اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
(۸ اسفند سالروز شهادت سردار راضی حمیدی اصل)

شوشان -  نعیم حمیدی:

 در سال ۱۳۴۳ همزمان با نخستین جرقه های انقلاب اسلامی ،در روستای عوافی از توابع ملاثانی در خانواده ای مذهبی زاده شد.در دوران نوجوانی بهمراه خانواده به ملاثانی و سپس به محله آسیه آباد اهواز نقل مکان می کند.

با فراگیر شدن نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) ،در حالی که راضی دوره نوجوانی خود را طی می نمود همراه با برادر خود حاج حسن حمیدی اصل و در کنار جوانان انقلابی محله «آسیه آباد» به فعالیت های ضد نظام ستمشاهی روی می آورد و با پیروزی انقلاب برای آموزش و سازماندهی نیروهای خط امام باز می گردد و در کنار جوانان مومن و انقلابی آن روز همچون حاج مرتضی حمیدی ،حاج محمد حمیدی اصل ،دکتر امین تلوری ،حاج لفته منصوری ،ی…

بسمه تعالی

هویت ملی مخرج مشترک هویت¬های قومی است
مسعود عالمی نیسی/عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)

نسبت هویت ملی و هویت¬های قومی چیست؟ آیا به ناچار باید یکی را انتخاب کرد؟ آیا باید برای حفظ منافع ملی، هویت ملی را برگزید و هویت¬های قومی را از بین برد؟ آیا باید به فرهنگ اولویت داد و هویت¬های قومی را برگزید؟ در آن صورت با خطر تجزیه چه باید کرد؟

برای پاسخ به این سؤال، نیاز است که برخی سؤالات دیگر را پاسخ گفت: 

سؤال اول: اگر از ایران قومیت¬ های آن را برداریم، مگر کس دیگری هم می ماند؟ اگر از ایران ترک، لر، عرب، کرد، فارس، بلوچ و ... حذف نماییم، کس دیگری هم می ماند؟ 

سؤال دوم: فرهنگ یعنی مجموعه¬ ای از ارزشها و آموزه های یک ملت. اگر مجموعه ارزشها و آموزه های قومیت های مختلف را از گنجینه فرهنگ ایرانی حذف نماییم، می توانیم امری به نام فرهنگ ایرانی را سراغ بگیریم؟

به اعتقاد ما ایران یعنی مجموعه قومیت های آن و فرهنگ ایرانی یعنی مجموعه فرهنگهای قومیت های مختلف آن. 

اما هویت ملی، مخرج مشترک همه هویت های قومی است. به این معنا که این اقوام سالها در کنار هم زندگی کرده اند و یک هویتی را به طور طبیعی شکل داده اند که آمیخته ای از همه هویتهای قومی است. کرد، لر، عرب، بلوچ، فارس و ...  هر یک در تاریخ این سرزمین و در زبان و میراث فرهنگی آن جای پای واضحی دارند.

ممکن است گفته شود این اقوام قبلاً با هم ارتباط چندانی نداشتند که ملت واحدی را تشکیل دهند؛ به نظر اینجانب این مطلب چندان به صورت علمی بررسی نشده است؛ ولی حداقل می توان گفت آنقدر ارتباط وجود داشته که قلمرو سیاسی این کشور کمابیش همین قلمرو بوده است.

اما اگر اکنون می خواهیم هویت ملی ما هر چه قوی تر باشد، مهم¬ترین راه آن ایجاد ارتباطات درون ملی قوی تر از طریق توسعه راه های ارتباطی به ویژه راه آهن، تقویت ارتباطات رسانه های محلی قومیت ها  و تقویت روابط اقتصادی استانها با همدیگر است. هند سرزمین هفتاد و دو ملت است و یکی از عناصر مهم حفظ وحدت آن، شبکه در هم تنیده راه آهن آن است که به همه جای این سرزمین می رسد. 

بنابراین دوگانگی وجود ندارد. هویت ملی بدون هویت های قومی نمی تواند وجود داشته باشد و هنگامی که هویت ملی برآمده از هویت های قومی و مخرج مشترک آنها باشد، تقویت هویتهای قومی، موجب تقویت هویت ملی می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار