شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
شوشان - علی عبدالخانی:

کش و قوسها و متن و حاشیه های فراوان که نهاد اجرایی شهر اهواز را از مدتها قبل درگیر خود کرده بود فرو نشست و شورای اسلامی مرکز خوزستان بلاخره توانست نوشادی را با شاعری تعویض کند !.

بدلایل مختلف که از حوصله این یاداشت خارج است، چسب ماندگاری این جوان کم تجربه و غیر برخوردار از دانش و تخصص مرتبط، بر روی کرسی شهرداری اهواز مدتهاست که رقیق شده و چسبندگی خود را از دست داده بود.

یکی از بزرگترین اشکالات وارد بر عملکرد این شهردار، اعتماد و انتصاب نیروهای عمدتاً فاقد تجربه و تخصص در حوزه های مختلف بود. فضای تملق و چاپلوسی و بهره مندیهای ناشی از این رفتار از دیگر آسیبهای دوره مدیریت شاعری بود. همچنین حذف نسبی و بعضاً تلاش در جهت ایجاد مشکلات مختلف برای نیروهای مستقل از دیگر مشخصه های رفتاری برخی وابستگان به شهردار بود و...

به هر جهت دوره ی شاعری به سر آمد و باید دید هدایت و اداره شهر اهواز پس از وی چگونه رقم خواهد خورد.

آنان که سازمان شهرداری را خوب می شناسند قطعا تصدیق خواهند کرد که نحوه ی کسب پُست در آن همچنین نظام اداری، مالی - قراردادی، استخدامی و... بگونه ای است که راه را بر انواع انحرافات مالی و اداری و رانت خواهی و ویژه خواری باز گذاشته است.

این ساختار ناکارآمد و فسادخیز که نگارنده در ۱۵ یاداشت تحت عنوان " ساختار معوج و معیوب " به آن پرداخته و دو سال قبل منتشر کرده بودم، به اصلاحات جدی نیازمند است. به نظر نگارنده چه کسی رفت و چه کسی آمد اصولاً دغدغه ی اصلی هیچ دلسوزی نیست زیرا با وجود مناسبات غلط و معادلات بسیار انتفاعی و قابلیت اهدای انواع امتیازها، نفسِ چنین تعویضی تنها چهره ها را دچار تغییر می کند و سهم ها و سهمیه ها را دگرگون می سازد.

مصادیق دلسوزی و تعهد نسبت به آینده ی اهواز اعم از اینکه شورایی یا وابستگان شهرداری یا بیرون از این دو باشند باید اندیشه اصلاح ساختاری را در دستور کار خود قرار بدهند اگر واقعا عاشق شهر و خدمت به ساکنان آن هستند.

امیدواریم در پایان مدیریت هر شهردار، عملکرد مالی - اداری و معاملاتی وی از دو بُعد رسمی - قضایی بررسی شود. همچنین این موضوع که اشخاص فاقد حداقل ترین معیارهای لازم چگونه و بر اساس کدام شاخص به مدیریت رسیده اند و آیا معادلات انتفاعی و مناسبات غیرقانونی در انتخاب آنها دخیل بوده است یا خیر؟ همچنین بررسی شود در دوره ی گذشته به همان به پُست رسیدگان! و حلقه های پیرامونشان چه امتیازات و منابع مالی رسیده است؟

قطعا اگر این الزام به پاسخگویی رسمی به شکل یک رویه درآید، ضمن بازدارندگی، اولین گام در اصلاحات ساختار شهرداری اهواز نیز اتفاق خواهد افتاد. برای این سخن چند تتمه ی مهم دیگر باقی مانده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار