شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
وعده های برزمین مانده احداث پارک بانوان
اگر مسئولین توانایی اجرای آن را نداشتند چه اصراری بر آغاز آن بود که اکنون چهار سال در آن بمانند. به قول حافظ شیرازی : حافظ نه حد ماست چنین لاف‌ها زدن/ پای از گلیم خویش چرا بیشتر کشیم

اختصاصی شوشان/ رویا محمودی: بعضی از امکانات و تجهیزات موجود در هر شهر شاید در نگاه اول جزء ضروریات و مسائل مهم نباشد، اما با دقت بیشتر و تمرکز در آن به عمق اهمیت و اثرگذاری آن پی برده می شود. یکی از این امکانات، فضای تفریحی ویژه بانوان است ؛ جایی که زنان و دختران جوان بتوانند با راحتی و آسایش به ورزش ها و فعالیت های مفرح بپردازند.

دوچرخه سواری یا اسکیت زنان و ورزش های دیگر در معابر عمومی، پذیرفته شده نیست و با توجه به شرایط دینی و اجتماعی کشورمان، وجود هرچه بیشتر فضاهای ویژه زنان، کارکردهای اجتماعی و مفیدی در بر خواهد داشت. در دهه 70 ایده راه اندازی پارکهای ویژه زنان به تبعیت از برخی کشورهای مسلمان به ذهن مدیرانی ایرانی راه یافت.

طرح اولیه این بود پارکی که در آن زنان راحت باشند و دیوارهایش را پرده های بلند رنگی بپوشاند» داشتن درخت های بلند یا قرار گرفتن در بلندی 2 شرط برای اختصاص دادن هر زمینی به ایجاد پارک بانوان در آن است.

مزیت پارک های ویژه زنان برای بسیاری از بانوان می تواند این باشد که دیگر صبح ها با خیال آسوده در پارکی که فقط اختصاص به زنان دارد و نگهبانها و دربانش زن هستند، برای پیاده روی استفاده کنند یا وقتی هوا کمی تاریک می شود، در محیط پارک احساس ناامنی نکنند.

طرح احداث این پروژه در خوزستان حدود 4 سال پیش مطرح شد؛ که پس از اختلاف ها بر سر مکان این پارک در تاریخ اول خرداد 1392 کلنگ ساخت نخستین پارک بانوان خوزستان با حضور استاندار خوزستان، شهردار و فرمانداراهواز به زمین زده شد. سید جعفر حجازی استاندارخوزستان وعده داد این طرح در آذر ماه 92 به بهره برداری برسد و به بانوان اهوازی تحویل داده شود اما با این وجود تاکنون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده و وعده ها بر زمین مانده است. اگر مسئولین استان توانایی اجرای چنین پروژه ای نداشتند چه اصراری بر آغاز آن بود که اکنون در آن بمانند. به قول حافظ شیرازی :

حافظ نه حد ماست چنین لاف‌ها زدن

پای از گلیم خویش چرا بیشتر کشیم


در همین زمینه مریم حیدریان مدیر اسبق کانون بانوان استانداری خوزستان به شوشان گفت: در سفر دور سوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به استان که سفری فرهنگی محسوب می شد مصوبه ای برای افتتاح پارک بانوان در 16 شهر استان در نظر گرفته شد. پارک بانوان در اهواز تا مرحله تهیه نقشه ها پیش رفت.

وی افزود: زمین در نظر گرفته شده مکانی به مساحت 3 هکتار جنب پژوهشکده جهاد کشاورزی بود و قرار بود بخشی از زمین آن جا به پارک بانوان اختصاص یابد . کل زمین 5 هکتار بود که قرار بود کنار پارک بانوان یک پارک خانواده و یک موزه ساخته شود.

وی در ادامه گفت: من بیش از پنجاه جلسه برای احداث پارک برگزار کردم. در 10 جلسه شخص دکتر حجازی استاندار وقت خوزستان حضور داشت. استاندار این مکان را که تقریبا جنب صدا و سیما بود در نظر گرفت چون امکان دسترسی خانم ها به آن راحت تر بود. قرار بود این پارک مکانی تفریحی و ورزشی باشد و بتواند زمینه ای برای خود اشتغالی بانوان توسط بازارچه ای کوچک که در آن راه اندازی می شد فراهم کند. همچنین بتواند مکانی برای جشن های کوچک خانم ها باشد.

مریم حیدریان افزود: این ایده اولیه ای بود که من داشتم. الان اطلاعات بیشتر را می توان از شهرداری گرفت و دیگر احداث پارک صرفا در حیطه امور زنان استانداری نیست.

وی گفت: دلیل عدم احداث این پارک عدم همکاری برخی ارگان ها بود. آن ها نیاز و ضرورتی در احداث این پارک نمی دیدند در صورتی که اهواز به عنوان مرکز استان نیاز شدیدی به این قضیه داشت. شهرداری به عنوان مجری کار آماده بود حتی مبلغی هم برای تامین اعتبار در بودجه سال 89 در نظر گرفت. بالاخره زمانی این پارک افتتاح خواهد شد که اراده ای پشت این کار باشد و بخواهند که این پارک را راه اندازی کنند

همچنین گرشاسبی مدیر‌کل ورزش و جوانان خوزستان گفت : پارک بانوان جنب صدا و سیما ساخته خواهد شد . کارهای اجرایی آن به عهده شهرداری گذاشته شده است. در این پارک جاده سلامت، استخر و دو سوله ورزشی ساخته خواهد شد. گرشاسبی ادامه داد: اتمام ساخت آن دو سال پیش بینی شده است که سوله ورزشی ظرف 7 یا 8 ماه آینده ساخته خواهد شد و همان موقع قابلیت استفاده دارد ولی استخر آن ظرف 2 سال آینده ساخته می شود.

وی در ادامه گفت : علت عدم پیشرفت این کار که در سال 89 قرار بر ساخت آن بود وجود معارض بود که جلو اجرایی شدن کار را گرفت. هم اینک مشکل زمین آن حل شده و کار آغاز خواهد شد .

در همین رابطه مدیر کانون بانوان استانداری خوزستان گفت : احداث پارک بانوان فراتر از طرح است و مراحل عملیاتی را طی می کند.

خانم ایزدی افزود: طبق گزارش مدیرکل امور شهری استانداری ، آجر چینی دیوار ورودی پارک تکمیل شده و 90 درصد ورودی پارک ساخته شده است. این پارک دارای دو سوله است که پیشرفت فیزیکی آن 70 درصد است و احداث فضای سبز پارک و کاشت نهال و چمن به عهده شهرداری اهواز می باشد. وی در ادامه گفت: این پارک در محدوده جاده گلستان ودر مجاورت صدا و سیماست و هنوز زمان بهره برداری آن مشخص نیست.

ابتسام الباجی و آذر زمان پور اعضای شورای شهر هم در این زمینه گفتند که فعلا هچ گونه بحثی راجع به این قضیه در شورا مطرح نشده و تا زمان آغاز تشکیل کمیسیون ها و تقسیم وظایف باید صبر کرد.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
lميعاد شجاع دزفولي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
comment
0
0
comment لطفآ صحبت ها و نظرات خانم زمانپور عضو دلسوز و مهربان شوراي اسلامي شهر كه ارائه دهندهي اصلي اين طرح بودند راهم برايمان بنويسيد.ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار