شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷

شوشان : دکتر پیمان عرفان ، رئیس بخش اورژانس بیمارستان گلستان اهواز گفت : شروع به کار واحد طبقه بندی بیماران اورژانس( تریاژ)با حضور پزشک عمومی در بدو ورود بیماربه اورژانس برای اولین بار در کشور از فروردین امسال در اورژانس بیمارستان گلستان اهواز.

دکتر پیمان عرفان ، رئیس بخش اورژانس بیمارستان گلستان اهواز:رشتۀ طبّ اورژانس از سال 80 در ایران شروع به کار کرده است و این رشته در اهواز از سال 87 آغاز به کار نموده است. این متخصص طبّ اورژانس افزود : متخصصان طبّ اورژانس به صورت شبانه روز در اورژانس حضور دارند و مشکلات حادّ بیمار در ابتدا توسط متخصصین طب در اورژانس بررسی می شود.علائم حیاتی بیمار پایدار می شود و بعد به متخصصین مربوطه ارجاع داده می شود و اگر نیاز به درمان سرپایی داشته باشد در اورژانس درمان می شود. اورژانس بیمارستان گلستان،  طبق پروتکل E.S.I بصورت جامع و در فورمت فراگیر و با طبقه بندی بیماران (Triage )  توسط پزشک عمومی و پرستار راه اندازی شده که اولین مرکز در کشور است که این روند با حضور پزشک عمومی اجرایی شده است و در مراکز دیگر این روند با حضور پرستار انجام می شود. این روند از اواخر فروردین امسال 1391، با حضور پزشک عمومی در بدو ورود بیمار به اورژانس در حال انجام است.

تقسیم بندی بیماران در تریاژ که در واقع واحد طبقه بندی و راهنمای بیماران است، در لحظۀ و در بدو  ورود به اورژانس توسط پزشک عمومی و براساس وضع  حال بیمار انجام می گردد بطوریکه بیماران بدحال زودتر و بیمارانی که وضعیت بهتر دارند دیرتر توسط متخصصین ویزیت می شوند.بسیاری از بیماران که به بیمارستان گلستان مراجعه می کنند و نیاز به تشخیص عاجل و سریع دارند، شناسایی شده و سریعا ً توسط متخصصین طبّ اورژانس ویزیت و درمان می شوند. مثلا ً اگر پزشک تریاژ تشخیص بدهد بیماری باید C.P.R (احیاء قلبی ریوی) بشود، سریع این احیاء انجام می گردد. اگر بیماری دچار مرگ شده و ضربان  قلب و تنفس نداشت، کُد سیاه و بیماری که درحال دچار شدن به مرگ است، کُد قـرمز می گیرد چرا که در این روند ثانیه ها مؤثر است و به این بیمار سریع و در لحظه رسیدگی می شود.بیمارانی که در  دسته بندی تریاژ با کُد زرد مشخص می شوند، مریض های بدحال هستند، و نیازمند رسیدگی فوری در حد دقایق و ساعت هستند و اگر در این شرایط کاری برای بیمار انجام نشود ممکن است به کُد قرمز تبدیل شود برای مثال بیماران دچار سکتۀ مغزی از این نوع بیماران هستند که با کُد زرد مشخص می شوند.دکتر عرفان ادامه داد : بیماران دیگر کُد سبز دارند. این بیماران بیمارانی هستند که به درمان سرپایی و یا بررسی مکرّر و ویزیتهای متخصصین نیازمند هستند که این مریضها بستری می شوند.و یا مریض هایی اینقدر حال مناسب دارند که از تریاژ به درمانگاه سرپایی و یا درمانگاه های تخصصی ارجاع می شوند.در واقع مراجعین باید بدانند که در اورژانس، نوبت دهی براساس وضعیت حال بیمار است و این تشخیص با پزشک است و ملاک دیرتر یا زودتر آمدن نیست. مثلا ُ رسیدگی به بیمار بدحال با کُد قـرمز قبل از دیگران انجام می شود.ازدحام همراهان بیمار نیز نباید در اورژانس باشدتا رسیدگی بهتر و با دقت انجام شود.

طبقه بندی بیماران براساس پُرخطر و کم خطر با حساس ترین تشخیص در تریاژ انجام می شود. که حتما ً می بایست این کادر ماهر و توانا باشند .برای راه اندازی تریاژ، آموزش مداوم به پزشکان عمومی و پرستاران انجام شده است و به صورت مستمر ادامه دارد .هم آموزش به پزشکان عمومی و پرستاران استان و هم بیمارستان گلستان توسط گروه طبّ اورژانس بیمارستان گلستان درحال انجام شدن است.وی در ادامه افزود : درسال 1390، سال گذشته مراجعین به اورژانس بیمارستان گلستان 95 هزار و 990 نفر بودند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار