اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
بورس به زودی فاز عوض می‌کند
هر چند بورس دیروز با ریزشی اندک روبرو بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در فاصله کوتاه رسیدن شاخص به بالاتر از دو میلیون واحد تا امروز، بورس ریزشی قابل توجه را تجربه کرده و نزدیک به ۵۰۰ هزار واحد عقب نشسته است.

بورس تهران حالا از پس این عقب‌نشینی به معضلی برای سهامداران بی‌شمارش بدل شده است، کسانی که با در دست داشتن برگه سهام عدالت راهی بازار سرمایه شده‌اند.

سئوال اما اینجاست؛راه بورس به کدامین سمت است؟بورس تهران در همین محدوده می‌ماند؟ عقب‌تر می‌نشیند یا جلوتر خواهد رفت؟

حمیدرضا نظری، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: من بیش از بیست سال است که به صورت کاملا حرفه‌ای در این حوزه کار می کنم و باید بگویم سهامداران حرفه‌ای و کارشناسان بارها هیجاناتی از این دست را تجربه کرده‌اند.

وی گفت:به هر حال بررسی و رصد این بازار نشان می‌دهد هر زمان اتفاقاتی از این دست افتاده است،استفاده از ابزارهایی برای مهار روند ریزش و کاهش دامنه بحران در دستور کار قرار می‌گیرد، به عنوان مثال در زمان شهادت سردار سلیمانی مقامات بورس با کاهش دامنه نوسان از ۵ درصد به ۲ درصد، مانع از ریزش شاخص و بروز بحران شدند.

از سوی دیگر قوانینی در بورس وجود دارد که بر پایه آن اگر ریزش یا افزایش قیمت یک سهم درکمتر از ۱۵ روز از حد مشخصی فراتر رود، نماد متوقف خواهد شد اما در این دوره ما استفاده خاصی از ابزارها را نمی‌بینیم و به عنوان یک تحلیلگر دوست دارم مقامات بورس در این خصوص توضیحاتی دقیق را ارائه کنند و بگویند چرا از ابزارهای قانونی برای مهار دامنه نوسان بهره نمی‌گیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که دلیل عمده ریزش بورس در شرایط کنونی چیست؟ گفت: اول باید ببینیم بورس در چه شرایطی رشد کرد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد شاخص از ۸۰۰ هزار واحد به بعد با سرعتی غیرمنطقی رخ داد و در مدت زمانی بسیار کوتاه بورس به محدوده دو میلیون واحدی رسید و در نتیجه این رشد غیرمنطقی، زمینه را برای کاهشی این چنینی نیز فراهم کرد .

 وی تاکید کرد: با ریزش بورس،برخی شرایط را برای متعادل شدن بازار مهیا دیدند و حالا نیز به نظر من دوره ریزش رو به پایان است و بازار در دوره‌ای کوتاه وارد مدار رشد منطقی می‌شود .

 نظری در توضیح این مطلب ادامه داد: دو عامل نشان می‌دهد روند شاخص رو به بالاست، یکی تورم که در حال افزایش است و دیگری روند رو به رشد نرخ ارز ، این دو عامل خود گواه رشد بورس در ماه‌های آتی است . حال برخی می‌پرسند حمایت‌ها جوابگوست یا خیر؟ به نظر من چه حمایت صورت گیرد چه نگیرد بورس روند رو به رشد خود را آزام آرام از سر می‌گیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سئوال که کف مقاومتی بورس کجاست؟ گفت: من فکر می‌کنم هنوز نمی‌توان کف مقاومتی را دقیق پیش‌بینی کرد چرا که بازار در حال کشف این نقطه است اما نکته مهم این است که در همین شرایط سهامداران باید آموزش ببینید و بدانند تا زمانی که سهمی را نفروخته‌اند نه سود چندانی دیده‌اند و زیان کرده‌اند چرا که سهام نیز یک دارایی است و مادامی که این دارایی در مالکیت سهامدار است، خطری وی را تهدید نمی‌کند .

 او به سهامداران توصیه کرد از فروش سهم خود در این محدوده امتناع کنند و گفت: پربازده‌ترین بازار از سال 1392 تا کنون بورس بوده است و بی‌شک این بازار سودده‌ترین بازار نیز باقی خواهد ماند، از این رو لازم است سهامداران با دقت بیشتری دست به فروش بزنند.

 وی در پاسخ به این سئوال که بورس در روزهای آتی به کدام سمت می‌رود؟ گفت: فعلا این وضعیت وجود دارد تا زمانی که با انتشار گزارش‌های جدید شرکت‌ها، بازار با شفافیت بالاتر روبرو شود.


برچسب ها: بورس ، ایران ، سهام
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار