اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به پایش آب شرب، آخرین وضعیت شاخص‌های بهداشتی آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی خوزستان را تشریح کرد.
دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اولویت‌های کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشت در تمامی شهرستان‌ها، پایش و نظارت مستمر بر آب شرب در نقاط شهری و روستایی است.

وی افزود: با توجه به اهمیت آب سالم در حفظ سلامتی جامعه، وضعیت آب شرب از نظر میکروبی، شیمیایی و کلر باقی‌مانده به صورت شبانه‌روزی در تمامی شهرستان‌ها توسط بازرسان بهداشت محیط در آزمایشگاه‌های تخصصی در سطح شهرستان‌ها و استان کنترل و آنالیز می‌شود. با تلاش کارشناسان و نظارت‌های انجام شده، در سال گذشته طغیان بیماری التور در استان خوزستان گزارش نشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در حال حاضر آب اهواز از نظر شاخص میکروبی دارای مطلوبیت ۹۵.۷۵ درصدی است که نسبت به سال ۹۸ وضعیت بهتری دارد. شاخص میکروبی آب شبکه توزیع شهری در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز در فصل بهار سال جاری دارای مطلوبیت ۹۳.۲ درصد بوده است.

وی گفت: کیفیت آب شرب اهواز اکنون در وضعیت مناسبی است و در عین حال این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که سلامت مردم خط قرمز ما است و هیچگونه محافظه‌کاری و ملاحظه‌کاری در این زمینه نداریم و مسائلی که سلامتی مردم را تهدید کند، پیگیری خواهیم کرد.

ابول‌نژادیان افزود: در ماه‌های اخیر با توجه به شیوع کرونا، این بازرسی‌ها و کنترل‌ها تشدید شده‌اند و در صورت صفر بودن کلر باقی‌مانده یا عدم مطلوبیت میکروبی، موارد بلافاصله به صورت تلفنی با کارشناسان شرکت آب و فاضلاب مطرح و مشکل در منطقه رفع می‌شود. اگر  رفع این معضلات زمان‌بر شوند، موضوع از طریق شورای سلامت خوزستان و یا ارجاع پرونده قضایی شرکت‌های آب و فاضلاب به دادگاه پیگیری می‌شود و آن‌ها را موظف به پاسخگویی و رفع مشکلات می‌کنیم.

وی بیان کرد: در پاره‌ای از نقاط در سطح شهر اهواز و استان خوزستان به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز، فرسودگی شبکه توزیع آب، خصوصیات توپوگرافی منطقه یا افت فشار، کیفیت آب دستخوش تغییر و موجب شکایت هموطنان یا افت مطلوبیت میکروبی می‌شود که بلافاصله موضوع توسط مراجع بهداشتی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در برخی شهرستان‌ها با معضل انشعابات غیرمجاز آب مواجه هستیم. متاسفانه عده‌ای از شهروندان، بدون اطلاع از تبعات راه‌اندازی انشعابات غیرمجاز آب، اقدام به لوله‌کشی با فاصله‌های طولانی از مسیر غیرکارشناسی و بعضا از درون جوی‌های روباز می‌کنند، که این موضوع بارها از طریق آموزش عمومی، جلب مشارکت مردمی و حتی از طریق مراجع قضایی پیگیری شده است و همچنان در این زمینه، نیازمند مداخله جدی مردم و ارگان‌های متولی هستیم.

وی افزود: وضعیت کلرسنجی آب شبکه توزیع شهری در شهرستان‌های  خوزستان در سال ۹۸ به صورت میانگین ۸۲.۶ درصد بوده است که در مقایسه با میانگین کشوری از وضعیت بهتری برخوردار است. درصد مطلوبیت کلرسنجی آب شبکه توزیع روستایی نیز در شهرستان‌های استان خوزستان در سال ۹۸،  ۶۸.۲ درصد بوده است که حدود ۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

ابول‌نژادیان گفت: شاخص مطلوبیت کدورت آب شبکه توزیع شهری در شهرستان‌های خوزستان در سال گذشته، ۷۸ درصد بوده است که به گفته مسئولین اداره آبفا، کدورت بالای آب در برخی نقاط به این دلیل است که ۸۰ درصد آب استان خوزستان از منابع سطحی (رودخانه‌ها) برداشت و تامین می‌شود در حالی که در بیشتر نقاط کشور برداشت آب شرب بیشتر از منابع زیرزمینی انجام می‌شود و طبعا استفاده از منابع زیرزمینی، کدورت کمتری به همراه دارد. رقم این شاخص در خوزستان، حدود ۱۲ درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است و نیاز است ارگان‌های متولی هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را جهت افزایش مطلوبیت این شاخص انجام دهند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار