اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
- پدیده ایی که زندگی اجتماعی ما را تهدید می کند!
شوشان - ابراهیم مکوندی (سکوت) :
- فابینگ Phubbing عمل یا کنشی است.که موجب عدم توجه افراد به دیگران ، در محیط های اجتماعی و محافل خانوادگی،(به طور ناخودآگاه)،از روی عادت و اعتیاد، با نگاه کردن به گوشی تلفن همراه، روی می دهد.
- واژه ی فابینگ یک اصطلاح نوین می باشد.
که همگی ما، به طور فزاینده ایی ،
 (در موقعیت های مختلفی، به صورت ناخودآگاه)،گرفتار و اسیر آن، گشته ایم !
- به طور کلی، به جرات، می توان گفت: که این پدیده ی نوظهور و شوم، گریبان بسیاری از ما را به شیوه های مختلف و گوناگونی، گرفته است!
و بدون شک و تردید، قسمتی از زندگی روزانه ی ما را ،شامل گشته است.
- درسال.۲۰۱۲ میلادی، مرکز فرهنگ لغت استرالیا،  یک سمپوزیوم پژوهشی و تحقیقاتی ، ترتیب داد.تا برای پدیده ایی رایج در عصر تلفن های همراه هوشمند ، واژه ایی برگزیند.
- محققان و پژوهشگران حاضر در این گردهمایی تحقیقاتی، برای این پدیده ی نوین، اصطلاح فابینگ: ( Phbbing)،
  را انتخاب نمودند.
- و آن را چنین ، تعریف کردند: عمل نادیده گرفتن فردی که باما ،صحبت می کند.با توجه و نگاه کردن به تلفن همراه خویش
یا عمل خنثی کردن روابط شخصی ، در یک محیط اجتماعی،با نگاه کردن به گوشی تلفن همراه، به جای توجه به طرف مقابل را ، فابینگ، گویند...
-بنابراین، Phubbing , عمل یا کنشی است که باعث می گردد افراد در محیط های اجتماعی یا خانوادگی، به جای توجه  و برقراری ارتباط دوسویه و مثبت با دیگران، به تلفن همراه خود، می نگرد.
یا به عبارت ساده تر،:
بی اعتنایی (ناخودآگاه) یا(خودآگاه) ، به دیگران ، با نگاه کردن به تلفن همراه و چک کردن مطالب، کامنت ها و پیام های گوشی تلفن همراه که باعث عدم برقراری ارتباط موثر و مثبت، بین افراد، در اجتماع و خانواده می گردد.  
-هرگاه، از سرکار، خسته به منزل بر می گردید و سر میز یا سفره شام، همسر یا فرزند شما، سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم، به شما پاسخ می دهد. گرفتار فابینگ شده ایم!
- هر وقت، در مهمانی ها و دورهمی های دوستانه یا فامیلی، بعد از سلام و احوالپرسی اولیه، هر کس، به گوشی تلفن همراهش، مشغول می شود. گرفتار فابینگ شده ایم!
. هنگامی  که، در روابط عاطفی و زناشویی با شریک یا همسر خود، به رستوران یا تفریحی رفته ایم. یا در منزل نشسته ایم. و یکی ازما، مدام ،گوشی تلفن همراهش ، را چک می کند. گرفتار " فابینگ" شده ایم.!
-یک مطالعه، نشان داده: که بیش از بیست و پنج درصد از افراد، حداقل هفت  بار در روز، در حضور دیگران، و به هنگام صحبت با آن ها، زیرچشمی و  دزدکی، تلفن‌شان را چک می‌کنند.!
- تقریباً ، چهل و پنج درصد افراد نیز،   سه تا پنج بار در، روز ، فابینگ می‌كنند.
- که سرجمع در حدود هفتاد درصد از کسانی که از تلفن همراه هوشمند، استفاده می کنند.خواسته یا ناخواسته، گرفتار پدیده ی فابینگ شده اند.!
اگر به این مقوله، از نگاه جامعه ی آماری بنگریم. متوجه خواهیم شد که یک فاجعه ی انسانی، عاطفی و همه گیر ، در راه است.و باید هرچه زودتر با فرهنگ سازی درست و اصولی، اطلاع رسانی آگاهانه و استفاده از رسانه های جمعی و فضای مجازی،
افراد و احاد جامعه را از این پدیده ی نابهنجار، آگاه و مطلع سازیم.
- اگرچه شاید این رفتار، چیز مهمی به نظر نرسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد، که فابینگ، می‌تواند. به روابط اجتماعی، خانوادگی و سلامت روان ما، آسیب جدی ، جبران ناپذیری مخربی، وارد نماید.
- دکتر سپیلو (Sepolo) ،از اساتید دانشگاه استنفورد و نویسنده ی کتاب:
 مسیر خوشبختی، چنین می نگارد:*هرچند،معنای واژه ی فابینگ ، این است که ، ما از طریق رسانه های اجتماعی ،فضای مجازی و پیام کوتاه، با فرد دیگری، ارتباط دوسویه ، برقرار می نماییم.
اما،در واقع، این روند، می تواند، روابط اجتماعی حضوری و چهره به چهره ی همگی مارا به شدت، تحت تاثیر منفی قرار دهد.و مختل نماید.
- بنابراین خطر این می رود که مشکل نابهنجار پدیده ی بنیان برکن، فابینگ روز به روز، بیشتر و بدتر گردد.
و پیامدهای ناگوار آن، بیش ازاین، بر روابط اجتماعی ، عاطفی و زناشویی ، تاثیر منفی و غیرقابل جبرانی وارد نماید.که متاسفانه ، موجب گسسته شدن و تخریب ، روابط اجتماعی و عاطفی ، جامعه ی در حال توسعه ی ایرانی خواهد گردید.
- استفاده ی غیر معقول و افراطی از تلفن های همراه هوشمند، تا حدود زیادی بر امر ازدواج و امورات زناشویی، تاثیر منفی برجای می گذارد.
یک مطالعه ی میدانی دیگر، نشان داده است که ، فابینگ رضایت زناشویی را ، خصوصا در آغاز زندگی مشترک و دوران نامزدی ، به طور فزاینده ایی کاهش داده است.!!!
- تنش و درگیری خانوادگی بر سر استفاده ی افراطی و بیش از حد، از تلفن همراه، دلیل این اصلی اختلافات خانوادگی و روابط عاطفی می باشد.
که این مقوله، باعث انزوا، گوشه گیری، افسردگی و ازهم گسیختگی بنیان خانواده ، خواهد بود.
- درمورد کودکان و نوجوانان نیز، این پژوهش ها، ثابت کرده است که، کودکان و نوجوانانی که والدین آنان،درگیر این پدیده ی مخرب، می باشند.
تا حدود شصت درصد، بیشتر از افرادی که دچار و گرفتار این پدیده، نشده اند.از افسردگی، پرخاشگری ، گوشه گیری و انزوا،رنج می برند.
- فابینگ به صورت بسیار خطرناکی، بر روابط درون خانوادگی تاثیر منفی گذاشته و میزان تعلق خاطر و وابستگی خانوادگی اعضا خانواده را نسبت به هم ، کاهش می دهد.

نیروی محرک این احساسات چیست؟
فابینگ، چهار نیاز اصلی و اساسی  ماانسان ها را تهدید می کند. این نیازهای اصلی،
 عبارتند از:
۱ . احساس تعلق داشتن
۲. اعتماد به نفس
۳. زندگی معنا دار
۴. احساس کنترل داشتن
- وقتی شخصی، پیش شما، با تلفنش مشغول می‌شود، شما ممکن است احساس طردشدن و محروم شدن از مصاحبت با او را پیدا کنید.!
- این امر، می‌تواند، تأثیر قابل توجهی، بر سلامت روان شما داشته باشد.
- تحقیقات، همچنین نشان می دهد. افرادی که دچار فابینگ هستند. تمایل زیادی دارند تا تلفن‌شان همیشه در دسترس باشد. تا با شبکه رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند. و به این وسیله، خلاء ارتباط حضوری، چهره به چهره و  رودررو را پر کنند.
-  این شروع، یک چرخه معیوب است.
سه نشانه دچار بودن به *فابینگ به این شرح است:*
۱. هم زمان، دو مکالمه دارید، یکی از طریق تلفن  و یکی با شخص روبرویتان.  شما به احتمال زیاد، هیچ کدام از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی دهید.
 و مطمئناً فیوب " Phub" (دچار فابینگ) شده اید.
 ۲. سرمیز، یا سفره غذا،
 یا دیگر موقعیت‌های اجتماعی، با تلفن همراه خود، مشغول می‌شوید.  - قرار دادن تلفن همراه، کنار بشقاب غذا ،علامت هشداری است. که نشان می دهد  به زودی، ارتباطات خانوادگی تان، دچار اختلال اساسی خواهد شد!!!
- یادتان باشد، حتی لازم نیست، تلفن همراه خود را، در حین مکالمه، لمس کنید. تا روی رابطه شما تأثیر منفی بگذارد.
- یک مطالعه و تحقیق دیگر، نشان داده است که، تنها وجود تلفن، در دستان یا کنار شما،باعث می‌شود همسر، فرزند، خانواده یا دوستان و همکارانتان، کمتر با شما ارتباط برقرار کنند. 
۳. بدون چک کردن تلفن، نمی توانید شام، نهار یا صبحانه تان را تمام کنید.!!!
-  این نشانه‌ای از دلهره و ترسی واقعی در شماست. ترسِ از دست دادن تماس، پیام یا پست جدیدی در شبکه های اجتماعی. 

سه راه برای جلوگیری از فابینگ شدن :
۱- غذایتان را بدون تلفن همراه، میل بفرمایید.
۲- تلفن را از دسترس  خود،  کاملا،دور کنید.
۳- خود را به چالش بکشید.
- مثلا  در برخی مواقع، تلفن همراه خود را فراموش کنید(عمدا) و آن را با خود به محل کار نبرید.
- سه راهکار خوب برای ترک فابینگ :
۱. رفتار خود را الگوی دیگران قرار دهید.یعنی شما در هنگام ارتباط حضوری با دیگران، به تلفن همراهتان ، بی توجهی کنید.حتی اگر تماسی داشتید.آن را جواب ندهید.حداقل در طول حضور در جمع.
۲. برای ترک این پدیده ی شوم، با خانواده، دوستان ، بستگان و آشنایان صحبت کنید .و آنان را از خطرات و تهدیدهای این پدیده، آگاه سازید. ( با ارایهری دلیل و سند).
۳. دلسوز باشید.
دلسوزانه و محترمانه ، به دیگران گوشزد نمایید.که مثلا : من از روی انسانیت و دلسوزی، شما را از این خطر اجتماعی ، آگاه می کنم.
تا دلسوزی و مهربانی شما را درک کنند.و حرف ها و راهنمایی های شما ره بکار بندند.
- در پایان، و خلاصه ی کلام این که: باید همگی ما، به این نتیجه و استنتاج درونی و باور همگانی دست یازیم. بدانیم و بفهمیم: که اگر چه، تلفن های همراه هوشمند، می توانند، کارهای بسیار زیادی را برای نیل به یک زندگی آسان تر و راحت تر ، انجام دهند.
اما یک چیز و کار مهم و اساسی را نمی توانند. به ما ارزانی بدارند.
و آن چیز ، حفظ روابط اجتماعی، خانوادگی، عاطفی، دوستانه و زناشویی است.
- پس باید با هوشیاری و آگاهی از مخاطرات شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و رسانه های نوین، از افراط در استفاده ی غیر منطقی و غیر اصولی از این امکانات نوین و جدید، پرهیز نماییم.
تا روابط اجتماعی و عاطفی جامعه ی ایرانی، پابرجا و محکم و متحد، استوار و پاینده بماند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار