اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون:
مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون گفت: این شرکت پس از واگذاری به ما در سال اول تولید با چهار میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان سودهی از زیان دهی خارج شد.
 

ناصر مزرعاوی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: شرکت پرورش ماهی کارون در سال ۱۳۶۸ در مساحت ۹۱۶ هکتار توسط کشت و صنعت کارون احداث شد و در سال ۱۳۹۶ ما پس از تصدی شرکت، آن را از حالت تک قطبی خارج کرده و اقدام به کشت گندم، کلزا، شلتوک، نخل و راه‌اندازی دامداری سنگین و سبک در کنار کار پرورش ماهی کردیم.

وی تصریح کرد: چهارگونه ماهی گرمابی قبل از ما در این واحد تولید می‌شد که ما پس از تصدی مدیریت این واحد اقدام به تکثیر و پرورش دو گونه بومی بنی و شیربت نیز در این واحد تولیدی کردیم.

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون ادامه داد: همچنین سال گذشته ۶۰۰ تن گندم، ۴۳۰ تن شلتوک در واحد پرورش ماهی کارون تولید شده است و دو هزار نخل کاشته شده در آن نیز ظرف سه آینده به بار خواهند نشست.

مزرعاوی بیان کرد: شرکت ماهی کارون قبل از واگذاری به ما در سالهای ۹۳ و ۹۴ حدود ۱۳۵ میلیون تومان سودهی داشته و در سالهای ۹۵ و ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیون تومان و در سال واگذاری یعنی ۹۶ و ۹۷ در حدود یک میلیارد و ۳۸۰ زیادهی داشته است.

وی تصریح کرد پس از واگذاری به ما از زیان دهی خارج و به سودهی رسیده است یعنی در سال ۹۷ و ۹۸ که ما حضور داشتیم کل فروش شرکت ۱۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان و هزینه‌ها نیز هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شد که تقریبا چهار میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان سودهی آن می‌باشد. 

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون عنوان کرد: در فواصل سالهای ۹۸ و ۹۹ کل فروش شرکت ۲۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان، هزینه‌ها ۱۰ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومان و میزان سودهی آن ۱۱ میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومان شد.

مزرعاوی یادآوری کرد: از آنجا که سال مالی شرکت از ۳۱ خرداد شروع می‌شود و لذا وضعیت سال مالی ۹۹ و ۱۴۰۰ در خرداد آینده مشخص خواهد شد که برطبق پیش بینی‌ها امسال سودهی شرکت نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری در حدود ۱۵ میلیارد تومان پیدا کند چون ظرفیت کشت شلتوک، گندم و نیز پرورش ماهی را با احداث کارخانه خوراک ماهی بالا برده ایم.

وی اظهار کرد: در زمان واگذاری۸۴ نفر در این شرکت مشغول به کار بوده‌اند که ۲۸ نفر از آنها تاکنون بازنشسته شده‌اند و در حال حاضر به صورت مستقیم ۱۱۸ نفر و در مواقع جذب کارگر فصلی نیز این تعداد به ۱۶۵ نفر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون گفت: دامداری شرکت در ابتدا فقط یک ساختمان بود که پس از احیا اکنون ۴۰۰ رأس گاومیش و ۳۰۰ رأس گوسفند در آن وجود دارد.

مزرعاوی بیان کرد: در رابطه با بحث پرورش ماهیان خاویاری در ابتدا یکسری شک و تردید‌هایی وجود داشت ولی با توجه به انجام این کار در شهرستانی مانند دزفول که از لحاظ وضعیت دمایی تفاوت چندانی با شوشتر ندارد ما تصمیم گرفتیم با هزار قطعه ماهی به صورت پایلوت کار را شروع کردیم.

وی ادامه داد: وقتی این ماهیان خاویاری به وزن سه کیلوگرمی رسیدند از آنجایی که با محدودیت مکانی مواجه بودیم آنها را پس از ۲۰ روز، کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به پرورش دهندگان دزفول فروخته و ۱۰ قطعه را نگه داشتیم تا روند رشد را در طول یک سال مورد رصد قرار دهیم که خوشبختانه در حال حاضر رشدی عالی تا پنج کیلوگرم دارند.

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون یادآوری کرد: خوراک ماهیهای پرورشی خوزستان پیش تر با هزینه‌های بالا از شهرکرد تهیه می‌شد که ما تصمیم به احداث یک کارخانه خوراک ماهی گرفتیم و از دی‌ماه این کارخانه افتتاح شد ولی چالش بزرگ ما در این زمینه تامین نهاده است که حتی یک کیلو هم تاکنو دریافت نشده است.

مزرعاوی عامل احیا صنعت پرورش ماهی ایران را کشور عراق دانست و تصریح کرد: شرکت پرورش ماهی کارون قبلا در زمینه صادرات به کشور عراق فعالیت گسترده‌ای داشت ولی خودکفایی این کشور در زمینه تولید ماهی باعث ایجاد رکود در صنعت ماهی ایران شد.

وی افزود: البته در زمینه بازاریابی به کشورهای اطراف نیز اقداماتی صورت گرفته ولی چون این کشورها ماهی دریایی را نسبت به پرورشی ترجیح می‌دهند لذا در این امر هیچ موفقیتی حاصل نشد.

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون در پایان گفت: موانع و ‌مشکلاتی در مسیر ادامه فعالیت این شرکت وجود دارد که بیشتر ریشه در مدیریت‌‌های پیش از ما دارد لذا از مسئولین محترم تقاضا داریم که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که سال ۱۴۰۰ را سال ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺯﺩﺍﯾﯽﻫﺎ نامگذاری کرده‌اند در زمینه رفع این مشکلات همکاری کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار