شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
میراث فرهنگی نیز در همان تاریخ 16 شهریور نامه‌ای مبنی بر تخلف بودن این کار صادر می‌کند و در نامه بیان می‌کند که طاق طویله حریم میراث فرهنگی است و شما نمی‌توانید در ان جا ساخت‌وساز کنید.
شوشان: عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه از ساخت‌وساز در حریم درجه یک بنای تاریخی «طاق طویله» خبر داد.


به گزارش ایذه پرس ، فرامرز خوشاب گفت: شهرداری ایذه در تاریخ 18 تیر 92 پروانه ساخت‌وساز در حریم درجه یک طاق طویله را صادر کرد و این در حالی است که صدور پروانه ساختمان در اطراف محوطه‌های تاریخی و باستانی نیازمند استعلام از سوی اداره میراث فرهنگی است. اگر جواب استعلام منفی بود پروانه صادر نمی‌گردد و اگر جواب استعلام مثبت باشد در جریان صدور پروانه قرار می‌گیرد.
خوشاب ادامه داد: وقتی این موضوع را از طریق اداره میراث فرهنی ایذه پیگیری کردیم و از آن‌ها پرسیدیم که به چه حقی به آن‌ها در حریم درجه یک طاق طویله مجوز دادید مسؤولان اداره میراث فرهنگی ایذه گفتند که ما اطلاعی نداریم و اعلام کردند که از آن‌ جا بازدید می‌کنند.

 طاق تویله

وی بیان کرد: بعد از بازدید آنها و پیگیری مجدد ما مشخص شد که آن منطقه جزو حریم میراث فرهنگی است و ساخت‌وساز در آن جا تخلف محسوب می‌شود. در نتیجه شکواییه‌ای را تنظیم کردند و به دادگستری دادند و توقف یک هفته‌ای را از مراجع قضایی گرفتند. بعد از آن مالک مربوطه بعد از یک هفته پروانه ساختی را که شهرداری بدون اطلاع اداره میراث فرهنگی ایذه آماده کرده بود را به مراجع قضایی ارایه داد. در پی آن مراجع قضایی در جواب به سازمان میراث فرهنگی گفتند که ملاک ما مجوز شهرداری است چون وقتی شهرداری استعلام می‌کند پروانه را صادر می‌کند و این طبق قانون است و مالک می‌تواند در آن محل به ساخت‌وساز بپردازد. در نتیجه همین امر مالک اقدام به ساخت‌وساز کرد.

خوشاب بیان کرد: بعد از این که این قضایا از طریق مراجع قضایی پیگیری شد شهرداری ایذه نامه‌ای در تاریخ 16 شهریور 92 برای اداره میراث فرهنگی می‌فرستد و بعد از چند ماه از تاریخ صدور پروانه تازه از اداره میراث فرهنگی ایذه می‌پرسد که آیا این موضوع تخلف است یا خیر و این دقیقاً در حالی است که پروانه صادر شده و مالک نیز در حال ساخت‌و‌ساز است.

این دوستدار میراث فرهنگی اظهار کرد: میراث فرهنگی نیز در همان تاریخ 16 شهریور نامه‌ای مبنی بر تخلف بودن این کار صادر می‌کند و در نامه بیان می‌کند که طاق طویله حریم میراث فرهنگی است و شما نمی‌توانید در ان جا ساخت‌وساز کنید.

وی ادامه داد: در مقابل ، شهرداری ایذه گفت که شما حریم مصوب به ما نداده‌اید و میراث فرهنگی نیز به شهرداری گفت که طبق قوانین حقوقی و جزایی میراث فرهنگی و طبق قوانین مجازی اسلامی آیا شما نباید از ما استعلام می کردید؟ همچنین در گذشته آقای X و خانم Y که در همین منطقه و شاید عقب‌تر از آن درخواست صدور پروانه کردند و شما به ما ارجاع دادید و ما به شما جواب منفی دادیم و تاکنون بیش از چند صد استعلام از ما صورت گرفته و ما جواب رد داده‌ایم. پس چگونه است این یک مورد را از ما استعلام نکردید و مجوز صادر گردیده است!؟ همچنین شنیده‌ها حاکی از این است که مالک تا ارتفاع چهار طبقه مجوز ساخت‌و‌ساز گرفته است.

خوشاب گفت: تا الآن میراث فرهنگی تنها کاری که انجام داده این است که از شهردار شکایت کرده است اما باید بگویم که میراث فرهنگی اگر بخواهد با همین روش ادامه بدهد این ساختمان ساخته خواهد شد. در صورتی که سازمان میراث فرهنگی اقدام سریع و مثبت نشان ندهد مطمئن باشید که انجمن ما از اداره میرث فرهنگی هم شکایت خواهد کرد.

دوستدار میراث فرهنگی ایذه تصریح کرد: ما به دنبال تنظیم نامه‌ای برای وزیر کشور، رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و رییس جمهور مبنی بر تخلفات اداری صورت گرفته در این زمینه چه در گذشته و چه در حال هستیم. این یک فاجعه بزرگ است که در حال حاضر برابر دیدگان همه مسؤولان در حال وقوع است. لطفا جلویش را بگیرید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار