دکتر محسن حاجی زینالعابدینی (متخصص علم اطلاعات و دانششناسی/دوست و همکار دانشگاهی من) اخیراً سفری به #روسیه داشت و گزارشی از نحوه #ارزشیابی و نمرهدهی به دانشجویان در #دانشگاه_مسکو نوشته است که خواندنی و آموزنده بود.
گزارش او را با اندکی دخل و تصرف در این #رشتو آوردهام. /۱
او از یک دانشجوی روسی نقل میکند کهبالاترین امتیاز برای اکثر امتحانات در روسیه ۵ است. اگر دانشجویی به هیچ سؤالی پاسخ ندهد و برگه امتحان خود را خالی برگرداند، بدون اینکه پاسخی به آنها داده باشد، از ۵ نمره ۲ دریافت میکند. /۲
سپس ادامه میدهد:
در روزهای نخست حضورم در دانشگاه مسکو من از این سیستم اطلاعی نداشتم و تعجب کردم و از دکتر تئودور مدراف پرسیدم: "آیا این منصفانه است که یک دانشجو که به هیچ سؤالی پاسخ نداده، شما از ۵ به او ۲ میدهید؟ چرا به او صفر نمیدهید؟ آیا این شیوه درستی است؟ /۳
دکتر مدراف جواب داد:
چگونه میتوانیم به او صفر بدهیم؟ به کسیکه ساعت ۷ صبح از خواب برخاسته تا در همه سخنرانیها شرکت کند؟ درحالیکه او در این هوای سرد برخاسته و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به موقع رسیده و امتحان داده و سعی کرده تا سؤالات را حل کند؟ /۴
چطور میتوانیم برای شبهایی که برای تحصیل گذرانده و پول خود را صرف خرید دفتر و قلم و کامپیوتر کرده صفر بدهیم؟ چطور میتوانیم وقتی او تمام سبکهای زندگی دیگر را ترک کرد و سبک زندگی دانشجویی را انتخاب کرده تا تحصیلات خود را دنبال کند، به او صفر دهیم؟ /۵
در اینجا، ما فقط به این دلیلکه او جوابها را نداده به دانشجو صفر نمیدهیم. ما به این واقعیت احترام میگذاریم که او انسان است و مغز و شعور دارد و تلاش کرده است. نمره او فقط برای سؤالات موجود در امتحان نیست، بلکه نشانه قدردانی و احترام به آن انسان است. /۶
دوستم میگوید:
راستش گریه کردم و نمیدانستم چگونه پاسخ دهم. من آنجا ارزش خودم را بهعنوان یک انسان دانستم. صفرها در واقع میتوانند انگیزه را برای دانشجویان کاهش دهند و میتوانند به سرعت آنها را نابود کرده و باعث شوند آنها بهطور کلی مطالعه خود را متوقف کنند. /۷