اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
شوشان - محمدصادق عظيمی:

بدون شک بعد از انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی ایران عزیز ، دکتر احمدی نژاد شخصیتی فوق العاده است که بر وقایع مختلف و بویژه در دو دهه اخیر تاثیری عمیق داشته و بارها معادلات سیاسی را برهم زده است . 

... تخریب ناجوانمردانه در دولت نهم به شکلی و در دولت دهم به اشکال دیگر و بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری در مدت ۷ سال اخیر به گونه ای متفاوت ، اما هدف یکی بود : القای "انحراف" دکتر احمدی نژاد و مهندس مشایی و "ایستادگی در برابر ولایت" !!

مصاحبه اخیر دکتر احمدی نژاد در باب هنر و موسیقی بهانه ای شد تا مدعیان ولایتمداری موج جدیدی از تخریب های ناجوانمردانه با تقطیع و تحریف سخنان ارزشمندش ایجاد کرده و این دروغ بزرگ را جا بیاندازند که دکتر احمدی نژاد از ارزشهای اسلامی عدول و از ارزشهای انقلابی عبور کرده است !

در حالیکه هر فرد منصفی که کل مصاحبه را مطالعه نماید به زیبائیهای نگاه عمیق و افق بلند دکتر احمدی نژاد به مقوله مهم فرهنگ و هنر و موسیقی اذعان و از خباثت برخی از مدعیان ولایتمداری ابراز تعجب خواهد کرد .

اینک با استعانت از درگاه الهی و طی چند شماره به بررسی ابعاد مهم این مصاحبه ارزشمند خواهیم پرداخت :

بهمن بابازاده : سلام آقاي دكتر احمدي نژاد. خيلي ممنون كه اين قرار گفتگو را پذيرفتيد. صحبت هاي ابتدايي شما را مي شنويم تا برويم سراغ سوالات.

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه.

من سلام مي كنم به همه كسانيكه ما را مي بينند يا صداي ما را مي شنوند، اميدوارم گفتگوي ما مفيد باشد.

بهمن بابازاده: اين گفتگو قرار است كه در بخش "حوزه هنري" شما باشد يعني اصلا قرار نيست وارد "فضاهاي سياسي" شما بشويم. مي خواستم بعنوان سوال اول درباره "دورترين ذهنيت تان از موسيقي" براي ما بگوييد، دورترين آواهايي كه در ذهنتان شماست چه بوده است؟

دكتر احمدي نژاد: موسيقي كه در عالم جاري است. اصلا ما غرق در موسيقي هستيم. جهان يا موسيقي است كه صدا است يا تصوير است. اين عالم به اين زيبايي، بطور پيوسته، همه موجودات در حال نواختن هستند. 

تپش قلب، نفس، امواج انديشه. در روابط اجتماعي هم همين طور است. اگر دقت كنيم همه در حال نواختن هستند اما بطور طبيعي هر انساني، زيباترين موسيقي كه در اعماق جانش مي نشيند، لالايي مادر است. اين اولين موسيقي بيروني است كه انسان با آن مواجه مي شود. آنقدر لطيف و زيباست و با فطرت انسان همخواني دارد كه آرامش مي دهد و كودك با آن به خواب مي رود. حالا انواع لالايي ها، در فرهنگ هاي گوناگون در اوج زيبايي است.

 "موسيقي در واقع بخشي از هنر است" و "هنر خلاقيت و بازيابي و بازتوليد زيبايي هاي جاري در هستي است". هنرمند موسيقي، هنرمند نقاش، مجسمه ساز، انواع هنرهايي كه در عالم گسترش پيدا كرده، اينها "زيبايي هاي موجود در عالم" را كه به ظاهر پنهان هستند و نمي توانيم ببينيم يا بخشي از آن آشكار و بخشي پنهان است، اينها را "بازتوليد كرده و در معرض استفاده همگان" قرار مي دهد

 و مي تواند "اعتراضي" باشد. اعتراض به "جريانات و رفتارهايي" كه در مقابل "خواست فطري انسان ها" براي اوج كمال، "محدود كردن و له كردن" انسانها، "تحقير" انسانها، "تحميل" به انسانها، "تخريب شرايط اجتماعي"، بگونه اي كه آرزوها محدود شود، "آرزوها از بين برود" ، "استعدادها درهم شكسته شود" ، آن شوق و شوري كه يك انسان بطور طبيعي بايد داشته باشد، قرار مي گيرند.

تك تك موجودات عالم در شوق و شور هستند. همه در حال رقص و پايكوبي هستند چون خلق شده اند، هستي پيدا كرده اند. اين خيلي زيباست. انسان كه بالاترين مخلوق است بايد بالاترين رقص و پايكوبي را داشته باشد، "بالاترين شوق و نشاط و زيبايي را از خودش بروز بدهد". اما وقتي اين محدود مي شود، اعتراض شكل مي گيرد. حالا در مراتب ديگر، "اعتراض به فقرها، تبعيض ها، فاصله طبقاتي ها، سوءاستفاده ها و ..." كه اين مي شود "موسيقي اعتراضي" ،  "هنر اعتراضي" . و هر هنري يا يكي از اين هاست و يا تلفيقي از اين هاست. بعضي ها گرايش به آن "اعتلاء"ي و آرزويي و شوقي دارند و بعضي ديگر مي آيند به سمت "اعتراض"ي اما همه اش يك جنس است.

همانطور که ملاحظف فرمودید دکتر احمدی نژاد نگاه عمیقی به مساله هنر و موسیقی دارند که البته ایشان در مسائل اجتماعی هم همینگونه اند : نگاه عمیق و افق بلند .
دکتر احمدی نژاد در ابتدای مصاحبه ، موسیقی و هنر را به دو بخش اعتلایی و اعتراضی تقسیم میکنند که هدف آن بازتولید زیبائیهای عالم و شگفتیهای آفرینش و ایجاد شور و شوق برای تسهیل در خواست فطری بشر برای رسیدن به کمال و اعتراض به محدود کردن ، تحقیر و تحمیل انسانهاست . زیرا معتقد است که شکوفایی استعدادهای انسان در پرتو آزادی انتخاب است . همان مساله مهمی که مورد تاکید انبیا و اولیای الهی و دیگر عقلای عالم است .

البته آنها که سطحی اندیش و ظاهر بین و هدفشان تخریب فرزند آزاده و برومند اسلام دکتر احمدی نژاد است در لابلای این نگاه ارزشمند بدنبال عبارتی میگردند که با فریبکاری ذهنیت مردم متدین را نسبت به او مخدوش کنند ! مثلا از این عبارت : "همه موجودات عالم در شور و شوق و در رقص و پایکوبی اند" نتیجه بگیرند که ببینید احمدی نژاد میگوید رقص حرام نیست در حالیکه مراجع تقلید رقص را حرام کرده اند !
در نالیکه پر واضح است که در این عبارت زیبای دکتر احمدی نژاد رقص عرفانی مد نظر است نه رقص بمعنای حرکات جلف برخی افراد که با نگاه سطحی ، آنرا به پایین ترین درجه نازل کرده اند .

لذا هم در اشعار عرفای بزرگ و هم نگاه فقها و فلاسفه بزرگی چون امام خمینی و علامه طباطبایی ، رقص بمعنای عرفانی آمده نه به معنای ابتذال مثلا علامه طباطبایی در تمجید از شهید مطهری میفرماید : وقتی میدیدم که او چقدر دقیق مطالب را فرامیگیرد و درک میکند یک حالت رقصی به من دست میداد .

حقیر به دوستان مدعی ولایتمداری توصیه میکنم اولا - دست از تخریب بردارند زیرا نتیجه عکس میدهد و اگر اشکالی در تفکر رقیب می بینند آنرا منطقی و منصفانه نقد کنند زیرا این روش صحیح هم به تقوا نزدیک است و هم مورد پذیرش مخاطبان قرار میگیرد و ثانیا - اگر نمیدانند بدانند که تقطیع ، تحریف و کتمان بخشهای مهم نظر رقیب و بزرگنمایی آنچه ضعف می پندارند شیوه ای غیر اخلاقی و مغایر با معرفت دینی و مخالف با سیره اهل بیت (س) و مشی امام راحل عظیم الشان و رهنمودهای مقام معظم رهبری است .

اللهم عجل لولیک الفرج 

ادامه دارد ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار