اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: عملکرد دستگاه‌های مربوطه برای جلوگیری از زباله سوزی در سایت صفیره اهواز رضایت بخش نیست.

فاضل عبیات سابقه این چالش زیست محیطی در کلانشهر اهواز را قدیمی بیان ‌کرد و افزود: موضوع زباله سوزی در اهواز بارها در کارگروه مدیریت پسماند خوزستان مطرح شد که برای آن راه حل‌هایی نیز مصوب شد.

وی شهرداری اهواز را به عنوان دستگاه اصلی در اجرای این مصوبات دانست و گفت: تاکنون اقدامات جست و گریخته متعددی برای جلوگیری از زباله سوزی در سایت صفیره صورت گرفته اما معاونت امور عمرانی استانداری به عنوان متولی هماهنگی بین دستگاه‌ها، از عملکرد صورت گرفته رضایت ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: تکمیل سلول‌های جمع آوری و دفع زباله سایت صفیره، پوشاندن زباله پس از فشرده‌سازی با لایه‌های خاکی مناسب و هدایت گاز متان موجود در لایه‌های زباله‌ها که قابلیت اشتعال دارد، از راه حل‌های پیشگیری از بروز آتش سوزی در سایت صفیره است.

وی افزود: از دیگر اقدامات اساسی برای جلوگیری از این آتش سوزی‌ها استقرار خودروی آتش‌نشانی در محل سایت صفیره است.

 سایت دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای "صفیره" در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه "برومی" راه اندازی شد.

دفن نشدن زباله به صورت اصولی و بر اساس شیوه نامه در این سایت زباله، شرایط را برای آتش گرفتن زباله ها در این سایت فراهم کرده و دود ناشی از این آتش سوزی ساکنان روستای صفیره و بیشتر روستاهای بخش غیزانیه شهرستان اهواز و شرق این شهرستان را درگیر می‌کند.

شرکت توسعه نیشکر مکلف به افزایش برداشت سبز است

عبیات در ادامه یک منشاء دیگر آلودگی هوا در کلانشهر اهواز را سوزاندان مزارع نیشکر بیان ‌کرد و گفت: آتش سوزی در مزارع کشت نیشکر باعث شده تا سلامتی شهروندان به خطر افتد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بر توقف آتش زدن مزارع نیشکر تاکید کرد و افزود:هم اکنون برداشت سطح سبز در مزارع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است که باید این روند افزایش یابد تا از بروز آلودگی‌ بیشتر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: موضوع آتش زدن مزارع نیشکر مورد پیگیری قرار می‌گیرد و در صورتی که رویه فعلی توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اصلاح نشود، اقدامات قانونی برای برخورد با متخلفان انجام خواهد شد.

برداشت سیاه یا سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، بیش از ۱۰ سال است که با اعتراض‌هایی روبه روست، زیرا دود و خاکستر ناشی از این روش برداشت روستاهای اطراف و شهر اهواز را دچار آلودگی می کند.

۸۰ هزار هکتار مزرعه نیشکر، در شمال و جنوب اهواز وجود دارد، و در دوره برداشت نیشکر که ۱۲۰ روز به طول می انجامد ، با سوزاندن مزارع هوا آلوده می‌شود.

براساس ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۲ قانون جلوگیری از آلودگی هوا سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است. شورای سلامت خوزستان نیز از سال ۹۰ ممنوعیت آتش زدن مزارع را مصوب و شرکت توسعه نیشکر را موظف به برداشت سبز کرده است.

بر اساس این گزارش، در ۲ هفته اخیر شیوع بوی بد و انتشار دود ناشی از سوختن زباله‌های سایت صفیره و آتش زدن مزارع کشت نیشکر ضمن ایجاد آلودگی هوا، باعث نارضایتی شهروندان اهوازی شده است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار