اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
نوشتاری از دکتر حسن دادخواه؛
بی گمان جنگ هشت ساله و دفاع مردم علیه متجاوزان به کشورمان، یکی از بزرگترین برهه های تاریخ معاصر ایران است.

شوشان - دکتر حسن دادخواه:

بی گمان جنگ هشت ساله و دفاع مردم علیه متجاوزان به کشورمان، یکی از بزرگترین برهه های  تاریخ معاصر ایران است.

رشادت های رزمندگان و مشارکت های مردمی که در این برهه به نمایش گذاشته شد و زمین های اشغال شده را از چنگ دشمن رهانید، هیچ گاه از حافظه و تاریخ این ملت پاک نخواهد شد.

برگزاری سالگرد جنگ تحمیلی دقیقا در راستای زنده نگه داشتن اتحاد مردم و همبستگی تاریخی آنان است.

بزرگداشت سالگشت جنگ و پاسداشت و ارج گذاری به ایثارهای کهنه سربازان و عموم ملت، نزد همه کشورهای زخم خورده جهان همواره رواج داشته است.

واقعیت آن است که جنگ ها، در تمام ابعاد زندگانی مردم و دولت ها، بالاخره آثار ژرفی را از خود باقی گذاشته و همه مسایل آنان را متاثر کرده است چنانچه به راحتی نمی توان از دردها و زخم های آن آسوده شد.

صدماتی که به نیروهای انسانی و لجستیکی و امور زیر ساختی در سرزمین های جنگ زده وارد می شود و آسیب های رنگارنگ روحی و روانی و عاطفی آن، هیچگاه به زودی بهبود نخواهد شد.

از سوی دیگر، مشاهده می شود که این ارج گذاری و ارزشمندی، ملت ها و دولت ها را، در گذشته نگه نداشته  و روابط خویش با جهان را هیچگاه بر اساس روابط خصمانه و ویژه دوران جنگ، تنظیم نکرده اند بلکه با هوشیاری کامل و با درنظر داشتن مصالح بلند مدت خویش، با دیگران به همکاری پرداختند.

به سخن دیگر، روزها و سال های پس از جنگ، همه ملت ها و دولت ها در این فکر خواهند بود که چگونه و از چه راه هایی، برهه جنگ را پشت سر قرار دهند و به جبران عقب ماندگی های آن بپردازند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. 

امروز، بیش از سی سال از پایان جنک عراق علیه ایران می گذرد. بجز بزرگداشت های دولتی و حکومتی و بخشنامه ای، چه اقدامات پایه ای و ریشه ای در زنده نگه داشتن ارزش های جنگ و بهبودبخشیدن به آسیب های آن انجام شده است؟

آیا ارزش های مثبت برآمده از آن، تاکنون تعیین و شمرده شده است آن گونه که نسل جوان پس از جنگ، آن ارزش ها را باور کند و بپذیرد؟ آیا شهرهای جنگ زده، آبادانی گذشته خود را بازیافته اند؟

 آیا قهرمانان پیروز جنگ، امروز از  احترام و اکرام عمومی برخوردار هستند؟ آیا وضع اقتصادی کشور و معیشت مردم، بهتر از دوران جنگ شده است؟ میزان رضایتمندی مردم از مسئولان، میزان دلبستگی به سرزمین وطن آیا بهبود یافته است؟
پاسخ به پرسش های بالا نیازمند بررسی های میدانی و آماری و تحقیقات بی طرفانه است.

بنظر می رسد که برگزاری آیین های بزرگداشت سالگشت جنگ بی توجه به پرسش های بالا و فقط با هدف تهیه گزارش کار برای مقامات بالاتر انجام می گردد و مشکلات روزانه و آسیب های دیگری که پس از پایان جنگ، بوجود آمده است همه ما را از بازنگری و واکاوی پرسش های بالا، دور نگه داشته است!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار