شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
شوشان: یک استاد پیشکسوت کویرشناسی معتقد است که گرد‌وغبار‌های کشور ارتباطی با ایران ندارد و این گرد‌وغبار‌ها از کشور عراق وارد کشور ما می‌شود.

به گزارش شوشان ، دکتر پرویز کردوانی که در سمینار تخصصی ریز‌گردها، پایش و اثرات و راهکارهای مقابله با آن سخن می‌گفت با ابراز این عقیده که گرد‌وغبارهای موجود در هوای برخی استانهای کشور، منشاء داخلی ندارد، تصریح کرد: انتقادات مطرح به مسوولان محیط زیست مبنی بر این‌که چرا در زمینه‌ی گرد‌وغبار اقدامی صورت نمی‌گیرد به جا نیست زیرا گرد‌وغبار از عراق وارد کشور ایران می‌شود.

وی در ادامه‌ی سخنانش با رد استفاده از مالت‌های نفتی به برخی از مضرات آن اشاره کرد و گفت: مالت‌ها گران هستند و حرارت منطقه را بالا می‌برند و باعث مرگ گیاهان و جانوران می‌شوند و منطقه بوی نفت می‌گیرد. هم‌چنین اثرگذاری آن تا پنج سال است، بنابراین باید از ثروت نفت بهره‌برداری بهتری انجام شود. کردوانی هم چنین درباره استفاده از مالت‌های گیاهی که جدیدا در مرحله‌ی ‌آزمایش هستند، گفت: با وجود این مالت‌ها نمی‌توان یک میلیارد هکتار را مالت‌پاشی کرد.

این استاد دانشگاه با طرح سوالی تصریح کرد: برخی که مدعی هستند که استفاده از مالت‌ها مناسب است، می‌توان از آنها پرسید که این طرح از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اجرایی می‌شده است اما چرا تاکنون نتوانسته مانع گرد‌وغبار شود. وی در خاتمه پیشنهاد کرد که به جای مالت‌پاشی، ریگ روی شن‌ها ریخته شود.

سخنان این استاد دانشگاه در حالی مطرح شد که برخی از اساتید و کارشناسان حاضر در این جلسه عدم وجود گرد‌وغبار در کشور ایران را رد کردند و هم‌چنین یکی از اساتید معتقد بود که در تمامی مناطق نمی‌توان شن‌پاشی داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار