شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه چمران اهواز:
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه حتی با وجود برجام و بازگشت آمریکا و اروپا و عمل کردن به آن نیز نمی‌توانیم ادعا کنیم که تحریم‌ها کاملاً رفع می‌شوند، گفت: به نظر می‌رسد با تغییر دونالد ترامپ و روی کارآمدن جو بایدن، برخی فرصت‌ها برای کشور ما مهیا شود، اما اینکه کشور ما و دولتمردان تا چه حد از این فرصت استفاده کنند بستگی به هنر دیپلماسی دولتمردان کشور دارد.
سید محسن آل‌غفور در خصوص تاثیرات روی کارآمدن رئیس جمهور جدید آمریکا بر روابط ایران و آمریکا، اظهار کرد: کشور آمریکا یک کلیت را دنبال و یک سیاست کلی را پیگیری می‌کند. مشخص است که هر کشوری به دنبال منافع ملی خود می‌رود. بنابراین نباید انتظار داشت که با تغییر دولتمردان، سیاست‌های کلی این کشور تغییر کند. البته این مسئله تنها برای آمریکا صدق نمی‌کند و همه کشورها اینگونه عمل می‌کنند زیرا همه کشورها همیشه منافع ملی خود را در اولویت قرار می‌دهند اما آنچه که حائز اهمیت است، با تغییر دولتمردان می‌توان تغییرات اندکی را انتظار داشت و می‌توان از این طریق فرصت‌ها و تهدیدها را دید.

وی افزود: به نظر می‌رسد با تغییر دونالد ترامپ و روی کارآمدن جو بایدن، برخی فرصت‌ها برای کشور ما مهیا شود، اما اینکه کشور ما و دولتمردان تا چه حد از این فرصت استفاده کنند بستگی به هنر دیپلماسی دولتمردان کشور و انسجام سیاست داخلی دارد.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه رفع کامل تحریم‌ها یک آرزو است، گفت: حتی با وجود برجام و بازگشت آمریکا و اروپا و عمل کردن به آن نیز نمی‌توانیم ادعا کنیم که تحریم‌ها کاملاً رفع می‌شوند و البته دولتمردان ما نیز می‌دانند که این امر امکان‌پذیر نیست اما باید تلاش کنند تا موقعیت‌هایی مانند برجام را خلق کنند. همین که توانسته‌اند کشورمان را از بندهای شورای امنیت رها کنند، خود موقعیت خوبی است.

آل‌غفور ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم همه تحریم‌ها رفع شوند، امکان‌پذیر نیست اما خلق موقعیت‌های اقتصادی هرچند در قالب برجام می‌تواند مفید باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌ها درباره وضعیت برجام با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، تاکید کرد: برجام اکنون در سیاست خارجی ما در اولویت قرار دارد. اگر آمریکا به برجام بازگردد، طبیعتاً فرصت‌های اقتصادی نیز به وجود خواهد آمد. همان‌طور که می‌دانیم پیش از برهم زدن برجام و خارج شدن آمریکا از آن، از نظر اقتصادی وضعیت مانند اکنون نبود اما از زمانیکه آمریکا برجام را ترک کرد، وضعیت اقتصادی کشورمان به مخاطره افتاد.

آل‌غفور با بیان اینکه پیش‌بینی درباره نحوه عملکرد رئیس جمهور جدید آمریکا کار سختی است، گفت: پیش از اینکه جو بایدن به قدرت برسد مسائلی مطرح شد و یکی از آن‌ها این است که با برگشت کلی آمریکا به برجام موافقت کرده‌ است اما در کنار آن باید در نظر گرفت که وضعیت کنونی نسبت به زمانیکه درباره برجام توافق شد، متفاوت شده است. حتی کشورهای اروپایی نیز از روی کارآمدن ترامپ تأثیرپذیر بودند و از وضعیت شکل گرفته رضایت نداشتند. اما در نهایت بازگشت به برجام به نظر دولتمردان کشور ما نیز بستگی دارد و البته به این بستگی دارد که تا چه حد می‌توانند آمریکا و اروپا را به برجام بازگردانند و جلوی ادعاها، خواسته‌ها و زیاده‌خواهی اروپا و آمریکا بایستند.  

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار