اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
رئیس پارک ملی دز با اشاره به برآورد جمعیت گوزن‌های زرد ایرانی در این پارک، تعداد تقریبی این گوزن‌ها را حدود ۹۰ راس عنوان کرد.
رضا قپانچی‌پور با اشاره به انتقال ۱۷ راس گوزن زرد ایرانی از ایلام به پارک ملی دز در بهمن‌ماه اظهار کرد: طبق پایش‌های انجام شده، این گوزن‌ها چندین بار مشاهده شده‌اند و وضعیت خوبی دارند.

وی افزود: این گوزن‌ها در روزهای ابتدایی انتقال، به دلیل عدم آشنایی با محیط به سمت اراضی کشاورزی می‌رفتند که آنها را به سمت پارک ملی دز هدایت می‌کردیم.

قپانچی‌پور بیان کرد: با توجه به اینکه احتمالا در زمان انتقال، یکی از گوزن‌های ماده باردار بوده است، احتمال می‌رود که زایمان انجام شده باشد اما تاکنون مشاهداتی از زایمان این گوزن‌ها نداشته‌ایم.

رئیس پارک ملی دز با اشاره به پایش مستمر وضعیت گوزن‌های زرد ایرانی، گفت: زمانی که آثار گوزن‌ها مشاهده می‌شود یعنی در وضعیت مناسبی به سر می‌برند و شرایط مساعدی دارند؛ خوشبختانه بیماری یا تلفاتی نیز از گوزن‌ها مشاهده نشده است.

وی در خصوص تعداد گوزن‌های زرد ایرانی در پارک ملی دز، افزود: با توجه به پوشش انبوه جنگلی منطقه، امکان اطلاع دقیقی از تعداد گوزن‌ها نداریم اما حدس زده می‌شود که جمعیت گوزن‌ها در سایت دز، ۲۰ تا ۳۰ راس و در جنگل حدود ۵۰ تا ۶۰ راس باشد.

قپانچی‌پور با اشاره به شرایط لازم به منظور تکثیر گوزن‌های زرد، بیان کرد: با برقراری امنیت منطقه، گوزن‌ها استرس نخواهند داشت و در تولید مثل آن‌ها اختلالی پیش نمی‌آید. همچنین سعی می‌شود گوزن‌های زرد در شرایطی قرار بگیرند که به صورت دستی به آن‌ها غذا داده نشود تا خوی وحشی خود را حفظ کنند و از انسان متواری شوند و خود منابع غذایی خود را تامین کنند.

وی گفت: در فصل گرما بیشترین نگرانی بابت وضعیت آب منطقه است که خوشبختانه آبگیرها، در حال حاضر آب دارند اما سعی می‌شود امسال یکی دو آبگیر مصنوعی نیز در منطقه ایجاد شود. با توجه به وسعت منطقه، اگر گوزن‌ها تکثیر داشته باشند شاید در سال آینده مشاهدات افزایش یابند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار