شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان عنوان کرد
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: در جنوب استان یعنی در شهرستان‌های آبادان، ماهشهر، خرمشهر و هندیجان هیچ مرکز فعال علمی کاربردی وجود ندارد، درحالی که ماهشهر قطب صنعت پتروشیمی استان است و وجود یک مرکز علمی کاربردی نیاز است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به توزیع نامناسب مراکز علمی کاربردی در استان، گفت: در جنوب استان یعنی در شهرستان‌های آبادان، ماهشهر، خرمشهر و هندیجان هیچ مرکز فعال علمی کاربردی وجود ندارد، درحالی که ماهشهر قطب صنعت پتروشیمی استان است و وجود یک مرکز علمی کاربردی نیاز است.

دکتر رحیم قاسمیه، امروز (۲۷ اردیبهشت) در مراسم تقدیر از مدرسان برتر دانشگاه علمی کاربردی در سطح ملی و استانی که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان از نظر جمعیت با ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، پنجمین استان پرجمعیت کشور است. در زمینه اقتصادی نیز ۱۴ درصد اقتصاد کشور در خوزستان متمرکز شده و به تنهایی ۲۰ درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان تولید می‌شود. همچنین ۶۷ درصد از نفت موجود در کشور از منابع نفتی استان و در خصوص تاب‌آوری اقتصادی یا همان اقتصاد مقاومتی رتبه دوم را دارا است. 

وی افزود: وجود منابع عظیم گاز و نفت، تاسیسات فولاد، پتروشیمی، کشت و صنعت‌های مختلف، رودخانه‌های پرآب، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، امکانات زیربنایی، همجواری استان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و وجود مناطق آزاد تجاری از مزایای بی‌شمار استان خوزستان است. خوزستان استانی با ویژگی‌های کشوری است که به تبع آن با مشکلات و چالش‌های کشوری نیز مواجه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان تاکید کرد: با وجود همه مزایا، ما در استان با پدیده‌ای به نام سطح قابلیتی مواجه هستیم‎؛ به این مفهوم که جوانان خوزستانی فاقد مهارت‌های لازم جهت اشتغال در صنایع موجود هستند. به این دلیل نرخ بیکاری در خوزستان حدود ۱۶ درصد است که رقم بسیار بالا و غیرقابل قبولی است. 

وی با بیان اینکه  شش درصد از جمعیت کشور و پنج درصد از جمعیت دانشجویی در استان خوزستان متمرکز است، افزود: در حال حاضر حدود ۱۷۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های سطح استان مشغول به تحصیل هستند که پس از دانشگاه‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و اصفهان، پنجمین استان هستیم.  هم‌اکنون ۱۷ مرکز علمی کاربردی در استان خوزستان فعال است که حدود ۱۲ هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. از نظر تعداد دانشجو نیز در بین مراکز علمی کابردی کشور پنجمین استان پرجمعیت کشور هستیم.

قاسمیه با بیان این که در استان خوزستان دو دانشگاه مهارتی علمی کابردی و فنی و حرفه‌ای فعال هستند، گفت: در دانشگاه علمی کاربردی حدود ۲۳ درصد از دانشجویان در مقطع کاردانی و پنج درصد در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. همچنین در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۷ درصد از دانشجویان در مقطع کاردانی و یک درصد در مقطع کارشناسی هستند. مجموعه دانشجویان این دو دانشگاه نسبت به کل دانشجویان استان خوزستان حدود ۱۴ درصد است. 

وی با اشاره به توزیع مراکز علمی کابردی در خوزستان، گفت: شهرستان‌های دزفول، ایذه، اندیمشک، شوشتر و هفتکل، هر کدام دارای یک مرکز علمی کاربردی هستند و بقیه مراکز علمی کاربردی نیز در اهواز متمرکز هستند. در استان خوزستان عدالت از نظر فضای فیزیکی رعایت نشده است، البته در گذشته وضع بهتر بود اما با توقف مرکز دولتی این توزیع نامتعال شده است. در جنوب استان یعنی در شهرستان‌های آبادان، ماهشهر، خرمشهر و هندیجان هیچ مرکز فعال علمی کاربردی وجود ندارد، درحالی که ماهشهر قطب صنعت پتروشیمی استان است و وجود یک مرکز علمی کاربردی نیاز است. همچنین در شهرستان ‌آبادان جوانانی وجود دارد که در صورت ارائه آموزش مهارتی مناسب می‌توانند بلافاصله وارد بازار کار شوند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان ادامه داد: در طرح آمایش با توجه به ماموریت دانشگاه و تمرکز بر سند توسعه استان، نیازهای منطقه‌ای را احصاء و تلاش کردیم برنامه‌های آتی را متناسب با این دو تدوین کنیم. ما رشته‌های تحصیلی را نیز متناسب با این اسناد تدوین کردیم. 

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی مراکز علمی کاربردی در جنوب استان، گفت: با وجود اهمیت صنایع پتروشیمی در ماهشهر اما اکنون هیچ مرکز علمی کاربردی در این شهرستان وجود ندارد. البته کارهایی در این زمینه انجام شده و در برنامه‌های آتی ایجاد چهار مرکز جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم. مقرر شد، راه‌اندازی یک مرکز در ماهشهر و آبادان نیز پیش‌بینی شود. اگر دانشجویان در این مرکز تحصیل کنند و فارغ‌التحصیل شوند، بلافاصله می‌توانند وارد بازار کار شوند و جایگزین نیروهای خارجی شوند.

قاسمیه افزود: باید آبادان را به صورت آبادان ببینیم و نه هیچ شهر دیگری؛ جوانان آبادان از ما تنها شغل می‌خواهند و توقع بیجا ندارند. ما نیز این امکان را داریم که با آموزش‌های مهارتی برای آن‌ها کار ایجاد کنیم. به جز آبادان یک مرکز دیگر نیز در ماهشهر با تمرکز بر آموزش‌های مهارتی در حوزه پتروشیمی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص بین الملیی سازی دانشگاه نیز عنوان کرد: نمایندگان دانشجویان خارجی بارها با دانشگاه علمی کاربردی ارتباط برقرار کردند و بسیار تمایل دارند که در مراکز علمی کاربردی استان مشغول به تحصیل شوند. فاصله کم میان شهرهای خوزستان و عراق باعث تمایل دانشجویان برای تحصیل در خوزستان شده است. دانشگاه شهید چمران اهواز نیز قول داده است که در صورت جذب دانشجوی عراقی، مرکز آموزش زبان فارسی و خوابگاه دانشجویی را در اختیار ما قرار خواهد داد. بنابراین دو مشکل بزرگ برای جذب دانشجو عملا حل شده است و اگر مجوز را دریافت کنیم، می‌توانیم در سه مرکز آموزش‌ها را آغاز کنیم. وجود دانشجوی عراقی می‌تواند در توسعه استان نقش داشته باشد. ما این آمادگی را داریم که به قطب آموزش‌های مهارتی در سطح بین‌المللی در غرب کشور تبدیل شویم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار