدن وظایف سازمان پسماند اهواز  

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز در این نشست بر لزوم تشکیل پرونده قضایی در خصوص سایت دفع پسماند صفیره و تهدید سلامت مردم در نتیجه عمل نکردن سازمان پسماند اهواز به وظایف قانونی خود تاکید کرد.

محمد گراوند افزود: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی ۲ ماهه کارخانه بهانه قابل قبولی نیست و در این ۲ سالی که این مسئولیت خطیر را عهده دار شدید باید فکر اساسی برای این مساله می‌کردید.

وی بیان کرد: همچنین اضافه شدن پسماند شیبان و کوت عبدالله به اهواز عذر پذیرفته شده‌ای نیست، مگر برای زباله‌های اهواز برنامه‌ریزی درستی شده بود که اضافه شدن پسماند دیگر مناطق مانع آن باشد.

به رغم تذکر و توصیه‌ها، شهرداری هیچ اقدام موثری نکرد

همچنین در این نشست مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در یک ماه گذشته وضعیت نامناسب محل دفن زباله‌ها بحران محیط زیستی برای شهروندان اهوازی و حتی خوزستانی به وجود آورده است و به رغم همه توصیه‌ها و تذکر در بازدیدهایی که از این سایت داشتیم هیچ‌گونه اقدام موثر و مطلوبی از سوی شهرداری صورت نگرفت و محل دفن پسماند شهر اهواز همچنان تهدیدی برای سلامت مردم است.

محمدجواد اشرفی بیان کرد: شهرداری اهواز سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عوارض دریافت می‌کند و سازمان مدیریت پسماند از شهرداری اهواز جدا نیست و باید دید که از این مبلغ چه هزینه‌ای برای مدیریت پسماند شهر اهواز اختصاص داده می شود، لذا طرح موضوعات اعتباری در این نشست قابل قبول نیست.

همچنین علی بنی عگبه رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در این خصوص گفت: تاکنون چهار بار شاهد آتش‌سوزی وسیع در صفیره شدیم که رفع این وضعیت به مطالبه‌ عمومی مردم تبدیل شده است.

وی افزود: بر اثر  این آتش‌سوزی‌ها تمام شهر اهواز را دود فرامی‌گیرد و در آتش‌سوزی اخیر به مدت ۶ روز فقط پاسخگوی تلفن‌های شهروندان در اعتراض به این دود بودیم، لذا برای این حجم وسیع پسماند باید تصمیم قاطع گرفته شود.

در صورت تزریق اعتبار سلول دوم و سوم همزمان تکمیل می‌شوند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در این نشست اظهار داشت: برای برنامه‎های کوتاه مدت و میان مدت، یک هزار میلیارد ریال نیاز است البته در یک ماه اخیر با افزایش نرخ ارز، یک هزار و سیصد میلیارد ریال به این رقم اضافه شده است.

محمدرضا قنوات ادامه داد: در برهه اخیر حدود ۲ تا سه ماه کارخانه به خاطر بیماری کرونا تعطیل بودند و با تعطیلی کارخانه بازیافت، دوباره کاری برای ما ایجاد شد که دفن زباله به دلیل از بین رفتن رطوبت و شیرابه مشکل شده بود.

وی با اشاره به نصب دوربین های نظارتی در محل دفن پسماند و پوشش تصویری محل، افزود: مساحت محدوده دفن پسماند یک هزار در یک هزار است و اکنون این سایت پر شده و زباله در ارتفاع در حال تخلیه است.

قنوات ادامه داد: سلول سوم این سایت در چند روز آینده راه‌اندازی می شود و اگر اعتبارات تزریق شود سلول‌های دوم و سوم به طور همزمان تکمیل می‎شوند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند تنها متولی زباله اهواز نیست و زباله‌های شهرستان‌های کارون و شیبان نیز به اهواز تحمیل می‌شود ، دراین میان زباله‌های کوت عبدالله به تنهایی روزانه حدود ۱۵۰ تن است اما شهرداری‌های شیبان و کوت عبدالله هیچ هزینه‌ای در قبال این کار پرداخت نمی‌کنند.

سایت دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای صفیره در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه برومی راه اندازی شده است.

آتش‌سوزی در محل دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای صفیره حدود سه هفته طول کشید و دود غلیظ و بوی نامطبوع، بیش از هشت هزار نفر از جمعیت روستاهای بخش غیزانیه را با مشکل مواجه کرد.

روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می شود. اگر چه روش به کار گرفته در این سایت (روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا) قرار است مانع از آلودگی زیست محیطی شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، آلودگی ها همچنان ادامه دارد و از چند سال با آتش‌سوزی‌های وسیع پیش در فصل گرما مواجه می شود.

دود شدید ناشی از آتش سوزی در مدفن پسماند در پنجم تیرماه ۹۵ که برخی مناطق شرقی اهواز را هم فراگرفته بود موجب کاهش دید و اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شد و چند پرواز را به تاخیر انداخت.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار