اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
شوشان - سید رسول موسوی:

آقایان مسئولین سرمایه گذاری در آموزش و پرورش هزینه نیست؛سرمایه گذاری برای توسعه عدالت اجتماعی است.

 آموزش و پرورش در همه کشورها مخصوصاً کشورهایی که به دنبال رشد و توسعه هستند اصلی ترین و مهمترین رکن است . 

علاوه بر این تصدی صندلی مدیریت آموزش و پرورش امری سهل و ساده نیست و باید متکی بر تجربه موفق مدیریتی فرد و علم و تخصص باشد.

در باب مثال در کشور سنگاپور به گفته آمار ها در بین مدارس جهان رتبه اول را دارد ۲۸ تا ۳۰ درصد بودجه عمومی کشور صرف آموزش می شود،نرخ باسوادی در این کشور ۹۶ درصد و سرانه آموزشی هر دانش آموز ۱۱ هزار دلار است یعنی دولت سنگاپور سالانه برای هر دانش آموز ۱۱ هزار دلار هزینه می کند،حقوق پایه معلمان نیز سالانه حدود ۳۵ هزار دلار است.

این کشور در سال ۲۰۱۳ بعد از سوئیس رتبه دوم اقتصاد برتر جهان را داشت و اکنون نیز یکی از قدرت های اقتصادی آسیا به شمار می رود؛بی شک مهمترین و اصلی‌ترین دلیل این است که سیاستمداران آن کشور به آموزش و پرورش در همه ابعاد به عنوان سرمایه گذاری نگاه می کنند که اصلی ترین زیرساخت رشد اقتصادی است؛زیرا که این کشور تا چندی پیش جزیره فقیر با آمار بی سوادی بالا بود.

در سال ۱۹۶۵ به دلیل توجه نخست وزیر وقت به آموزش و پرورش و ایجاد نظام شایسته سالاری باعث شد نظام آموزش و پرورش مطلوب نظام اقتصادی را تشکیل دهد و رفته رفته در کمتر از ۵۰ سال آن جزیره فقیرنشین به یک قدرت اقتصادی جهانی تبدیل گردد.

کره جنوبی به دلیل توجه به آموزش و پرورش و مدارس؛ در رتبه سوم جهان قرار گرفته است. در این کشور آموزش ابتدایی تا ۹۹ درصد اجباری و رایگان است. 

کره جنوبی مهمترین وزارتخانه را آموزش و پرورش قرار داده و درصد بالایی از درآمد خالص ملی به آن تعلق میگیرد،سرانه دانش آموزان حدوداً ۱۳ هزار دلار است و میانگین حقوق معلمان نیز ۶۰ هزار دلار در سال،کره جنوبی یازدهمین اقتصاد برتر دنیا را دارد.

ژاپن در جایگاه چهارمین اقتصاد برتر دنیا است؛در این کشور هیچ فرد بی سوادی وجود ندارد و مدت دوره تحصیلات اجباری ۹ سال است. 

در ژاپن امکان تحصیل در مدارس غیر دولتی وجود دارد اما حدود ۸۷ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل می کنند.

 سرانه هر دانش آموز در حدود ۱۰ هزار دلار و میانگین سالانه حقوق معلمان نیز ۵۰ هزار دلار است. ژاپن پس از آمریکا و چین مقام سوم اقتصاد برتر دنیا را کسب کرده است.

نتیجه اینکه اگر به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در کشور هستیم تا آثارش قابل لمس و نتیجه بخش باشد؛برای اطلاع حضرات،شما مسئولان اصلی و تصمیم‌گیر کشور،عرض می کنم: دانشمندان جهان معتقدند که بین آموزش و پرورش و رشد اقتصادی کشورها رابطه مستقیم وجود دارد و تجربه کشورهایی چون سنگاپور که با اصلاح نظام آموزشی خود به رشد اقتصادی مطلوب رسید نیز بر این واقعیت صحه می گذارد که هزینه کردن برای آموزش و پرورش هزینه نیست و سرمایه گذاری برای توسعه عدالت اجتماعی محسوب می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار