اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
۲۵ روستای دهستان مدرس بخش مرکزی شهرستان شوشتر با جمعیت بیش از یک هزار نفر از نبود آب شرب رنج می برند.

حدیث شیخی نیا: سه بخش مرکزی، شعیبیه و میان آب در شهرستان شوشتر قرار دارند که در دهستان مدرس بخش مرکزی شهرستان شوشتر ۲۵ روستا با جمعیتی بیش از یک هزار نفر به آب شرب دسترسی ندارند.

از ۲۵ روستا فاقد آب شرب، دو روستا از این آمار زیر نظر آب و فاضلاب شهرستان شوشتر نیستند و اهالی روستاها آب خود را به صورت خودگردان تأمین می‌کنند.

در شهرستان شوشتر ۹۰ درصد و در روستاهای آن ۶۰ درصد آب شرب سالم وجود دارد اما از آن برخوردار نیستند و این نبود آب آشامیدنی و بهداشتی، زندگی را در این روستاها دشوار کرد؛ ساکنان این روستاها برای آب مورد نیاز در راستای آشامیدن و یا موارد بهداشتی به خصوص در وضعیت کرونا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای ادامه زندگی در این روستاها آب مورد نیاز خود را از چاه‌ها و یا تانکرهای سیار تأمین می‌کنند.

آب‌رسانی از طریق تانکر

یکی از اهالی روستای آبگنجی که جزو روستاهای فاقد آب شرب هستند اظهار می‌کند: شبکه آب‌رسانی در روستا نداریم و با تانکر هر ۲۰ روز یک بار به اهالی روستا آب می‌آورد و می‌دهد که با وضعیت کنونی کرونا این حجم آب‌رسانی کفایت نمی‌کند.

وی می‌افزاید: مشکلاتی همچون خرابی تانکرها صف‌های طولانی را در این زمینه داریم.

استفاده از آب باران

«زینب ناصری» از اهالی روستای چم فرج در خصوص لوله‌هایی که در ورودی روستا وجود دارد بیان می‌کند: لوله‌کشی‌هایی در روستای چم فرج یک، توسط یکی از اهالی که در روستا حوضچه ماهی دارد، انجام شده است که در فصل تابستان کار آب‌رسانی را به اهالی روستا انجام می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: هیچ‌گونه آب شربی توسط آبفای شهرستان به اهالی این روستا داده نمی‌شود و مردم روستا چم فرج در فصل زمستان از آب ذخیره شده باران در چاه‌ها استفاده می‌کنند.

منبعی مخروبه

یکی دیگر از اهالی روستای بردمیل دهستان مدرس بیان می‌کند: در سال‌های گذشته منبعی توسط امور عشایر در روستای بردمیل تأسیس شد و حدود ۲۰ هزار لیتر خروجی برای مردم روستای بردمیل داشت اما در حال حاضر به خاطر خشک‌سالی و مشکلاتی همچون جمعیت بالای اهالی روستا و منبع مخروبه دیگر کفاف اهالی این روستا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه آب‌رسانی توسط آبفا و امور عشایر شهرستان به اهالی این روستا انجام نشد، ادامه می‌دهد: از مسئولان درخواست داریم لااقل به ترمیم و بازسازی منبع آب روستای بردمیل بپردازند چرا که اهالی این روستا در سختی به سر می‌برند.

نبود شبکه

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان شوشتر در این خصوص  اظهار می‌کند: بخش عمده‌ای از روستاهای مدرس فاقد آب و یا دارای آب بی‌کیفیت هستند.

«رستم عبدالله پور» در ادامه بیان می‌کند: پروژه‌های مذکور در حاشیه گرگر در فاز اول و دوم قرار دارند که در فاز اول مربوط به روستاهای بخش میان آب بوده و تا حدودی محقق شده اما در فاز دوم که بخشی از روستاهای میان آب و دهستان مدرس است، در حال حاضر طرح مذکور نیمه متوقف شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته پروژه‌ها آغاز شدند اما به دلیل کمبود اعتبارات به اتمام نرسیدند، ادامه می‌دهد: فقدان اعتبارات باعث شده که پروژه‌های مذکور پیشرفتی نداشته باشند و چنانچه اعتبارات تخصیص داده شود، بخشی از این روستاها از طرح آب‌رسانی بهره‌مند خواهند شد.

اعتبار ۹۵ میلیارد تومانی

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان شوشتر می‌گوید: اعتباری بالغ‌بر ۹۵ میلیارد تومان برای فاز دوم و سوم لازم است که تمامی روستاهای دهستان مدرس و باقی‌مانده روستاهای بخش میان آب، آب‌رسانی شوند.

وی ادامه یادآور می‌شود: در حال حاضر پیگیری‌های خوبی در خصوص پروژه‌های نیمه فعال در بحث تخصیص اعتبارات و عملیات اجرایی صورت گرفته است تا در فاز دوم و سوم حاشیه رودخانه گرگر که روستاهای محروم دهستان مدرس را از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند کنیم.

رستم عبدالله پور می‌افزاید: نیازمند تخصیص اعتبارات هستیم و اگر اعتبارات در امسال و سال آینده تخصیص پیدا کند، گام خوبی در راستای آب‌رسانی به روستاهای دهستان مدرس خواهیم داشت.

وی در خصوص تأمین آب روستایان می‌گوید: در حال حاضر تانکر سیار برای روستاهای فاقد کار آب آب‌رسانی را انجام می‌دهد و در روستاهایی که تأسیسات وجود دارد، از رودخانه حاشیه گرگر آب را برای استفاده به روستاییان منتقل می‌کنیم.

طی پیگیری‌های صورت گرفته بعضی از روستاییان به خاطر نبود آب آشامیدنی روستای خود را ترک و در حال حاضر بدون سکنه هستند.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار