شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
رییس مرکز بهداشت خوزستان از افزایش ۱۰ تا ۱۹ درصدی موارد بیماری نسبت به هفته قبل در استان خبر داد.
دکتر سیدمحمد علوی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در اهواز اظهار داشت: در بعضی از نقاط استان نیز موارد بستری افزایش پیدا کرده و مراجعان به مراکز منتخب و کلینیک های تنفسی و اورژانس بیمارستان ها در حال افزایش است، قطعا وقتی موارد بیماری بالا برود ۲ هفته بعد موارد بستری نیز افزایشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خیز مجدد بیماری در استان شروع شده و مردم باید مراقب باشند افزود: متاسفانه عادی انگاری نزد مردم رواج پیدا کرده که این موضوع باعث افزایش موارد بیماری می شود. ما امیدوار بودیم که بیماری در استان متوقف شود اما متاسفانه از یکی، ۲ هفته قبل مجددا تعداد مبتلایان بالا رفت و اکنون روند بیماری افزایشی است.

در حال حاضر تخت های بیمارستانی ما جوابگوی مراجعان هستند

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: با وجود اینکه موارد بستری استان در حال افزایش است ولی فعلا تخت های ما جوابگوی مراجعان بوده و بیمارستان‌های دیگر را وارد مدار نکردیم.

وی گفت:مراکز درمانی ما در پیک سنگین بیماری پاسخگوی بیماران بوده و هیچ بیماری پشت در نماند هر چند به بخش بیمارستانی و آموزش ما ضربه سنگینی وارد شد و نتوانستیم به بیماران غیراورژانسی و الکتیو، خدمات ارائه دهیم همچنین بخش آموزش ما تعطیل شد.

وی افزود: در شرایط موجود برای کنترل بهتر بیماری، برنامه ای به عنوان جدول گانت تشکیل دادیم و تمام وظایف دستگاه ها و مسئولیتشان را مشخص کردیم. ما تجربه خوبی در ایام عید فطر داشتیم و بیماری را به خوبی مدیریت کردیم که امیدواریم در ایام عید قربان و غدیر به بهره گیری از این تجربه، روند بیماری صعودی نشود.

علوی گفت: ما هنوز در وضعیت پایدار هستیم و قطعا اگر به موقع وارد کار شویم و اقدامات در نظر گرفته شده را به خوبی انجام دهیم، شاید جزو معدود استان‌هایی باشیم که شرایط پایداری داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه متوسط میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان از نظر خوداظهاری ۷۰ درصد است افزود: درحال حاضر شهرستان‌های هویزه، شادگان، آبادان، باغملک و باوی وضعیت مناسبی از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و میزان رعایت پروتکل ها در این مناطق زیر ۷۰ درصد است به طور متوسط در استان ۷۰ درصد است.

متوسط میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان ۶۰ درصد است

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه متوسط میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان از نظر بررسی های میدانی ۶۰ درصد است گفت: میزان رعایت پروتکل ها در مناطق حاشیه شهر ۲۰ تا ۳۰ درصد است که بسیار نگران کننده می باشد.

وی با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین عدم رعایت پروتکل ها و افزایش موارد بیماری وجود دارد افزود: هر موقع که میزان رعایت پروتکل ها کاهش یابد، ۲ تا سه هفته بعد موارد بیماری افزایشی می شود.
علوی بیان کرد: با توجه به داشتن سه مرز زمینی، دریایی و هوایی و ترددهای بین المللی، مرزهای استان به شدت کنترل می شوند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود البته صرفا نمی توان با بستن مرزها جلوی ورود ویروس را گرفت. 

قدرت انتشار ویروس دلتا ۱۶۰ درصد بیشتر از نوع های قبلی است

وی افزود: ایرانی هایی که مقیم عراق بوده و با برای زیارت به این کشور می روند پس از برگشت از آنها تست گیری می شود و در صورتی که جواب تستشان مثبت باشد در محلی قرنطینه می شوند تا از ورودشان به درون شهر جلوگیری شود اما آن دسته از عراقی هایی که برای مداوا وارد کشور می‌شوند اگر جواب تستشان مثبت بود اجازه ورود ندارند. کیت هایی که ما داریم برای شناسایی واریانت نوع دلتا دقیق نیست و موارد منفی کاذب آنها بالا است. 

رییس مرکز بهداشت استان گفت: قدرت انتشار ویروس دلتا ۱۶۰ درصد بیشتر از نوع های قبلی است همچنین میزان کشندگی آن بیشتر و تمایل به گروه های سنی پایین‌تر دارد. کسانی که قبلا کرونا گرفته اند ممکن است مجددا به ویروس نوع دلتا مبتلا شوند حتی افرادی که قبلا واکسن زده اند احتمال مبتلا شدن آنها به ویروس نوع دلتا اما از نوع خفیف آن وجود دارد.

تزریق حدود ۴۰۶ هزار دز واکسن در خوزستان

وی از تزریق حدود ۴۰۶ هزار دز واکسن در خوزستان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۹۵ هزار و ۲۷۶ نفر نوبت اول و ۱۱۰ هزار و ۶۰۴ نفر نوبت دوم را دریافت کردند. تاکنون حدود ۵.۲ درصد جمعیت کل استان و۹.۲ دهم درصد جمعیت هدف استان (بالای ۱۸ سال) را واکسینه کردیم و امیدواریم تا ۷۰ درصد جمعیت هدف استان را واکسینه کنیم تا بیماری کنترل شود.

علوی گفت: حدود ۱۶.۲ درصد جمعیت استان بالای ۶۰ سال بوده که بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در این افراد است لذا اگر بتوانیم این جمعیت کم را واکسن بزنیم جلوی مرگ و میر را می‌گیریم.

وی افزود: تاکنون ۷۳ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۸۲ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ سال، ۷۷ درصد افراد ۷۰ تا ۷۴ سال، ۶۹ درصد افراد ۶۵ تا ۶۹ سال، ۸۱ درصد سرای سالمندان، ۱۰۰ درصد جانبازان شیمیایی و نخاعی بالای ۵۰ درصد، ۹۳ درصد بیماران خاص، ۹۹ درصد کادر درمان و ۹۸ درصد کادر بهداشت استان واکسینه شده اند.

روزانه حدود ۲۰ هزار واکسن تزریق می کنیم

رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه روزانه حدود ۲۰ هزار واکسن تزریق می کنیم گفت: تاکنون هیچ گونه عوارض مرگباری از تزریق واکسن نداشته ایم و تمامی عوارض گزارش شده طبیعی است. معتقدم واکسن کوو برکت بهتر از واکسن های دیگر است زیرا از ویروس های کشته شده نوع داخلی بوده و طبیعتا واکنش موثرتری دارد.

وی در پایان در خصوص رعایت مسائل بهداشتی در انتقال آب برای روستاییان افزود: آبی که توسط تانکرها به روستاها برده می‌شود باید تحت شرایط کامل بهداشتی باشد در غیر این صورت مضر است و بروز بیماری های دیگر را به همراه دارد لذا سلامت آب آشامیدنی همواره برای ما مهم است.

در حال حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۶ شهرستان نارنجی و ۱۰ شهرستان زرد کرونایی هستند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار