شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
منتظر با اشاره به اینکه در تاریخ علم طب سنتی نام چهار پزشک معروف به ثبت رسیده است که یکی از آن‌ها مجوسی اهوازی است افزود: زکریای رازی، ابن سینا و علی ابن ربن طبری از دیگر اطبای مطرح تاریخ طب سنتی کشور محسوب می‌شوند.

شوشان: محقق و پژوهشگر طب سنتی در ایران گفت: در کشور ما خیلی از عمل‌های جراحی‌ بی‌رویه و سودجویانه بوده و انجام آن‌ها ضروری نیست، اما متأسفانه یک روال عادی پیدا کرده است.

رضا منتظر اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند که چون طب سنتی قدیمی شده دیگر نباید به آن توجه کرد که این تصور بسیار اشتباه است.

وی با بیان اینکه طب سنتی طبی است که طی قرون مختلف توسط بشر به دست آمده و در هر دوره نزد یک قوم بوده است، افزود: خوزستان از سال‌های دور در علم طبابت دست داشته است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی در ادامه به قدمت بالای دانشگاه جندی شاپور در خوزستان اشاره کرد و گفت: وجود این دانشگاه در استان نشان می‌دهد که خوزستان از سال‌های دور در علم طبابت دست داشته است.

وی با بیان اینکه توجه وزارت بهداشت و درمان در سال‌های اخیر خوب بوده است اما شتاب کار باید بیشتر باشد خاطرنشان کرد: اینکه در استانی نظیر خوزستان پس از سال‌ها دانشکده طب سنتی افتتاح شود نشان می‌دهد که سرعت کار کم است.

منتظر با اشاره به اینکه در تاریخ علم طب سنتی نام چهار پزشک معروف به ثبت رسیده است که یکی از آن‌ها مجوسی اهوازی است افزود: زکریای رازی، ابن سینا و علی ابن ربن طبری از دیگر اطبای مطرح تاریخ طب سنتی کشور محسوب می‌شوند.

*در علم طبابت موثر بودن علم ملاک است

وی با بیان اینکه در علم طبابت قدیمی و جدید بودن ملاک نیست بلکه موثر بودن علم ملاک است عنوان کرد: عده‌ای فکر می‌کنند مراجعه به علم قدیم به نوعی عقب گرد به زمان گذشته است.

محقق و پژوهشگر طب سنتی در ایران افزود: امروز کشورهایی نظیر چین و کره در طب سوزنی به مراتب پیشرفت خوبی داشته‌اند اما متاسفانه ما پس از گذشت 30 سال از انقلاب هنوز بر سر خوب بودن و نبودن طب سوزنی دعوا می‌کنیم.

وی، عدم توجه مسئولان به این علم را علت کم‌توجهی مردم به طب سنتی دانست و افزود: سیاست‌های قبل از انقلاب باعث شد که علم سنتی به طور کامل از بین برود.

*در طول سال 7 درصد از مردم کشور بر اثر هزینه درمان فقیر می‌شوند

منتظر تصریح کرد: مردم استقبال بسیار پر رنگی از طب سنتی دارند اما متاسفانه مسئولان ما کمتر به این نوع طب توجه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طول سال هفت درصد از مردم کشور بر اثر هزینه درمان فقیر می‌شوند اضافه کرد: استفاده از طب سنتی در شرایط تحریمی قطعا به سود کشور بوده و فشار کمتری به لحاظ اقتصادی بر کشور وارد می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی در پاسخ به این پرسش که آیا مدت درمان طب سنتی بیشتر از طب رایج است افزود: اگر روش درمان درست و اصولی انجام شود مدت درمان بسیار کوتاه و البته هزینه آن کمتر از طب رایج امروزی خواهد بود.

وی گفت: طب سنتی یک مکتب درمانی بوده و باید با تشخیص صحیح انجام شود.

*طب سنتی تنها به مراکز حجامت محدود نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه امروز طب سنتی تنها به مراکز حجامت محدود نمی‌شود بلکه علم طب سنتی بسیار وسیع‌تر است تصریح کرد: متاسفانه همه تصور می‌کنند طب سنتی تنها حجامت و زالو درمانی است در حالی که از طریق این نوع طب می‌توان بسیاری از بیماری‌های دیگر را نیز درمان کرد.

منتظر با اشاره به اینکه طب سنتی تشخیص اصلاح سبک زندگی است افزود: طب سنتی در واقع دستاورد پزشکی بشر در حوزه سلامت در طول تاریخ است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پایه اصلی طب سنتی مزاج‌شناسی بوده و بر اساس آن راه درمان، شناسایی می‌شود عنوان کرد: ما ادعا نمی‌کنیم که تمام بیماری‌ها را از طریق علم طبابت می‌توان درمان کرد بلکه با تحقیقات مداوم می‌توان راهی برای درمان آن‌ها پیدا کرد.

محقق و پژوهشگر طب سنتی در پاسخ به این پرسش که در طب سنتی عمل جراحی وجود دارد و اینکه آیا از دید طب سنتی جراحی‌های متداول امروزی به شیوه درستی انجام می‌شود افزود: در علم طب سنتی عمل جراحی وجود دارد اما به جراحی‌های امروزی ایراداتی وارد است و تعدادی از عمل‌هایی که انجام می‌شود ضروری نیست.

وی با بیان اینکه امروز آمار عمل جراحی در ایران و چین برابر است گفت: متاسفانه تعداد عمل‌های قلبی که در ایران انجام می‌شود با چین برابر است و این در حالی بوده که جمعیت کشور چین 12 برابر جمعیت کشور ما است.

*دومین کشور جهان در انجام عمل سزارین

منتظر با اشاره به اینکه در کشور ما خیلی از جراحی‌ها بی‌رویه و سودجویانه انجام می‌شود افزود: متاسفانه کشور ما در انجام عمل سزارین مقام دوم را در جهان دارد و این آمار خوبی برای ما محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما مراکزی وجود دارند که بدون علم و آگاهی مشغول به طب سنتی هستند و این یکی از معضلات ما در این علم به شمار می‌رود اظهار کرد: همچنین عقب بودن و بی‌توجهی مسئولان نسبت به این علم از دیگر معضلات طب سنتی در کشور است.

محقق و پژوهشگر طب سنتی در ایران با بیان اینکه عطاری‌ها نقش مهمی در حفظ طب سنتی در کشور دارد افزود: عطاری‌ها تنها می‌توانند دارو در اختیار مریض قرار دهند نه اینکه خود تجویز دارو کنند.

وی در پایان گفت: البته وزارت بهداشت و درمان باید عطاری‌ها را سر و سامان داده و آن‌ها را در طی مراحل خاصی ارزیابی کند و سپس مجوز لازم را در اختیارشان قرار دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار