اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
دولت‌ها معمولاً به عنوان يک وظيفه به مطبوعات کمک مي‌کنند تا اين رکن فرهنگي بتواند بالنده و فارغ از دغدغه‌ها به تعالي جامعه کمک کند. اقدام اخير دولت، درست در نقطه مقابل اين وظيفه قرار دارد و به حيات مطبوعات مستقل خاتمه خواهد داد
شوشان - منبع : روزنامه جمهوری اسلامی - سه ‌شنبه ۲۸بهمن

 مصوبه بسيار عجيب دولت که توسط آقاي جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور به دستگاه‌هاي اجرائي ابلاغ شد، با اعتراض گسترده جامعه مطبوعاتي کشور مواجه گرديده است. علاوه بر جامعه مطبوعاتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و نماينده مديران مسئول مطبوعات در هيأت نظارت بر مطبوعات نيز با ارسال نامه‌هائي به رئيس‌جمهور و معاون اول وي به اين اقدام اعتراض و آن را با مصوبات خود دولت مغاير دانستند.

با توجه به شرايط بسيار دشوار مطبوعات در اين مقطع زماني، اقدام دولت براي رفع الزام دستگاه‌هاي دولتي به دادن آگهي به مطبوعات، بسيار شگفت‌آور و نشانه عدم توجه هيأت وزيران به واقعيت‌هاي موجود است. بخشي از دشواري‌ها را در اينجا يادآور مي‌شويم تا دولتمردان با واقعيت‌ها آشنا شوند و مصوبه مورد بحث را لغو کنند.

1- مطبوعات، از بحران اقتصادي سال‌هاي اخير کشور بشدت متضرر شده‌اند. زيرا مجراي اصلي تأمين مالي مطبوعات مستقل، چاپ آگهي هاست که بحران اقتصادي، آن را بشدت کاهش داده است.

2- فضاي مجازي نيز از چند جهت به رسانه‌هاي کاغذي لطمه زده که يکي از آنها کاهش آگهي‌هاي آنهاست.

3 - ويروس کرونا نيز به شکل‌هاي مختلف مشکلاتي براي مطبوعات پديد آورده که يکي از آنها کاهش آگهي‌ها در اثر کسادي بازار معلول از محدوديت‌هاي اقتصادي ناشي از اين بيماري است.

4 - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سال‌هاي اخير به دليل اينکه دولت دچار مشکل مالي است، نتوانسته آنگونه که دلخواه متوليان اين وزارتخانه است به مطبوعات کمک کند و از اين جهت نيز مطبوعات دچار مشکل هستند.
5 - افزايش افسارگسيخته قيمت‌ها نيز به مشکلات مالي مطبوعات دامن زده و اقلام مختلف کاغذ، مرکب، لوازم چاپ و ساير امکانات را به چند برابر رسانده.

6- کارکنان مطبوعات با حقوق ناچيزي که دريافت مي‌کنند، ناچارند همواره چشم به راه آگهي باشند و حالا با قطع آگهي‌هاي دولتي در شرايط کاهش شديد آگهي‌هاي خصوصي که ناشي از بحران اقتصادي است، گويا قرار است دولت همين منفذ را ببندد و هزاران نفر را به خيل بي‌کاران اضافه کند.

دولت‌ها معمولاً به عنوان يک وظيفه به مطبوعات کمک مي‌کنند تا اين رکن فرهنگي بتواند بالنده و فارغ از دغدغه‌ها به تعالي جامعه کمک کند. اقدام اخير دولت، درست در نقطه مقابل اين وظيفه قرار دارد و به حيات مطبوعات مستقل خاتمه خواهد داد. مطبوعات مستقل به دلايلي که بعضي از آنها را برشمرديم، صورت خود را با سيلي سرخ نگه مي‌دارند تا دولت و حاکمیت روسفید بماند. حالا با اين سيلي دولت که به صورت سرخ مطبوعات نواخته شده اصحاب مطبوعات چه کنند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار