شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
شوشان: عاشق کشتی بود اما گذر زمان و به عبارتی دیگر بازی روزگار او را به عرصه وزنه برداری کشاند.وقتی در پیکارهای قهرمانی کشور عنوان چهارم را کسب کرد در تصمیمش برای جدایی از وزنه برداری مصمم شد اما مربی تیمش او را از انجام این کار منع کردو پس از نایب قهرمانی در رقابتهای نوجوانان کشور حرکت به سوی فتح افتخارات را طی کرد و با کسب مدال طلای نوجوانان جهان و کسب عنوان قهرمانی در رقابتهای آسیایی قطر خوش درخشید و نگاه تیز بین کورش باقری سرمربی تیم ملی بزرگسالان را به خود جلب کرد و به تیم ملی دعوت شد.

علیرضا دهقان وزنه بردار تیم شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب طی روزهای آتی در مسابقات وزنه برداری بزرگسالان جهان بعنوان کم سن و سال ترین وزنه بردار جهان در وزن 94 کیلو گرم برای تیم ملی کشورمان به روی تخته می رود.

در آستانه آغاز رقابتهای جهانی لهستان گفتگویی را با این وزنه بردار با آتیه کشورمان ترتیب داده ایم که ماحصل آن درپی می آید:

آقای دهقان ضمن ارائه بیوگرافی خودتان بفرمایید که وزنه برداری را از کجا شروع کردی؟

علیرضا دهقان هستم متولد سال 1375 در شهرستان امیدیه و وزنه برداری را از سال 1388 در استان چهارمحال و بختیاری آغاز کردم . من از اول کشتی کار کردم و علاقه ای به وزنه برداری نداشتم. اما پدرم راضی نبود در این رشته ادامه بدهم و علاوه بر این پسر خاله ام هم در وزنه برداری فعالیت می کرد همین باعث شد تا از کشتی جدا شوم و به وزنه برداری بپردازم و حالا هم از اینکه در این رشته فعالیت می کنم بسیار خوسحال و خرسندم.

اولین بار که در مسابقات کشور شرکت کردی رو یادت هست که در چه سالی بود و چه مقامی رو کسب کردی؟

سال 88 در چهارمحال بود که عنوان چهارم راکسب کردم، یک سال بعد باز هم عنوان چهارم کشور را کسب کردم و به حدی از عملکرد خودم و عدم نتیجه گیری در مسابقات ناراحت بودم که قصد داشتم برای همیشه از وزنه برداری کناره گیری کنم اما آقای فولادی مربی ام به من روحیه می داد و مانع از این کار شد.

مربیان شما در رشته وزنه برداری ؟

آقایان لنجانی، عبدالرضافولادی، غلامرضا جمعه پور، غلامرضاکامیار،کاظمی نژاد و آقای کورش باقری

اولین عنوان قهرمانی کشور؟

سال 90 در مسابقات قهرمانی کشورکه در سنندج برگزار شد عنوان نایب قهرمانی را کسب کردم.

چطور شد که به تیم ملی دعوت شدی؟

پس از رقابتهای قهرمانی کشور در سنندج که در سال 90 برگزار شد آقای باقری مرا به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت کرد.در آن سال من در وزن 94 کیلو وزنه می زدم اما با صلاحدید آقای باقری به دسته 85 کیلو رفتم و کارم را در این وزن ادامه دادم.

اولین حضور شما در رقابتهای جهانی؟

فروردین ماه امسال در ازبکستان بود که در دسته 85کیلو شرکت کردم و توانستم در حرکت یک ضرب 146 کیلو گرم و در حرکت دو ضرب وزنه 173 کیلو را بالای سر ببرم و مدال طلای این مسابقات را تصاحب کنم.

همچنین در این رقابتها علاوه بر قهرمانی جهان رکورد حرکت یک ضرب و دوضرب کشور را به میزان دو کیلو گرم ارتقاء دادم.

از حرکت دو ضرب در در مسابقات جهانی ازبکستان راضی نیستم چون قبل از آغاز مسابقات بیش از 10 کیلو گرم وزن کم کرده بودم و سرگیجه داشتم نتوانستم رکورد 183 کیلو را که در تمرینات زده بودم در مسابقات جهانی تکرار کنم.

و دو ماه بعد در رقابتهای آسیایی قطر قهرمان شدی؟

بله خرداد ماه همین سال 92 و در رقابتهای آسیایی نوجوانان آسیا در قطر بود که به لطف خدا و تلاش مربیان توانستم در حرکت یک ضرب 135 کیلو و در دوضرب 176 کیلو گرم را مهار کنم و در این پیکارها علاوه بر قهرمانی آسیا 2 کیلو گرم رکورد دو ضرب ایران را ارتقاء دادم.

آقای کورش باقری قبل از آغاز رقابتهای جهانی و آسیایی به من گفت اگر بتوانی در این مسابقات خودت را ثابت کنی و توانمندی هایت را به نمایش بگذاری قطعا تو را به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت می کنم و پس از قهرمانی در این رقابتها به وعده اش عمل کرد.

شیرین ترین خاطره ورزشی؟

قهرمانی در مسابقات نوجوانان جهان و همچنین قهرمانی در بازیهای آسیایی قطر

رقیب تو در اردوی تیم ملی چه کسی بود؟

آقای امین زارع از اردبیل بود که توانستم با غلبه بر این وزنه بردار به عنوان عضو ثابت تیم ملی در وزن 94 کیلو در لیست نهایی تیم ملی قرار بگیرم.

تا قبل از اعزام به مسابقات جهانی، تیم ملی چند اردوی تدارکاتی بر پا کرد؟

نخستین اردوی ما مرداد امسال در منطقه آزاد ارس در آذربایجان شرقی بود که یک ماه به طول انجامید، دومین اردو هم که به مدت 40 روز به طول انجامید در استان خراسان شمالی بود که در شهریور ماه به اتمام رسید.

سومین اردوی هم که در سالن وزنه برداری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد.

نحوه تمرینات تیم به چه شکل بود؟

تمرینات تیم ملی بزرگسالان به شدت فشرده بود، روزی چهار جلسه تمرین می کردیم و فشار تمرینات بالا بود خود آقای باقری به ما می گفت که الان فشار تمرینات مضاعف است اما بعدا برای ثبت رکورد این تمرینات سخت به کمک شما می آید که درنهایت همیطور هم شد.

چقدر آماده حضور در رقابتهای جهانی لهستان هستی؟

صد در صد آماده هستم.

مهمترین هدف علیرضا دهقان در رقابتها جهانی لهستان چیست ؟

سن و سال من به گونه ای است که هیچ شانسی را برای قرار گرفتن بر روی سکو برای من قائل نشده اند و این امر به نحوی منطقی است اما من تمام تلاشم را در این رقابتها به کار می گیرم تا رکورد نوجوانان جهان را ارتقاء بخشم.

از اینکه بعنوان یک نوجوان در رقابتهای جهانی بزرگسالان شرکت می کنی چه احساسی داری؟

از این موقعیت که در کنار اعضاء تیم ملی بزرگسالان هستم احساس بزرگی و غرور می کنم.

در چه روزی از مسابقات جهانی به روی تخته می روی؟

طبق برنامه رقابتهای وزن 94 کیلو گرم در چهارمین روز پیکارهای جهانی لهستان برگزار می شود و در اولین حرکت باید ساعت 12 ظهر در این پیکارها شرکت کنم.

طی روزهای اخیر سرمربی تیم ملی دچار عارضه سکته شد از حال و هوای اردوی تیم ملی در آن روزها صحبت کنید؟

خبر سکته آقا کوروش را آقای داریوش باقری برادر ایشان که جزءمربیان تیم ملی است به ما اطلاع داد.خبر این حادثه شوک بزرگی به همه بچه ها وارد کرد، باور کنید همه بچه ها روحیه خود را باخته بودند ، چون همه ما در حین تمرینات به توصیه ، تشویق و روحیه هایی که آقای باقری به ما می دادند نیلز داشته و عادت کرده بودیم و با نبود ایشان احساس می کردیم که جای یک پشتوانه بزرگ در کنار ما خالی است و چیزی را گم کرده ایم اما با عنایت خداوند کورش باقری برگشت و ما را تنها نگذاشت.

و صحبت پایانی؟

جا دارد در همین جا از آقای باقری سرمربی تیم تیم ملی وزنه برداری که برای من و دیگر بچه ها تا اینجای کار زحمت کشیده اند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم،و از دیگر مربیانی که در پیشرفت و موفقیت من نقش مهمی داشته اند نیز سپاسگزارم و دست تک تک آنها را می بوسم.همچنین از حمایت های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که در پرورش و ارتقا من تاثیر بسزایی داشته نیز قدردانی می کنم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار