اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
شوشان - مجتبی حلالی:

می گویند با فرا رسیدن فصل تابستان، بازار خرید و فروش خانه رونق می گیرد. در این فصل بدلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و بعضا عرف بودن مرخصی های تابستانه، مردم نسبت به بازدید و تمایل برای جابجایی محل سکونت خود راغب ترند و از طریق بنگه های املاک و یا سایت خرید و فروش دیوار اقدام می کنند.

قیمت ها باور نکردنی است. هرکس هرچقدر علاقه دارد بر ملک خود قیمت گذاری می کند. واسطه ها و دلالان نیز در این آشفته بازار نیز بی تاثیر نیستند، چراکه کمیسیون دریافتی شان به ازای گران تر شدن قیمت خانه ها افزایش می یابد.

سیمان و فولاد گران می شود، دلار گران می شود، اقلام کلی و جزیی در بازار گران می شود، بنزین و کرایه ها، همه و همه جملگی تا آخرین حد افزایش می یابند و اتفاقا انتهایی برای این افزایش ها وجود ندارد و سالانه این بی ثباتی در بازار بیشتر می شود.

درآمد های زندگی برای لایه های متوسط به پایین جامعه کاملا روشن است، آنقدر میزان درآمد پایین است و آنقدر زندگی ها قرضی و اقساط شده اند که بواقع جایی برای اندوخته و پس انداز باقی نمی ماند و اینگونه است که تاثیر عدم برخوداری از خانه ای هرچند کوچک، خود را در زندگی نمایان می سازد.

خرید خانه در مجموع آنقدر دور و دست نیافتنی است که اگر محقق شود، بسیار مبارک بوده و جای شیرینی و تبریک دارد. جای قربانی و اسپند دود کردن دارد.
 
اوج آمال و اهداف بسیاری از جوانان و حتا خانواده ها خرید خانه است که گویی دست یابی به آن رسیدن به کمال زندگی مادی است. آری، آرامش برخورداری از خانه بی مثال است. برخوداری از خانه، خانواده ها را از خانه به دوشی فارغ می سازد، صاحب خانه ها، غول مرحله آخر بواقع صاحب خانه ها هستند، پیش پرداخت سنگین، اجاره ماهیانه سنگین؛ اتمام قرارداد و افزایش هر دو رقم. در صورت عدم اطاعت از خواسته های جنابشان، قطعا قرارداد فسخ و اکنون خانه ای دورتر، کوچکتر و متناسب با اندک پس اندازی که تحت عنوان پیش پرداخت در دستمان است.

باری دولت، در حال تلاش و رایزنی است. دستشان درد نکند، گرانی ها و تورم را که نتوانسته اند کنترل کنند، ولیکن در حال تلاش و برنامه ریزی برای خانه دار شدن آحاد مردم جامعه هستند. طرح هایی بی نظیر و کارشناسی شده، طرح هایی که با شنیدنش در ابتدا به وجد می آییم و در بدو ورود به مرحله اجرا و تشکیل پرونده و ... می بینیم که نه، قانون و تبصره ها گنجانده اند.

به تازگی و در طرحی جدید مبلغ وام مسکن در تهران بزرگ 1 میلیارد، در شهرهای بزرگ 850 میلیون و در شهرهای کوچک 700 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می شود. باور کردنش سخت است، با اینحال عالی است. فریب تیتر را می خورم. می دانم اینگونه که تیتر زده اند نیست، اما جذاب است، بگذارید برای لحظاتی هم که شده رویای خانه ایده آل را در دل و ذهن بپرورانم. 

خانه ای با سال ساخت بروزتر، متراژ بالا، در فلان منطقه و بالا شهر، راستی دوست دارم نمای ساختمان رومی باشد، درون خانه نیز باید فانتزی و لوکس باشد. به هرحال با مقداری اندوخته و وام می توانم آنچه را که در ذهن دارم محقق کنم.

ساعاتی بعد، جدی تر می شوم، تصمیم قطعی است، می خواهم خانه ای با امکانات مطلوب برای خود تهیه کنم. می خواهم سقفی برای خود تدارک ببینم. رقم خیلی مهم نیست، دولت با بررسی و تلاش و برنامه ریزی دقیق وام کلان در نظر گرفته، پس جناب بنگاه دار خیلی به فکر قیمت نباشید و از میلیارد سخن بگوییم.

تلنگر! رویاپردازی بس است، بهتر است از چند و چون کار مطلع شوی و سپس رویاپردازی کنی! این میزان وام شوخی نیست، به سادگی چنین مبلغی را به قشر کم درآمد و غیر بهره مند از خانه نخواهند داد. پس لینک را باز کرده و به اصل خبر رجوع می کنم.

و اما متن خبر و قوانین و تبصره هایی که مسوولین مروبطه برای رفاه حال مردم به تصویب رسانده اند، بخوانید و قضاوت کنید:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن صبح امروز در نشست خبری با حضور رسانه‌ها اظهار کرد: با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن جوانان را به بانک مرکزی داد. به این ترتیب این تسهیلات در تهران سال گذشته به 400 میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرعامل بانک مسکن ادمه داد: با توجه به افزایش قیمت‌ها، مجدد پیشنهاد افزایش سقف وام به یک میلیارد تومان برای مسکن پس‌انداز جوانان دادیم که مورد موافقت شورای پول و اعتبار قرار گرفت.

مدیرعامل بانک مسکن ضمن تاکید بر این که از امروز متقاضیان می‌توانند در شعب بانک مسکن برای وام جدید افتتاح حساب کنند، گفت: سقف وام در پایتخت معادل 1 میلیارد تومان،‌ شهرهای بزرگ 850 و سایر شهرها 700 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

شایان در تشریح جزئیات این تسهیلات گفت: متقاضیان می‌توانند پس از 5 سال واریز ماهانه مبلغ 200 هزار تومان با اعمال ضرایب وام حساب مسکن جوانان را دریافت کنند که در تهران این مبلغ 400 میلیون تومان است.

وی با اشاره به این مسئله که در یک دوره 15 ساله متقاضی می‌تواند از یک میلیارد وام خرید مسکن استفاده کند، تاکید کرد: این رقم برای کلانشهر تهران است. سقف وام در سال پنجم  برای شهر تهران 400 میلیون تومان است که در مقایسه با رقم قبلی این وام 19 درصد افزایش یافته است.

شایان ادامه داد: در شهرهای بزرگ سقف وام مذکور در سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب 350 میلیون و 850 میلیون تومان است. در سایر شهرها نیز این رقم برای سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب 300 و 700 میلیون تومان است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار