شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۰۹

روزان در شماره امروز خود نوشت : دکتر محسن رضایی در مصاحبه ای مطبوعاتی که چهارشنیه شب گذشته در اهواز برگزار شد ، نوسانات اقتصادی موجود در بازار و نیز پرونده اختلاس و مشکلات و چالش های موجود سیاسی کشور و نقش فعالان سیاسی را اینگونه بر شمرد: من وظیفه فعالان سیاسی را در دو بعد می بینم؛ یکی در اینکه دولت مردان کشور مشاوره و راهکار بدهند و خودشان را جدای از دولت و مجلس و قوه قضاییه ندانند و کمک کنند که کارکرد حکومت بهتر از گذشته باشد. این راهکارها لزوما نیاز به بیان علنی و تبلیغاتی و سیاسی ندارد و می تواند به صورت نامه ها و یا جلساتی که فعالان سیاسی با دولت می گذارند مشاوره و راهکارهای خود را داشته باشند. گاه این مشاوره ها و راهکارها بیش از نقد دولتمردان به نفع مردم و جامعه تمام می شود. من در دوران فعالیت سیاسی ام همیشه سعی بر این داشتم به همه دولت ها مشورت داده و راهکارهایی که به ذهنم آمده ارائه بدهم؛ بیشتر هم خصوصی و مکتوب بوده و گاهی هم بصورت علنی و آزاد. وظیفه دوم این است که در نقد عملکرد دولتمردان بپردازند و با شجاعت و انصاف با رعایت منافع ملی سعی کنند که عملکرد را نقد کنند که آن نظارت عمومی مردم شکل بگیرد. در این زمینه هم آنجایی که لازم می دیدم حضور داشتم و شرکت می کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روند کنفرانس 1 5 را مثبت خواند و در ادامه افزود: کنفرانس 1 5  شروع خوبی داشت و تقریبا بعد از اینکه آقای سولانا کنار رفت و مذاکرات مثبتی که ایران با 1 5 داشت پایان پیدا کرد، تقریبا سه سال می گذرد و بعد از این 3 سال اولین شروع مثبتی است که بین ایران و 1 5 صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: خود 1 5 خواهان این است که بعد از این ایستادگی ملت ایران یک امتیازاتی را به ایران بدهد و ایران هم خواهان تند کردن مذاکرات نیست و به دنبال یک راهکار مثبت می گردد و این شرایط هم  باعث شده که دو طرف با یک رویکرد جدیدی وارد مذاکره شوند. البته مسایل طول خواهد کشید تا ما به توافق کامل برسیم؛ اما شروع خوبی بود.

وی اسراییل را متضرر این جلسه دانست و روند این مذاکرات را در آینده خوشبینانه دانست و اظهار داشت: ایران و کشورهای 1 5 با برد ـ برد از این مذاکرات بیرون آمدند و فکر می کنم دلیلی نداشته باشد که مذاکرات آینده مذاکرات با بن بستی باشد و فکر می کنم می توانند دو طرف، روند مثبتی را که شروع کردند ادامه بدهند و مذاکرات آینده حتی مثبت تر از این باشد.

وی در مورد اظهارات دولت امارات در مورد جزایر متعلق به ایران گفت: حرف هایی که دولت امارات می زند در مورد جزایر متعلق به ایران بی ارتباط با اشغال بحرین و تبانی کشورهای منطقه علیه سوریه نیست. یک سلسله حوادثی امروزه در منطقه در حال وقوع است که من اسم آن را گذاشته ام "شراکت در دزدی" متاسفانه بعضی از دولت ها بجای آنکه با ملت ها شریک شوند، شریک دزد شدند.

وی اعلام داشت: یک دزدی ای دارد در منطقه اتفاق می افتد. بعضی دولت های زورگو نفت و گاز منطقه را می خواهند در 10 سال آینده بدزدند و یک عده از دولت ها بجای آنکه بیایند در کنار ملت ها قرار بگیرند آمده اند و شریک دزد شدند.

دکتر رضایی در ادامه افزود: من به عنوان یکی از افرادی که در جریانات سیاسی 40 سال اخیر هستم توصیه می کنم که کشورهای منطقه فریب قدرت های بین المللی را نخورند و این دزدی که دارد صورت می گیرد برای نجات اقتصاد و صنعت غرب است. در 10 سال آینده که نفت امریکا و انگلیس و 8 کشور صنعتی جهان تمام  می شود و دلیل ندارد که عده ای بخواهند بیایند باز نفت را از مکانیسم طبیعی خودش خارج کنند نفت باید قیمتش در بازار خودش تعیین شود.

دوم آنکه قیمت نفت را باید خود منطقه تعیین کند؛ یعنی ایران و کشورهای اطراف باید یک اتحادیه بزرگتری از اپک درست کنند. اتحادیه کشورهای منطقه که هدف اساسی اش صلح و توسعه و ایجاد امنیت باشد و قیمت هم بطور عادلانه در بازار انرژی تعیین شود.

وی حوادث اخیر را تاثیر گذار بر 10 سال آینده دانست و گفت: نظر به اینکه در حال حاضر یک نوع حرص و ولع و هول شدگی را در کشوهای غربی می بینم و بعضی از کشورهای منطقه به جای اینکه با مردم کشورها سرنوشت خودشان را گره بزنند متاسفانه شریک یک توطئه می شوند که به هیچ وجهی به نفع منطقه نیست و مطمئنا چیزی هم حاصل نخواهد شد ، این شراکت در دزدی هم به ضررشان تمام می شود. حوادث 10 سال آینده را یک چنین پدیده ای رقم خواهد زد . یا باید قدرت های بین الملل کشورهای منطقه را بگیرند و یا اینکه ملت ها برای منطقه باید تعیین و تکلیف کنند.

وی دولت های منطقه را به سرنوشت صدام و مبارک تحذیر کرد و اعلام داشت: تجربه حسنی مبارک در مصر و صدام حسین تجربه تلخی بود در منطقه؛ چرا دوستان ما در منطقه از این حوادث درس عبرت نمی گیرند؟ بارها و بارها مبارک و صدام حسین ادعای جزایر سه گانه ایرانی را می کردند و کشورهای منطقه را تحریک می کردند که بروید و ادعای این جزایر را کنید، خوب صدام حسین و مبارک به چه روزی افتادند؟

محسن رضایی در  سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است وقایع اخیر باعث تغییراتی در نقشه خاورمیانه شود؟ گفت: نه من فکر نمی کنم. الان بیداری ملت ها دارد به سمت خوبی حرکت می کند. حوادث کشورهای مصر، تونس ، یمن و لیبی نشان داده که ملت ها در آینده نقش اصلی را بر سرنوشت خودشان به عهده می گیرند.

محسن رضایی در بخش دیگری از مصاحبه اش در مورد تورم موجود در کشور با بر شمردن سه منشا اظهار داشت: اول افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی کشور بوده  طی 5 سال اخیر که فوق العاده حجم پول بالا رفت. مورد دوم ناشی از هدفمند شدن یارانه هااست و سوم  مسئله تحریم های اقتصادی است.

بنابراین دیپلماسی درست ایران روی اقتصاد داخلی کشور و قیمت ها می تواند موثر باشد. دیپلماسی قوی تر ثبات اقتصادی را در پی خواهد داشت. امسال بایستی به نظر من دولت و بخصوص مجلس در آینده طرحی را برای کنترل تورم در همان ماه های اول داشته باشند در غیر این صورت تا پایان سال ما ممکن است تورم داشته باشیم. دولت و مجلس و اقتصاد دانان باید با هم نشست هایی خصوصی داشته باشند و این راهکارها را نهایی کنند و اگر قانون نیاز است قانون این کار را انجام دهد.

دکتر محسن رضایی  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به نامه اخیر لاریجانی در مورد هدفمندی یارانه ها افزود: هدفمندی یارانه ها شروع شده اما کامل نشده و  نمی توان وسط راه آن را رها کرد. اینکه هدفمندی یارانه ها فرآیندش را کامل کند ما هیچ راهی غیر از این نداریم؛ اما باید تورم بیاید پشت سر هدفمندی یارانه ها تا کنترل شود و لازمه کار این است که دولت یک توجه جدی به بخش تولید و اشتغال کند و بخش هایی از منابع را به سمت تولید و اشتغال هدایت کند. وگرنه هر چه بخش تقاضای مردمی افزایش پیدا کند تورم جلوتر از هدفمندی یارانه ها حرکت می کند و زحمات دولت را خنثی می کند.

رضایی در جواب سوالی که ادامه این گرانی ها مردم را در مقابل مسئولین قرار خواهد داد و ضعف دیپلماسی دولت باعث شده تا 4 قطع نامه بر علیه ما صادر شود، گفت: هدفمند شدن یارانه ها یک جراحی بزرگی بوده که هنوز به پایان نرسیده است. اولا طولانی شده و باید زودتر به نتیجه می رسید و ثانیا کامل نشده ؛ یعنی هدفمند شدن یارانه ها باید بخش دوم اقتصاد که تولید و اشتغال است را در بر بگیرد. دولت در یک بخش تقاضا خوب عمل کرده اما در بخش تولید و اشتغال باید این جراحی را به جایی برساند. هزینه تولید در ایران خیلی بالا است؛ یعنی هزینه پول، یعنی نرخ سود بانکی بالاست و هرینه زمین و واحد مسکونی در تولید و ارز و انرژی بالاست. یعنی الان ایران را اگر با چین مقایسه کنیم می بینیم که هزینه تولید درایران بالاست. به این خاطر این گرانی تولید باعث شده صادرت کم شود و واردات بیشتر حرکت کرده که باید این معکوس شود و این یعنی بیکاری بیشتر و افزایش تورم و در کل  اینچنین بیکاری زیاد می شود.  لذا ما با یک رکود اقتصادی روبرو خواهیم شد که باید این وضعیت را تغییر دهیم.

وی در مورد سخنان اخیر الهام در مورد مجمع تشخیص مصلحت افزود: من مخالف عوام فریبی و مخالف سیاسی کاری در کشورم و اما مشکلی که در کشور داریم این است که همه چیز را خیلی زود سیاسی می کنند.

کسانی که می گویند مجمع اینچنین است و آنچنان، ما که بیکار نیستیم که جواب اینها را بدهیم. بعد اینکه روشن است که مقام معظم رهبری در سخنرانی ای که برای اعضای مجمع داشته به نکات بسیار مهمی اشاره کردند و هم حکم و هم پیوست حکم ایشان که هنوز منتشر نشده، همه بیانگر این است که ایشان می خواهند از تمام ظرفیت مجمع برای کشور استفاده کنند. بنابر این کسانی که این حرف ها را می زنند یا اطلاع ندارند یا قصد خاص سیاسی دارند.

وی در مورد ریزگردهای خوزستان گفت: البته مسئله غبار و ریزگردهای خوزستان که می گویید مسئله مهمی است و مطالعاتش انجام گرفته است و نقاطی که این غبار بلند می شود و ارتفاع می گیرد و حوادثی که در مسیر این غبار اتفاق می افتد مثل خشک شدن هور و اهوار ایران و عراق همه مورد مطالعه قرار گرفته و مبلغی نزدیک 7 میلیارد دلار برآورد هزینه شده عراق و ایران و سوریه و اردن این 4 کشور باید انجام بدهند و البته بخشی هم امریکا باید انجام دهند،  به خاطر لشکر کشی که به عراق کردند و به مناطقی از سرزمین ها آسیب وارد کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار