شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
ترجمه از کتاب:

(سنجش کیفیت داده ها جهت بهبود داده های مورد استفاده)

Measuring Data Quality for Ongoing Improvement  (Prof. Dr.-Ing. Klaus North/ Dr. (Mrs.) Gita Kumta)

مترجم: شیرین پارسافخر/کارشناس ارشد حوزه مدیریت منابع اطلاعاتی-فناوری اطلاعات
 

ویژگی های سازمانی که باعث تقویت یادگیری می شود

در سازمانهای تبدیل و انعطاف پذیر ، محققان تعدادی از ویژگیهای مهم را شناسایی کرده اند که بدون استثنا در آنها "یادگیری" یک "هنجار" است ، از جمله : قصد یادگیری یک شرکت ، استراتژی های حمایت از نوآوری یا توسعه توانایی ، رهبری روشنگر و اقتدار توزیع شده ، هنجارها و سیستم های اعتقادی را که از یادگیری پشتیبانی می کنند .

توانایی سازمان برای بهره‌برداری از دانش جدید به این که چگونه توانایی عملکرد بینش جدید (انعطاف پذیری و سرعت) دارد ، تا چه اندازه گسترده است که بتواند بینش های جدیدی را به دیگر بخش های سازمان توزیع کند ، و میزان تحقق یادگیری در ویژگیهای سازمانی مانند هنجارها ، پروتکلها ، محصولات ، فرآیندها و ساختارها (عمق) ، نسبت داده شده است.

طرح های تفسیری را به سازمانهایی نسبت داده اند كه به نوبه خود ، بر تصمیم گیری سازمان دهندگان سازمان ، تأثیر می گذارند و نشانه های موجود را در محیط خود تفسیر می کنند. به نوبه خود ، تفسیرهای مختلف منجر به پاسخ های مختلف سازمانی می شود که در نهایت استراتژی ، هنجارها ، فرم و پروتکل های یادگیری را شکل می دهند.

میزان اجرای فرآیندهای دانش و استفاده از منابع دانش

هوش محصول: محصولات و خدمات در میزان دانش جاسازی شده در آنها متفاوت است. شاخص برای «هوش محصول» تلاش تحقیق و توسعه (R&D) به عنوان درصدی از کل هزینه یا فروش است. هوش محصول در مورد محصولات نرم افزاری ، ابزارهای ماشینی که خطاهای خاص خود ، محصولات دارویی و غیره را شناسایی می کنند زیاد است.

هوش پردازش: به پیچیدگی فرآیندها و دانش جاسازی شده در آنها اشاره دارد. میزان سرمایه گذاری تحقیق و توسعه در توسعه پردازش و بهبود و همچنین سطح کیفی افراد شاغل در تولید ، نشانگر هوش پردازش است. هوش پردازش بالا را می توان در «سفارشی سازی انبوه»  یافت که در آن محصولات سفارشی با بیش از میلیون ها تنوع تولید می شود. محصولات حاصل از قبیل دوچرخه یا چرخ خیاطی، کت و شلوار ، به خودی خود هوشمندانه نیستند ، اما هوش در مفهوم سازی و اجرای فرایند نهفته است. الگوریتم ها به طور فزاینده ای پیچیده ، فرایندها را کنترل می کنند ، برای مثال در صنعت مالی («FinTechs»).

هوش محصول و پردازش هر دو پدیده توصیف شده را با هم ترکیب می کند. مثال عملی کارخانه ای است که توازن با دقت بالا را در تولید مشتری محور ایجاد می کند.

ارزش افزوده شده توسط کار بدنی: میزان کم  دانش در زنجیره ارزش افزوده و در عملکرد هنگام عرضه(فروش) کار بدنی مشهود است (حتی ورزش بوکس هم پول در می آورد!).

نابغگان شرکت  هندی فناوری اطلاعات Infosys و Wipro خدمات یادگیری را بسیار خوب برای مشتریان در سراسر دنیا گسترش داده اند درحالیکه هم با تغییرات تکنولوژیکی و فرایندی در شرکتهایشان و هم با تغییرات جمعیتی در نیروی کار دست و پنجه نرم می کنند. 

در حالی که Infosys (شرکت  هندی فناوری اطلاعات)  در سال 2010 خدمات خود را به صورت یکپارچه در  گروه راه حل های سازمانی ESG( Enterprise Solutions Group)  با هدف هم افزایی هنر مدیریت و علم فناوری یکپارچه ساخت ، Wipro توانایی خود را درفضای یادگیری برای گسترش آن به عنوان خدمات به مشتریان از نظر مدیریت یادگیری محتوا ، تحویل یادگیری ، و میزبانی و مدیریت سیستم عاملهای یادگیری  افزایش داد(Das 2010).

یک شاخص کلی خوب از میزان دانش ، ارزش افزوده محصول یا فرایند است. این امر نشان دهنده ارزش تولید شده با تبدیل یک ورودی (مواد اولیه ، قطعات ، اطلاعات) به یک خروجی است که توسط مشتری ارزش گذاری شده است. هرچه دانش تخصصی و منحصر به فردی در فرآیند تحول جاسازی شود ، ارزش افزوده بالاتر می رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار