شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
تنش آبی در روستاهای دهستان سوسن شرقی شهرستان ایذه که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است، با نصب   الکتروپمپ در ایستگاه پمپاژ چال آبزا این منطقه طی ۲ یا سه روز آینده برطرف خواهد شد.

مدیر آبفا ایذه اظهار داشت: مشکل آب شرب چند روستای سوسن شرقی بخاطر از کار افتادن الکتروپمپ ایستگاه پمپاژ روستای چال آبزا رخ داده است.

سید رامین موسوی افزود: در این مدت ۲ الکترو پمپ دیگر را روی این ایستگاه امتحان کرده‌ایم که بخاطر شرایط خاص کوهستانی منطقه، جوابگو نبودند به همین دلیل نسبت به خرید الکتروپمپ مخصوص اقدام کردیم.

 وی اضافه کرد: این الکتروپمپ با مبلغ یک و نیم میلیارد ریال خریداری شده و به زودی در ایستگاه پمپاژ چال آبزا نصب خواهد شد و مشکل روستاهای این منطقه تا ۲ یا نهایتا سه روز آینده برطرف خواهد شد.

مدیر آبفا ایذه با بیان اینکه برخی روستاهای این منطقه از نعمت آب شرب لوله‌کشی برخوردار نیستند خاطرنشان کرد: در حال حاضر تامین آب شرب این روستاها با عمران عشایر است اما حدود ۶ ماه پیش به درخواست سپاه ولی عصر (عج) خوزستان یک طرح کامل برای رفع مشکلات همه این روستاها تهیه و به این نهاد تحویل دادیم.

وی افزود: این طرح که در زمان تهیه، هزینه اجرای آن حدود ۳۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است می‌تواند نیاز تمام روستاهای سوسن شرقی را مرتفع کند.

بخش سوسن شهرستان ایذه شامل ۲ دهستان شرقی و غربی است و رودخانه کارون از میان این ۲ دهستان عبور می‌کند ولی ساکنان ۲۵ روستای صعب العبور واقع در دهستان سوسن شرقی  برای تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند.

بخشدار سوسن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آب این روستاها از طریق یک حلقه چاه در روستای فالح تامین می‌شود و مشکل اصلی ما تجهیزات انتقال آب به روستاهاست.

حسین مرادی با اشاره به سخت گذر بودن منطقه افزود: بیشتر روستاهای سوسن شرقی در طول سال با قطعی و جیره‌بندی شدید آب روبه رو هستند.

وی  با اشاره به لزوم اقدام سریع شرکت آب و فاضلاب خوزستان برای رفع این مشکل گفت: در این منطقه روستاهایی وهم جود دارند که اصلا آب لوله‌کشی ندارند و تعداد دیگری که آب لوله کشی دارند با کمبود شدید آب شرب روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر روستاهای سوسن شرقی هر سه روز یکبار آب شرب دارند و بقیه نیاز خود را باید از طریق چشمه‌ها تهیه کنند ، ادامه داد: تجهیزات انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ این روستاها با مشکلات اساسی روبه رو هستند و شبکه انتقال نیز به دلیل قدیمی بودن، مرتب دچار شکستگی می‌شود، لذا در مجموع شرکت آبفا باید هر چه سریعتر اقدامی دراین زمینه کند تا مشکل تامین آب شرب روستاییان حل شود .

وی با بیان اینکه قرارگاه محرومیت زدایی سپاه چندی پیش اقداماتی برای تعویض تجهیزات چاه فالح انجام داد افزود: در همان زمان با درخواست سپاه و همکاری آبفای ایذه یک طرح جامع برای حل مشکل آب شرب روستاهای سوسن شرقی تهیه کردیم که در آن به حفر یک چاه جدید، تعویض شبکه انتقال و تاسیسات ایستگاه‌های پمپاژ اشاره شده‌ است.

یکی از اهالی روستای چال آبزا از توابع بخش سوسن شرقی ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این باره بیان کرد: آب شرب روستای ما هر سه روز یکبار وصل می‌شود و بقیه این مدت را با آب ذخیره شده و یا آب چشمه سپری می کنیم.

ولی مقصودی ادامه داد:منطقه صعب العبور است و آوردن آب از چشمه ها برای مردم سخت است لذا از مسوولان می خواهیم برای حل این مشکل روستاهای ما اقدامی انجام دهند. 

استاندار خوزستان هفته گذشته در خصوص تنش‌ آبی در خوزستان هشدار داده و گفته بود: نبود بارش کافی باران در اسفند پارسال و فروردین امسال در خوزستان، باعث شده تا به مرور در ماه‌های آینده وارد تنش آبی در استان شویم و باید تصمیم جدی و فوری در این خصوص گرفته شود.

سلیمانی دشتکی با تعیین یک هفته مهلت برای انجام تعهدات آبفای استان گفت: وقت آن رسیده به مردم اعلام شود که شرکت آب و فاضلاب خوزستان قادر به انجام وظایف خود نیست، به همین دلیل درصورت تحقق نیافتن وعده‌ها،خلع ید این شرکت از شرح وظایف محوله در دستور کار شورای نظارتی خوزستان قرار خواهد گرفت.

دهستان سوسن شرقی از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه، حدود ۳۰ روستا با جمعیتی حدود هفت هزار نفر است. شغل بیشتر اهالی این دهستان دامپروری و کشاورزی است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار