اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از افزایش ۱۰ درصدی تعداد مراجعان مشکوک به کرونا به مراکز درمانی صنعت نفت طی یک هفته اخیر خبرداد و گفت: لطفا و حتما از ماسک استفاده کنید.

دکتر حبیب‌اله سمیع اظهار کرد: مراجعان سرپایی مشکوک به کرونا به مراکز درمانی زیرمجموعه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نسبت به هفته گذشته با افزایش ۱۰ درصدی همراه بوده که این آمار، زنگ هشداری برای انجام اقدام‌های سخت‌گیرانه است. عمده دغدغه سازمان بهداشت و درمان، بخش عملیات صنعت نفت است که توصیه می‌کنم کارکنان مناطق عملیاتی نسبت به رعایت دستورعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه دستورعمل‌های بهداشتی در وهله نخست به‌منظور حفظ سلامت و جان مردم است، عنوان کرد: همچنین باید کارها را به گونه‌ای مدیریت و ساماندهی کرد که از تجمع افراد در مکان‌های عمومی جلوگیری شود و در این زمینه، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیازمند همکاری و مساعدت همه مسئولان و کارکنان عزیز و زحمتکش صنعت نفت است.

دکتر سمیع گفت: بیش از ۲۰ نفر از کادر درمان پرستاری تهران استعلاجی و در قرنطینه خانگی هستند و تعدادی از پزشکان ما نیز مبتلا شدن که این موارد شرایط کار را سخت‌تر کرده است.

آبان و آذر؛ جهش دوباره ویروس کرونا

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: براساس پیش‌بینی‌های مراجع رسمی، احتمال زیادی وجود دارد که در ماه‌های آبان و آذر شاهد پیک دوم اپیدمی ویروس کرونا در دنیا باشیم و این مسئله نشان از افزایش چند برابری میزان ابتلا و شیوع این بیماری در کشور دارد. در نتیجه تدوین برنامه مدون و درازمدت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به‌ویژه در بخش درمان الزامی است.

دکتر سمیع از نبود سیستم تهویه مناسب در مناطق جنوبی کشور به‌عنوان عاملی که در روند انتشار ویروس تأثیرگذار است، یاد کرد و افزود: یکی از دلایل عمده اپیدمی آنفلوآنزا در فصل زمستان در مناطق جنوبی کشور، سیستم‌های گرمایشی است که این مسئله در ارتباط با انتشار ویروس کرونا نیز صدق می‌کند.

به این دلیل که فضاها بسته است و با کارکرد کولرهای گازی انتشار ویروس به‌سرعت انجام می‌شود، بنابراین تنها راه رفع این مشکل ایجاد فشار منفی برای فضاهای بسته است. در حقیقت باید فن‌های مکنده‌ای را در سیستم‌های تهویه به‌کار برد تا هوا را خارج و فشار منفی ایجاد کند و این مسئله خود مانعی جدی برای عدم انتشار ویروس در فضاهای بسته خواهد بود.

به گفته وی، هم‌اکنون سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به دنبال تجهیز سیستم‌های تهویه به فن‌های مورد نظر برای مهار اپیدمی این ویروس در مراکز درمانی است. البته باز کردن پنجره‌ها در فضاهای بسته نیز خود به نوعی می‌تواند از انتشار ویروس در فضا جلوگیری کند.

همه ماسک بزنید

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بر الزام استفاده از ماسک به‌ویژه در مکان‌های عمومی بسیار تأکید کرد و گفت: لطفاً و حتماً و حتماً همه ماسک بزنید.

دکتر سمیع افزود: باید ماسک بزنید تا سلامت همکاران، نزدیکان، فرزندان، همسر، پدر و مادرهایمان به مخاطره نیفتد، بنابراین ماسکی که من استفاده می‌کنم در درجه نخست، برای حفظ سلامت افرادی است که با آنها در تماس هستم و در مرحله بعد برای حفظ سلامت خودم است. در حقیقت یک نوع احترام به حقوق خود و دیگران تلقی می‌شود و نیز حق‌الناسی است که به گردن افراد است و باید نسبت به رعایت این مسئله در جامعه حساس بود.

وی در ادامه به تهیه کلیپ‌های آموزشی برای رفع تشویش و اضطراب روحی و روانی مردم از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اشاره و اظهار کرد: شرایط بسیار بحرانی است و افراد تحت فشارهای روحی و روانی شدیدی قرار دارند. ترس از انتشار و انتقال بیماری و از دست دادن نزدیکان، بار روانی را در میان خانواده‌ها ایجاد کرده است.

به این منظور سازمان بهداشت و درمان با انتشار و تهیه کلیپ‌های آموزشی از سوی همکاران روان‌شناس و روان‌پزشک خبره به دنبال آن است تا فضای مشوش خانواده‌ها را تا حدودی بهبود ببخشد، بنابراین این کلیپ‌های آموزشی هم‌اکنون در کانال اینستاگرامی سازمان موجود است و خانواده‌ها با مراجعه به این کانال می‌توانند از این کلیپ‌های آموزشی بهره لازم را ببرند.

سامانه غربالگری را جدی بگیرید

دکتر سمیع درباره سامانه غربالگری هم توضیح داد: این سامانه مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است و تأکید می‌کنم که همه کارکنان به‌ویژه کارکنان بخش‌های عملیاتی حتماً قبل از ورود به مناطق عملیاتی فرم‌های خوداظهاری و غربالگری را پر کنند. در مجموع بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر به‌صورت هفتگی در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند که بخش قابل توجهی از آنان کارکنان اقماری هستند که بالغ بر ۳۰۰ نفر کارشناس بر این سامانه نظارت دارن و آن را به‌طور مداوم پایش می‌کنند و در صورت محرز شدن موارد مشکوک به کرونا، ظرف کمتر از ۲۴ ساعت با آنان تماس می‌گیرند و اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند و این پروسه تا بهبودی کامل بیماران ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تأکید کرد: باز هم عنوان می‌کنم که افراد بدون علائم کرونا نیازی به تست ندارند. وجود تست مثبت در یک بخش، الزامی برای انجام تست کرونا روی دیگر همکاران نخواهد بود.

کمبود اقلام مصرفی

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به روند فزاینده آمار ابتلا به کرونا، درصدد افزایش تخت‌های بستری به‌ویژه تخت آی‌سیو هستیم. خرید مجدد ۸ دستگاه ونتیلاتور برای بیمارستان نفت اهواز، خرید دستگاه سی‌تی اسکن دوم برای بیمارستان‌های تهران و اهواز و سی‌تی اسکن اول برای بیمارستان آغاجاری نیز در دستور کار سازمان بهداشت و درمان قرار دارد.

دکتر سمیع با بیان اینکه اغلب بیمارستان‌های نفت با کمبود اقلام مصرفی از جمله ماسک، لباس‌های ایزوله، گان، دستکش و ماسک‌های N۹۵ روبه‌رو هستند، از کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های نفت به‌عنوان مهم‌ترین چالش پیش روی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت یاد کرد و افزود: دستگاه‌های اکسیژن‌سازی که در بیمارستان‌ها وجود دارد برای ۱۰ الی ۲۰ درصد ظرفیت طراحی شده است و دستگاه قطعاً کشش این میزان تأمین اکسیژن را ندارد، بنابراین سازمان به دنبال خرید مخزن‌های اکسیژن مایع است. این مخزن‌ها حداقل تا ۲۰ روز اکسیژن مورد نیاز بیمارستان را تأمین می‌کند.

وی در پایان همچنین خواستار مساعدت بیشتر بیمه‌های تکمیلی طرف قراداد نفت در شرایط شیوع ویروس همه‌گیر کرونا شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار