اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵

از جمله اهداف مهم سیستم های بهداشتی درمانی در هر کشوری حفظ سلامت جامعه ، افزایش امید به زندگی و ارتقاء کیفیت زندگی است. در این میان ارائه خدمات مناسب مامایی از آن جهت که دروازه ورود فرزندان سالم به جامعه است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به مناسبت 15 اردیبهشت (5 می) با آرتمیز رحیمی ، مسئول بخش زایشگاه بیمارستان بزرگ نفت اهواز گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می آید.
 
به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، گروه مامایی و زنان بیمارستان بزرگ نفت به منظور ارائه خدمات مناسب به مراجعین و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده مدیریت سازمان ، فعالیت‌های خود را در چند زمینه مختلف و با نهایت جدیت و دقت به انجام رسانیده اند .

رحیمی ، مسئول بخش زایشگاه گفت :  ارائه خدمات درمانی سرپایی و بستری  به منظور  تشخیص زود هنگام و درمان عوارض بیماری های به وجود آمده در مادر و جنین  قبل،  حین و پس  از زایمان  و همچنین آموزش و  پیشگیری جهت جلوگیری از ایجاد عوارض و سلامت مادر و جنین از جمله وظایف اصلی بخش زنان و زایمان و زایشگاه است.

وی گفت : در سال 99 در بیمارستان بزرگ نفت اهواز تعداد 253 مورد زایمان انجام شده است که 88 مورد آن زایمان طبیعی بوده است.

وی تصریح کرد : با نظارت دقیق رئیس بخش زنان و زایمان و زایشگاه خانم دکتر امیر پور و با تلاش و دقت همه ی همکاران از جمله متخصصین زنان و زایمان و ماما ها ، در تمامی  زایمان ها مطابق استانداردهای وزارت بهداشت در سال گذشته  هیچگونه موربیدیتی و مورتالیته ای بوقوع نپیوسته است.

رحیمی با اشاره به اینکه در زایشگاه بیمارستان بزرگ نفت اهواز تلاش شده بهترین خاطره از زایمان در ذهن مادران باقی بماند گفت : در بخش زایشگاه  با در اختیار داشتن اتاق های LDR  مجهز به امکانات بروز و همچنین استفاده از روش های کاهش درد زایمانی ( دارویی و غیر دارویی) شامل گاز انتونکس، جکوزی، ماساژ، رایحه درمانی و..... و با حضور پرسنل آموزش دیده تلاش کردیم  محیطی مناسب جهت  زایمانی آرام و کم استرس همراه با خاطره ای زیبا را به مادران هدیه دهیم که نتایج نظرسنجی سال گذشته که بیش از 96 درصد بوده است خود موید این ادعاست.

وی افزود : مطابق دستور العمل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و درمان ،کلیه مادران باردار در زمان بارداری و تا ۴۲ روز پس از زایمان در کلیه مراجعات به اورژانس بیمارستان می بایست تریاژ مامایی برای ایشان انجام گیرد. اگر این مادران مطابق دستورالعمل ، مادر پرخطر تشخیص داده شوند به کارشناس مادر پر خطر ارجاع و وی پیگیری موارد تشخیصی درمانی ایشان را به عهده خواهد گرفت. همکاران ماما با انجام دقیق این دستورالعمل ها و پیگیری های متعاقب آن موفق به حفظ جان بسیاری از مادران و فرزندان آنان گردیده اند.

وی در خصوص روش های پیشگیری از ابتلای مادران باردار به بیماری کرونا و آموزش های مربوطه گفت : با توجه به بروز و شیوع بیماری کووید ۱۹ و محدودیت‌های اعلام شده امکان تشکیل کلاسهای آموزشی مادران باردار به صورت حضوری وجود نداشت ، بدین  سبب با همکاری پرسنل مامایی مراکز سلامت خانواده و مراکز بهداشت خانواده آموزش های مادران باردار به صورت ایجاد گروه های مجازی و ارائه آموزش ها از این طریق تغییر کرد. در این گرو ها مطالب آموزشی مختلفی چون مطالب آموزشی کلاس های آمادگی برای زایمان همراه با فیلم و عکس شامل ورزش های دوران بارداری، تکنیک های تنفسی و تن آرامی، روش های کاهش درد و  روش های صحیح  شیردهی و مراقبت از نوزاد و....... آموزش داده می شد. به علاوه  کارشناس مامایی هر مرکز سلامت خانواده نیز تعدادی از این مادران را تحت پوشش قرار می دادند و به صورت خصوصی نیز از طریق فضای مجازی آموزش های مورد نیاز را در اختیار ایشان قرار می دادند.

وی تاکید کرد : پاسخگویی ۲۴ ساعته به مشکلات ، سوالات و نگرانی مادران در گروه مجازی و در صورت نیاز مشورت بامتخصصین زنان ، اطفال ونوزادان و ارائه راهکارها مناسب  به ایشان باعث شد تا زنان باردار کمتریت تردد غیر ضروری را در مراکز درمانی داشته باشند.

وی افزود : علی رغم همه گیری کووید 19 و لزوم پیشگیری از ابتلای مادران باردار اما طی یکسال گذشته تلاش شد تا اغلب مادران باردار و همسران آنها (علی الخصوص در بارداری اول) حداقل یکبار به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی در  کلاسهای آمادگی برای زایمان ، همراه با آشنایی با زایشگاه و همکاران بخش ،جهت کاهش استرس و  افزایش اطمینان آنها به  سیستم درمانی بیمارستان نفت حضور پیدا کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه در همه گیری کووید ۱۹ مادران باردار از جمله گروه های پرخطر محسوب می شوند گفت : بر اساس  پروتکل های وزارت بهداشت  مادران مبتلا و در معرض خطر ابتلا  به کووید ۱۹ شناسایی و تحت درمان مناسب در منزل و در صورت لزوم بستری شده و یا در صورت لزوم به مرکز درمانی رازی که در آنجا تیم اختصاصی درمان کووید جهت خانم های باردار متشکل از متخصصین زنان ، عقونی ، بیهوشی و ... مشغول به خدمت هستند ؛ اعزام می شدند و با اجرای این فرآیند خوشبختانه هیچ مرگ و فرم شدید بیماری  ناشی از کوید ۱۹ در مادران باردار تحت پوشش صنعت نفت بوقوع نپیوسته است.

وی در خصوص آموزش مادران پس از زایمان گفت :  آموزش مزایای شیر مادر  و تشویق  مادران جهت تغذیه نوزاد با شیر مادر توسط کارشناس مامایی  پایگاه بهداشتی و پرسنل بخش با استفاده از پمفلت های تهیه شده و ارایه فیلم های آموزشی در گروه های مجازی به 100 درصد مادران انجام شده است . انجام مشاوره وارایه راهکارهای مناسب به مادرانی که  مشکلات شیر دهی داشته اند نیز توسط کارشناس شیرمادردرپایگاه بهداشتی انجام می گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار