شوشان - محمدرضا چمن نژادیان - مدیر بازنشسته :
چکیده ی آسیبها، علل تجربی، میدانی شکست وناکامی آموزش و پرورش در خروجی های پر نشاط، پویا، کارآ، کارآمد و اثربخش در ایران اسلامی بطور اعم و بطور اخص و مبتذل در خوزستان :
۱- عدم توجه و اهمیت به مدیریت علمی، مجرب، مستقل و اقتصاد آموزش و پرورش .
۲-عدم توجه به :شایسته سالاری، استقلال سازمانی و اقتدار مدیریت برنامه محور
۳- عدم توجه به : برنامه ریزی علمی، رویکرد عالمانه ی کارشناسی و دخالت های غیر مسئولانه ( عوامل حاکمیتی، عوام و خرافه)
۳- نگاه حاکم بر ارکان تعلیم و تربیت: کمی تلقینی، ابزاری غیر کاربردی و عقیدتی توجیه گرایانه
۴-ارتقاء و ترفیعات: غیر عالمانه، لابیگرایانه، رانتیر و کاسبکارانه
۵- عدم توجه به فرآیندهای یاد دهی و یادگیری بر اساس کیفیت اندیشی، کیفیت بخشی و کیفیت سازی
اصلی ترین آسیب بی توجهی به کیفیات در بعد سخت افزاری و نرم افزاری در سه بخش اندیشه های حاکم بر تعلیم و تربیت، زیر ساختهای آموزش و پرورشی، خروجی های آموزشی و پرورشی با اقتصاد آن و خدمات رسانی به کارکنان و جامعه هدف است که بشرح ذیل لیست می شوند:
۱- کیفیت اندیشی: نسبت به محتوای سازی و منابع آموزشی، پرورشی و رویکردهای انسانی
۲-کیفیت بخشی: به مدیریت ها، معلمان و فضاها ( آموزشی، پرورشی و خدماتی کارکنان)
۳- کیفیت سازی خروجی های:مراکز تربیت معلم، مقاطع تحصیلی و ورودی دانشگاه ها
۴- بازخوردگیر علمی از عملکرد: مدیران، معلمان و مربیان (فرآیندهای ساختاری مدیریت ادارات و مدارس، یاددهی مربیان و معلمان و یادگیری ها دانش آموزان و هنر جویان)
۵- بهسازی، بهینه سازي و اثربخشی: مدیریتها، سازماندهی منابع انسانی، امکانات و تجهیزات
و ...