اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
شوشان - نوید قائدی :
ای کاش مرحوم احمد محمود رمانی هم به نام کنارهای کهن و دوست داشتنی اهواز(مانند در خت انجیر معابد) می نوشت،تا آیندگان اگر درخت کناری در شهر اهواز ندیدند لااقل بتوانند رمانی ماندگار به یاد آن بخوانند و بدانند روزگاری در خیابان ها و خانه های قدیمی این شهر درخت پربرکت و پرسایه کنار موج می زده است‌.
درخت کنار برای ما مردم جنوب باور و اعتقاد و نوستالژی گذشته است،این درخت پرفایده با تاجی بزرگ و سایه انداز طی سالها با شهر نوبنای اهواز نوین و مردمان آن عجین شده بود،معابر محله های قدیمی شهر و حیات بزرگ خانه ها اراسته به کنار بود، درختی که تقریبا بخش بزرگی را خانه یا معبر را زیر سایه خود غرق می کرد و مردم از میوه پر فایده آن یعنی سرشار از ویتامین دث و ویتامین ث آن بهره می بردند و همچنین شاخ و برگ این درخت پربرکت مملو از لانه پرندگان شهری مانند گنجشک و کبوترهای قمری و بلبل های خرمایی خطه جنوب می شد.تا کنون به نبود لانه پرندگان و برچیدن بساط آن ها در درختان شهر اهواز توجه کرده اید؟
تحقیقات جدید ناسا توسط ماهواره های هواشناسی نشان می دهد که شهرهای بزرگ خصوصا در مناطق گرمسیری جزیره های سهمگین جذب اشعه خورشید هستند و تفاوت جذب و دمای هوا و استفاده از انرژی در بود و نبود پوشش درختان مناسب آن چنان چشمگیر و فاحش است که تحقیقات بزرگ و دامنه داری را در اکثر شهرهای مناطق گرمسیری ایالات متحده شروع کرده اند تا به نتایج مطلوب و علمی برای الگوی مناسب کشت در مناطق شهری بپردازند.
چرا نهادهای ذیربط و مسئول در برابر نابودی تدریجی این درخت مظلوم ساکت مانده اند،چرا هنرمندان و شهروندان و جراید خاموشند،چرا سازندگان و بساز بفروش های پولدوست از نابودی این درختان کهنه هیچ ابایی ندارند،چرا شهرداری اهواز و شهروندان و انجمن های زیست محیطی و دوست داران شهر و دیار اهواز هیچ برنامه مهم و مدونی برای احیای کاشت این نهال زیبا و نوستالژیک ندارند.
من این روزها به این موضوع فکر می کنم که اگر با خودم عهد ببندم و در شهر اهواز ۱۲ نهال کنار در جای مناسب غرس کنم بهتر از نوشتن صد مطلب بی اثر است.
یکی از آرزوهای من تشکیل یک شب ادبی بنام درختان کنار اهواز است، تا دوستان ادیب و فرزانه و شهروندان قدیمی شهر بیایند و در باب این درخت زیبا و کهنه شعر و داستان و خاطره بگویند و چند عکاس خوش ذوق هم از مانده های کنار این شهر عکس و تصویر بردارند و ثبت و ضبط کنند.
به امید روزهایی که دوباره درختان کنار در مرکز خانه ها قرار گیرند و آواز گنجشک های نشسته بر شاخساران روح همه را مست کند و به امید روزهایی که با طراحی ویژه در محله های نوظهر خیابان کنارستان داشته باشیم تا مانند خیابان ولی عصر تهران در جوار درختان کنار در بلندای تاریخ شهر ماندگار شوند.
و صد آروزی دیگر که فرصت گفتن آن نیست و شاید روزی بتوانم در شب کنار اهواز بگویم و بگریم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار