اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
شوشان / نوید قائدی:

مثلث سبز تعبیری است که بنده به منطقه ای محصور بین خیابان های تخت سلیمان از ابتدای پل کابلی تا امتداد بلوار سپاه به طرف سینما هلال و مقطعی از جاده ساحلی غربی که به پل کابلی متصل می شود می گویم.

اما چرا سبز؟ یکی از علاقه های من گوگل گردی سه بعدی شهر از بالاست،طی بررسی ها متوجه شده ام این منطقه مثلث مانند که از محله های قدیمی(امانیه) اهواز است بیشترین تراکم درختان سبز در حریم آیلند های وسط معابر و آیلند حاشیه خیابان ها وجود دارد.

همین عامل یعنی تراکم بالای درختان بلند قامت با تاج های سبز و بالاترین میزان کانوپی جزب اشعه های خورشید سبب شده در ساعت های از روز که بقیه نقاط شهر بالاترین میزان درجه حرارت را داشته باشند،اما شما اگر بعنوان یک شهروند به صورت پیاده از پیاده روهای این مناطق عبور کنید،متوجه اختلاف دما شده و تحمل گرما برای شما سهل تر است.

نقطه اوج این اختلاف در حریم دانشگاه سه گوش قابل لمس است، عمارتی با دیوارهای بلند آجری و محصور با درختان پایه بلند(اکثرا کنار) که پیاده روی در جوار آن ضمن دادن حس آرامش به شما لطافت و قدرت تحمل گرما را می دهد.

به غیر از خیابان انقلاب حدفاصل پل روگذر تا میدان ساعت و بخش هایی از خیابان پودات و بعضی از فرعی ها مانند منصفی و... که در معرض تغییرات بیشتر ساخت و ساز و تجاری سازی قرار داشته اند،خوشبختانه بقیه معابر اصلی بکرتر و فعلا در امان مانده اند.

از فاجعه بارترین کشتار درختان این منطقه سوزاندن و قطع کردن تعمدی اشجاری قدیمی و بلند پایه و قدمت دار جنب بیمارستان رازی تا پل بود که متاسفانه متولیان امور شهری به راحتی از کنار این اقدام غیر مسئولانه گذشتند.

از نقاط قابل توجه لزوم حفظ میراث کهن درختان قدیمی این منطقه است که باید با سرشماری و پلاک کوب کردن جهت حفظ درختان اقدام عاجل شود،دومین مسئله امکان الگو برداری جهت ایجاد محیط های مشابه در محله های دیگر است که فقر درختان بلند را دارند تا بتوان با ایجاد چنین شرایطی ضمن کمک به زیست بوم شهری امان سایه اندازی پیاده روها را ایجاد کرد.

طبق بررسی های بنده فضای محصور در این حریم حدود ۱.۲ کیلومتر مربع است که حدود ۵ درصد آن با اشجار پوشیده شده اما همین فضای ۵ درصدی آن چنان تاثیر گذار است که دید بصری و حس شهروندی را مطلوب و آرام می نماید.

مجدد پیشنهاد ویژه دارم تا کلنگ تجاری سازان و حتی بعضی از مدیران دولتی غیر مسئول به جان فرم و شکل و وضعیت این منطقه نیفتاده است هر چه سریعتر جهت حفظ این میراث زنده شهری اقدام و برنامه ریزی شود،البته وظیفه سازمان های شهروندی و محیط زیستی و جراید و ... بسیار مهم و خطیر است.

من ا... التوفیق
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار