شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کودکان آبادانی در شهری می بالند و قد می کشند که پیاده رو ندارد، معابر شهر جای کودکانگی آن ها نیست، این خطوط کج و معوج که که جایی را به جایی وصل می کند نامش هرچه باشد،کوچه نیست....
سید محمد میرفصیحی : هفته کودک است و کودکی ما سال هاست به سرآمده. از کنار کالسکه های کودک نشین که با دست های پدر یا مادر پیش می روند بی تفاوت می گذریم و در عبور از کنار خردسالانی که شاد و خندان در کوی و برزن جست و خیز می کنند و هیاهوی زندگی را به هیچ می گیرند، چون مردگانی بی روح گذر می کنیم، تو گویی اصلا اشباح معلقیم.

همه ما کودکی مان را گم کرده ایم. شادی کودکانه را جهل مضحک می خوانیم و صورت های کودکی را قیافه هایی دلقک وار. اما حقیقت امروز ما در پس نقاب بزرگسالی کم از دلقک های آشفته حال ندارد، جان های خسته و تن های فرسوده جایی برای دیدن و شنیدن کودکی و کودکانه ها نگذاشته...اما کودکان شهرمان چگونه کودکی می کنند؟ جز آن چه از دست پدرها و مادرها برمی آید و در اختیارشان قرار می گیرد، شهر چه تحفه ای برایشان دارد؟ کودکان آبادانی در شهری می بالند و قد می کشند که پیاده رو ندارد، معابر شهر جای کودکانگی آن ها نیست، این خطوط کج و معوج که جایی را به جایی وصل می کند نامش هرچه باشد،کوچه نیست.

ساختمان ها و برج ها بی قواره و زشت در محله های مثلا ثروتمندتر و داراتر شهر سر به فلک بلند می کنند و بر کوی و خیابان سایه می کشند اما روبرویشان فاضلاب و پساب های خانگی در کوی و خیابان رها است و سهمی برای پیاده روها نگذاشته و به طریق اولی برای کودکان شهر. کودکان آبادانی در محلاتی قد می کشند که بعضا بوی گنداب می دهد و از سبزی و رنگ خبری نیست. فقیرتر ها هنوز دسته جمعی دنبال توپ لاکی خود می دوند و روی خیابانی پا می گذارند که انباشته از آلودگی است. به چشم دیدم که دخترکان سه چهار ساله ی عروسک به دست، کنار خانه روی سکویی نشسته اند و زیر پایشان به وسعت تمام عرض کوچه گنداب سر ریز شده رها است و آنان گل از گل شکفته شانه به سرعروسک هایشان می کشند و لابد در ذهن شاد خودتار و پود فردای مادری را می بافند. من مانده ام فرداکه مادر شدند و این کوچه و خیابان ها همین باشد که هست، به دخترکان خود چه خواهندگفت!

این شهر که مدعی زیاد دارد و همه هم رستم دستان و پهلوان و ابر انسان!، پیاده رو ندارد، درپوش فاضلاب ندارد و کودکان معصوم را می بلعد، کودکان فقیرتر مهری از شهرشان نمی بینند و آن ها که داراترند رویای جایی را می بینند که شبیه اینجا نیست. آبادان نیست، خرمشهر نیست...

هفته کودک است اما من از کودکی چیزی نمی بینم.

منبع: فیدوس

عکس ها: خیابان زند- روبروی اداره آبفا


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار