اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
مدیر کل دفتر آموزش و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش گفت: طبق برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها و آموزش‌های مهارتی رسمی تحصیل کنند و این قانون مصوب مجلس است.
«سید مصطفی آذرکیش» مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در واکنش به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توسط برخی از مشاوران به سمت و سوی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با وجود عدم تمایل دانش‌آموز گفت: برای اینکه هدایت تحصیلی درست صورت بگیرد یک‌سری برنامه در زمینه توسعه‌ای داریم که در این برنامه‌های توسعه‌ای تکالیفی به عهده وزارت آموزش و پرورش و همه نظام‌ آموزش سپرده شده است. 

آذرکیش در ادامه بیان کرد: این نقطه بهینه به این صورت است که به طور مثال اگر در یک شهری در یک برهه زمانی عده‌ای علاقه‌مند باشند در یک رشته خاص تحصیل کنند، باید دید آیا همه در آن رشته خاص استعداد دارند؟ یا اصلاً جامعه به این میزان از نیرو در آن رشته نیاز دارد؟ یا حتی ما امکان اجرای شرایط تحصیل برای تعداد زیاد متقاضی در آن رشته خاص را داریم؟ همه این موارد در اسناد بالادستی ذکر شده و در آنجا قید شده که پس از آموزش دوره‌های عمومی یعنی پایه نهم دانش‌آموزان وارد شاخه‌ها و رشته‌های متناسب با نیاز جامعه خواهند شد و این روند برای هدایت تحصیلی نقطه بهینه است. 

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اگر کشورهای مختلف را بررسی کنیم می‌بینیم که هر کشور سیاست‌های توسعه‌ای را متناسب با نیاز خود تعریف می‌کند و در این زمینه نسبت به هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام می‌کنند، در کشور ما نیز این اتفاق بر اساس سند بالادستی و قوانین می‌افتد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدارس مختار هستند که دانش‌آموزان را علیرغم میل باطنی آنها به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش سوق دهند؟ گفت: عوامل مختلفی در مشاوره و هدایت تحصیلی دخیل هستند که شاید منجر به این تصمیم شود. در هر منطقه عواملی از جمله علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکان اجرا منجر می‌شود که ما به یک دانش آموز کمک کنیم در چه رشته‌ای تحصیل کند؛ همیشه باید تعادل بین چهار عامل در نظر گرفته شود. 

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا مجموعه عواملی باعث هدایت تحصیلی می‌شود. هدایت تحصیلی حدنصاب دارد و هیچ اجباری در این زمینه وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال شاید متقاضی رشته پزشکی دانشگاه تهران ۱۰۰ هزار نفر باشد اما فقط ۱۰۰ نفر ظرفیت برای آن در نظر گرفته شود، آیا می‌توان گفت چرا مابقی را اجبار می‌کنیم که رشته‌های دیگر را انتخاب کنند؟

آذرکیش ادامه داد: ملاک‌های انتخاب رشته و هدایت تحصیلی در کشور ما عبارتند از عملکرد تحصیلی ۳۵ درصد، نتایج آزمون‌های مشاوره ۳۰ درصد، نظر دانش آموز ۱۰ درصد، نظر معلمان ۱۰ درصد، نظر والدین ۱۰ درصد و نظر مشاور ۱۰ درصد. عوامل هدایت تحصیلی و انتخاب رشته جزو عوامل هدایت تحصیلی محسوب می‌شوند و می‌بینیم که همه نظرها بستگی به یک گروه خاص ندارد.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: تلاش وزارت آموزش و پرورش همیشه این بوده که ضمن ملاحظه برنامه‌های توسعه‌ای کشور بتواند در انتخاب آگاهانه دانش آموزان کمک کند و بر اساس علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکان اجرا برای آنها هدایت تحصیلی را انجام دهد. یکی از دلایلی که باعث شد امتحانات پایه نهم به صورت حضوری برگزار شود این بود که پایه نهم در هدایت تحصیلی نقش مهمی دارد.

آذرکیش افزود: چرا در انتخاب رشته دانشگاهی ۱۰۰ مورد انتخاب در نظر گرفته می‌شود، زیرا همه افراد نمی‌توانند در انتخاب اول پذیرفته شوند. در آموزش و پرورش هم همین است و همه تلاش ما این است بر اساس ضوابطی که از قبل تعریف شده هدایت تحصیلی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۵ و نیم درصد دانش‌آموزان در آموزش و پرورش در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند که  ۲۴ درصد در رشته تجربی، ۳۰ درصد در رشته علوم انسانی، ۹ درصد در رشته ریاضی فیزیک و کمتر از یک درصد در رشته علوم و معارف اسلامی هستند. در این نسبت‌ها باید کنترل بیشتری صورت بگیرد تا با نیازهای جامعه و آینده دانش‌آموزان همخوانی بیشتری داشته باشد.

مدیر کل دفتر آموزش و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش گفت: برنامه ششم توسعه اعلام می‌کند که تا پایان برنامه باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها و آموزش‌های مهارتی رسمی باشند و این قانون مصوب مجلس است.

 آذرکیش اضافه کرد: ما برای آینده کشور به نیروی کار ماهر و تکنسین بیشتری نیاز داریم. همه کشورها آموزش را به سمتی بردند که بتوانند نیروی کار ماهر در آینده برای کشورشان داشته باشند. 

وی اظهار داشت: سند تحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی و... همه اینها ناظر بر این است که ما دانش آموزان را به سمتی هدایت کنیم که بتوانند در رشته‌هایی تحصیل کنند که پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.

 مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این سوال که آیا بعد از فراگرفتن مهارت، به اشتغال آنها نیز توجه شده است یا خیر؟ گفت:  آموزش مساوی با اشتغال نیست؛ در اشتغال از عوامل مختلفی نقش دارند ما در آموزش و پرورش به تکالیفی که قانون برای ما گذاشته است عمل می‌کنیم.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار