شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

نهضت مدرسه سازی در ۲ سال اخیر در خوزستان برای جبران کمبود فضای آموزشی و جایگزینی کلاسهای کانکسی و تخریبی منجر به ساخت و تحویل ۲ هزار و ۶۶۰ باب کلاس درس در مناطق مختلف این استان شد.

روند ساخت کلاس درس در خوزستان طی ۲ سال اخیر به نهضتی پیشتاز برای جبران کمبود فضاهای آموزشی و نوسازی فضاهای کهنه و خطرساز تبدیل شد و دولت با بسیج امکانات خود و نیز ترغیب شرکتها و خیران بخش زیادی از کمبودهای این بخش را جبران کرد.

ساخت ۲ هزار و ۶۶۰ کلاس درس در سالهای ۹۸ و ۹۹ در خوزستان باعث شد که  این استان جایگاه برتر مدرسه سازی در کشور را به خود اختصاص دهد.

پروژه برچیده شدن مدارس کانکسی در خوزستان از دیگر برنامه های اداره کل نوسازی مدارس و استانداری خوزستان بود  که از سال ۹۶ کلید خورد.

بر اساس این برنامه مقرر شد که کلاس‌های کانکسی در مدارس شهری استان برچیده شوند و تنها برای مناطق روستایی و عشایری استفاده گردد.

در خوزستان پنج هزار و ۵۰۰ مدرسه در قالب ۳۰ هزار کلاس درس وجود دارد و جمعیت دانش آموزی خوزستان یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر است.

 نهضت ساخت کلاس درس در خوزستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: در سال ۹۸ نهضت ساخت  انبوه کلاس درس در استان آغاز شد و ۳۹۶ مدرسه با یکهزار و ۳۳۱ کلاس درس ساخته و تحویل داده شد.

علی قربانی ادامه داد: در سال ۹۹ نیز ۳۴۵ مدرسه با یکهزار و ۳۳۰ کلاس درس در استان ساخته شد که این میزان ساخت کلاس درس در سطح کشور و استان یک رکورد بوده است.

برچیده شدن ۳۱۱ کلاس کانکسی در خوزستان

در برخی مدارس شهری استان و روستاها به دلیل کمبود کلاس درس و تراکم دانش آموزان از کلاس های کانکسی استفاده می شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بیان کرد: ۳۱۱ کلاس کانکسی در استان شناسایی شد که با ساخت ۱۹۲مدرسه، کلاس های کانکسی در استان جمع آوری شدند.

وی گفت: از ادارات آموزش و پرورش در استان درخواست شد که کلاس های کانکسی را تحویل دهند تا به مناطق محروم و عشایری منتقل و جایگزین مدارس چادری شوند.

قربانی ادامه داد: همچنین ۳۳ کلاس خشتی و گِلی در استان وجود داشت که با ساخت کلاس های استاندارد  این کلاس ها نیز جمع شدند.

طرح توسعه کلاس‌های درس در مدارس استان

این طرح نیز  طی ۲ سال اخیر برای کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس های درس در استان آغاز شد.

در قالب این طرح در مدارسی که تراکم دانش آموزی در کلاس های درس وجود داشت کلاس درس ساخته و اضافه شد و به عنوان طرح توسعه کلاس درس در مدارس نام گرفت.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بیان کرد: در برخی از مدارس استان که تراکم دانش‌آموزان بالا بود تصمیم گرفته شد که تعداد کلاس‌ها افزایش یابد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح به این اداره کل تخصیص داد .

قربانی افزود: تلاش شد تا با توسعه کلاس های درس در مدارس از تراکم دانش آموزان در کلاس کاهش کاسته شود.


رتبه برتر خوزستان در مشارکت خیران مدرسه ساز

خوزستان در چند سال اخیر در سطح کشور رتبه برتر را در بحث مشارکت خیران  در موضوع مدرسه سازی را کسب کرده است.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان بیان کرد: چند سال است که خوزستان رتبه برتر کشور در میزان کمک خیران برای امر مدرسه سازی را دارد.

زیبا صالح پور با اشاره به اینکه ۳۵۰ خیر مدرسه ساز در استان وجود دارد ادامه داد: نیکوکاران در سال ۹۸ بالغ بر یکهزار و ۱۱۰ میلیارد ریال برای امر مدرسه سازی به استان کمک کردند که این رقم نسبت به سال پیش از آن رشدی سه برابری داشته است.

وی گفت: همچنین در سال ۹۹ نیز خیران مدرسه ساز در استان بالغ بر یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال کمک کردند که مشارکت و همراهی خیران باعث شده تا در امر مدرسه سازی در استان در وضعیت مناسبی قرار بگیریم.

سیل و مدرسه سازی در سال ۹۸

با جاری شدن سیل در سال ۹۸ در استان برخی مدارس استان به ویژه در شهرستان های دشت آزادگان، اهواز، حمیدیه و هویزه، شادگان و وشوش دچار خسارت های جدی شدند.

مدیر کل نوسازی و مدارس خوزستان ادامه داد: سیل یکهزار میلیارد ریال به مدارس استان خسارت وارد کرد و در کنار پروژه های مدرسه سازی که در خوزستان باید دنبال و پیگیری می شد این میزان خسارت نیز اضافه شده بود.

قربانی گفت: ۱۱۴ مدرسه بالغ بر ۴۵۷ کلاس درس در استان که بر اثر سیل آسیب دیده و یا تخریب شده بودند بازسازی و یا از نو ساخته شدند.

وی افزود: خوشبختانه همراهی خیران در استان برای ساخت و بازسازی مدارس خسارت دیده از سیل بسیار خوب بود و ۸۰۰ میلیارد ریال در این بخش کمک کردند، بخشی از این کمک نیز برای ساخت مدارس در مناطقی که فاقد کلاس درس بودند استفاده شد.

خسارت ۶۰۰ میلیارد ریالی به مدارس مسجدسلیمان بر اثر زلزله

تیرماه سال ۹۸ بود که بر اثر زلزله ۵.۷ ریشتری در مسجد سلیمان مدارس زیادی دچار آسیب های جدی و یا تخریب شدند.

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که ۱۱۴ مدرسه در همان سال بر اثر سیل در استان آسیب دیدند و حجمی از مدارس و کلاس های درس آسیب دیده در استان باقی مانده بود.

تلاش اداره کل نوسازی مدارس و استانداری خوزستان و خیران و شرکت های مختلف در استان باعث شد تا این مدارس بار دیگر ساخته و کلاس های درس آن ها دایر شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در زلزله تیر سال ۹۸ مسجدسلیمان، به ۶۰ مدرسه در مسجد سلیمان ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد که ۴۰ مدرسه از این تعداد تعمیر و بازسازی شدند.

مهراله رخشانی مهر گفت: چهار پروژه مدرسه سازی با ۲۴ کلاس درس در مسجدسلیمان همزمان با ساخت این مدارس نیز ساخته شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار