خوزستان با دارا بودن بیش از 4 و نیم میلیون نفر و منابع سرشار خدادادی از تواناییها و پتانسیل های خوبی برخوردار است و اینک وظیفه ماست تا به این پتانسیل ها توجه کنیم

"> کسب مقام پنجم در دوازدهمین دوره مسابقات ملی مهارت
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹

خوزستان با دارا بودن بیش از 4 و نیم میلیون نفر و منابع سرشار خدادادی از تواناییها و پتانسیل های خوبی برخوردار است و اینک وظیفه ماست تا به این پتانسیل ها توجه کنیم

 

شوشان / زیاقمی : مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان در مراسم تجلیل از مدال آوران و برگزیدگان دوازدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در سال گذشته اظهار داشت: کسب رتبه 5 کشوری از افتخارات استان خوزستان است و باید تلاش کرد تا ضمن تقو.یت این رتبه آن را به درجات بالاتری نیز در سطح ملی و بین المللی برسانیم.

به گزارش شوشان ، وی کسب یک مدال طلا ، یک مدال نقره، 3 مدال برنز و یک دیپلم افتخار را از افتخارات استان برشمرد و گفت: با همت و تلاش کارآموزان و کارشناسان فنی حرفه ای استان خوزستان توانست از رتبه 15 و 20 در سطح مهارتی به رتبه 5 ارتقا یابد و این یک جهش بزرگ و افتخار آفرین برای استان ما میباشد.

رحمن قلاوند خاطرنشان کرد: خوزستان با دارا بودن بیش از 4 و نیم میلیون نفر و منابع سرشار خدادادی از تواناییها و پتانسیل های خوبی برخوردار است و اینک وظیفه ماست تا به این پتانسیل ها توجه کنیم و با ایجاد امکانات لازم جوانان را به سمت آموزش های مهارتی سوق دهیم.

وی با اشاره به هرم تحصیلی در استان ادامه داد: هرم تحصیلی در استان وارونه است و سیستم های آموزش ما بیش تر جنبه آموزش های تئوریک دارند تا آموزش های عملی و مهارتی و این امر باعث میشود تا ما نتوانیم متخصصان و نیروهای زبده ای در صنعت کشور پرورش دهیم.

قلاوند تصریح کرد: در افق تعیین شده این امر باید تغییر یابد و 10 درصد از ظرفیت مورد نیاز استان از نیروهای ماهر و توانمند را پرورش دهیم.

وی افزود: پرورش نیروهای ماهر و توانمند علاوه بر فکر و توان با استفاده از تجهیزات کامل میتواند گوشه ای از نیازهای جامعه ما را حل کند.

وی ادامه داد: در حوزه مربیگری و اداره مرکز باید به سمتی برویم که خروجی توانمندی را داشته باشیم و اگر چنین شد به طور قطع میتواند استان را به سطح بالاتری رساند.

قلاوند با اشاره به عملکرد سال گذشته گفت :در ایام پایانی سال گذشته بر اساس تکلیف جهاد اقتصادی به چشم اندازهایی که داشتیم عممل کردیم و نتیجه آن کسب مقام ها و رتبه های برتر کشوری است.

وی اظهار داشت : از کسانی که رتبه های اصلی را در سطح کشور کسب کردند قطعا" در مسابقات بین المللی استفاده خواهیم کرد و پیش از آن نیز زمینه را برای ارتقای کارآموزان فراهم خواهیم کرد.

وی ادامه داد: جوان خوزستانی و کسی که دغدغه آموزش و مهارت دارد میتواند به جاهایی برسد که الگوی دیگران باشد و مسیر پیشرفت و توسعه را به همنوعان خود نشان دهد.

وی اضافه کرد: نگاه به افق پایین ما را از ورود به عرصه صنعت و فناوری باز میدارد و جوانان ما را از مسیر و هدف اصلی انخقلاب دور خواهد داشت.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان با اشاره به سخنان رهبر معظم ایران اسلامی و نامگذاری سال جدید با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: رهبر معظم ایران همانند سنوات گذشته با نگاه ژرف خود نیازهای جامعه را شناسایی و چراغشان را روشن میکند تا ما نگاهمان را به آن ساعت تنظیم کنیم.

وی افزود : در کلمه به کلمه این نامگذاری ساعت ها تلاش و کار تخصصی نهفته است و میتوانیم با ایجاد یک محیط سیاسی – اجتماعی مناسب زمینه را برای ایجاد پرورش و زایش ایده ها فراهم کنیم.

قلاوند خاطر نشان کرد: یکی از چراغ هایی که این نامگذاری برای ما روشن میکند این است که بتوانیم به سطح مورد نیاز و مطلوب از اشتغال در جامعه برسیم و باید از مصنوعات داخلی کشور استفاده کنیم تا بتوانیم همگام با کشورهای توسعه یافته گام برداریم.

وی ادامه داد: امروزه در مناسبات بین المللی توپ و تانک و سلاح اتمی که در گذشته برای کشور گشایی استفاده میشد نه سلاح و نه راهبرد محسوب می شود و وقتی جامعه ای تولید کننده علم ، دارو ، مواد غذایی و...برای چند کشور باشد خود نوعی سلاح است.

قلاوند تصریح کرد: به یاری خداوند متعال امروزه کشور ایران با تلاش های مستمر نیروهای زبده ، کارآمد خود به سطحی رسیده که از برخی جهات به کشورهای دیگر نه تنها وابسته نیست بلکه تولید کننده آنها نیز به شمار میرود و این در نوع خود نشانی از شجاعت و توانمندی نیروهای ماست.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان نیز در سخنانی مبسوط کسب مقام پنجم کشوری را از افتخارات استان و اداره کل دانست و خاطرنشان کرد: جایگاهی که به دست آوردیم کار یک روز نیست و همکاری و اهتمام ویژه ای میخواهد و بدون شک موفقیت در عرصه های مهارتی در سطح ملی و فرا ملی حاصل تلاش همکاران و کارآموزان است.

وی با اشاره به کسب مقام های جهانی کارآموزان کشور گفت: در مرحله جهانی از مجموع یک مدال برنز و 5 دیپلم افتخار ، یک دیپلم افتخار سهم خوزستان بوده و این از افتخارات ماست.

شهرام ملایی با شاره به تاریخچه پیدایش المپیاد بعد از جنگ جهانی دوم و عضویت ایران در این عرصه اضافه کرد: در سال 51 استان خوزستان به عنوان یکی از استان های میزبان مسابقات مهارتی در سطح کشور بوده و تاکنون در 12 دوره از این رقابتها حضوری فعال داشته است.

وی با اشاره به تشریح عملکرد اداره کل فنی و حرفه ای استان خوزستان در سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته تجهیزات خوبی را برای تجهیز کردن کارگاهها مطابق با استانداردهای جهانی خریداری کردیم که این امر نقش موثری در ارتقای سطح ملی مهارتهای ما داشت.

وی تشکیل بانک اطلاعاتی کارآموزان،مربیان و کارشناسان المپپیاد مهارت ، باشگاه المپیاد، دبیرخانه مستقل المپیاد ، تشکیل کمیته های تخصصی در زمینه رشته های مهارتی و المپیاد ، استفاده از نخبگان و مدال آوران آموزش های مهارتی و جذب آنها در مراکز فنی و حرفه ای و .. را از فعالیت های مهم این اداره در سال گذشته برشمرد.

وی همچنین برنامه های آتی این اداره برای سالهای آینده نیز اشاره کرد و گفت: تلاش میکنیم که از رتبه 5 تیمی رتبه های اول تا سوم در سطح ملی برسیم.

وی دیگر برنامه های اداره آموزش فنی و حرفه ای را در سال جاری را تشریح کرد و گفت: با تعامل سایر دستگاهها ی آموزشی ضمن شناسایی افراد نخبه آنها را آموزش میدهیم و بر اساس آموزش های مهارتی دانش انها را به مهارت تبدیل میکنیم و از ساختار تئوری به سمت و سوی ساختار عملی و مهارتی میرسانیم.

معاون آموزش، پرورش و برنامه ریزی کمرنگ بودن صنایع استان و بخش خصوصی در آزمون های المپیاد ملی مهارت را از جمله مشکلات این حوزه خواند و خاظر نشان کرد: بالای 65 درصد آموزش های ما توسط بخش خصوصی انجام میشود این در حالی است که بخش خصوصی حضوری کمرنگ در آزمون های المپیاد ملی مهارت دارد و با برنامه های پیش بینی شده تلاش میکنیم تا بخش خصوصی را ترغیب کنیم تا حضور خود را فعال تر کنیم.

وی ادامه داد: دیگر مشکل عمده ای که اداره کل فنی و حرفه ای استان خوزستان با آن همراه است این است که به ندرت در طراحی پروژه های المپیاد ملی استان خوزستان سهمی ندارد و به ندرت از کارشناسان ما در این عرصه استفاده میشود که این امر ضربه بزرگی به نحوه آموزش مهرتی ما برای المپیاد ها دارد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار