شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
شوشان - رضا محمدی:

‏دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی (متخصص علم اطلاعات و دانش‌شناسی/دوست و همکار دانشگاهی من) اخیراً سفری به ‎#روسیه داشت و گزارشی از نحوه ‎#ارزشیابی و نمره‌دهی به دانشجویان در ‎#دانشگاه_مسکو نوشته است که خواندنی و آموزنده بود.

گزارش او را با اندکی دخل و تصرف در این ‎#رشتو آورده‌ام. /۱

‏او از یک دانشجوی روسی نقل می‌کند کهبالاترین امتیاز برای اکثر امتحانات در روسیه ۵ است. اگر دانشجویی به هیچ سؤالی پاسخ ندهد و برگه امتحان خود را خالی برگرداند، بدون اینکه پاسخی به آن‌ها داده باشد، از ۵ نمره ۲ دریافت می‌کند. /۲

‏سپس ادامه می‌دهد:

در روزهای نخست حضورم در دانشگاه مسکو من از این سیستم اطلاعی نداشتم و تعجب کردم و از دکتر تئودور مدراف پرسیدم: "آیا این منصفانه است که یک دانشجو که به هیچ سؤالی پاسخ نداده، شما  از ۵ به او ۲ می‌دهید؟ چرا به او صفر نمی‌دهید؟ آیا این شیوه درستی است؟ /۳

‏دکتر مدراف جواب داد:

چگونه می‌توانیم به او صفر بدهیم؟ به کسی‌که ساعت ۷ صبح از خواب برخاسته تا در همه سخنرانی‌ها شرکت کند؟ درحالی‌که او در این هوای سرد برخاسته و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به موقع رسیده و امتحان داده و سعی کرده تا سؤالات را حل کند؟ /۴

‏چطور می‌توانیم برای شب‌هایی که برای تحصیل گذرانده و پول خود را صرف خرید دفتر و قلم و کامپیوتر کرده صفر بدهیم؟ چطور می‌توانیم وقتی او تمام سبک‌های زندگی دیگر را ترک کرد و سبک زندگی دانشجویی را انتخاب کرده تا تحصیلات خود را دنبال کند، به او صفر دهیم؟ /۵

‏در اینجا، ما فقط به این دلیل‌که او جواب‌ها را نداده به دانشجو صفر نمی‌دهیم. ما به این واقعیت احترام می‌گذاریم که او انسان است و مغز و شعور دارد و تلاش کرده است. نمره او فقط برای سؤالات موجود در امتحان نیست، بلکه نشانه قدردانی و احترام به آن انسان است. /۶

‏دوستم می‌گوید:

راستش گریه کردم و نمی‌دانستم چگونه پاسخ دهم. من آنجا ارزش خودم را به‌عنوان یک انسان دانستم. صفرها در واقع می‌توانند انگیزه را برای دانشجویان کاهش دهند و می‌توانند به سرعت آنها را نابود کرده و باعث شوند آنها به‌طور کلی مطالعه خود را متوقف کنند. /۷
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار