شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
مردم خوزستان نگران مردم اصفهان هستند. درد آنها را بهتر درک می کنند. چون طعم تلخ بی آبی و بیکاری کشاورزان و مرگ احشام را چشیده اند.
شوشان - دکتر فیصل مرداسی:

مردم خوزستان نگران مردم اصفهان هستند. درد آنها را بهتر درک می کنند. چون طعم تلخ بی آبی و بیکاری کشاورزان و مرگ احشام را چشیده اند. حمایت مردم اصفهان از اعتراضات مسالمت آمیز کشاورزان و دامداران خوزستان فراموش نمی شود.

اما مردم رنج کشیده خوزستان نگران خطر دیگری هم هستند. این مردم خطر برنامه های کوتاه مدت و فاقد تدبیر و صرفا برای جلب رضایت کوتاه مدت مردم را به بهای ویرانی و نابودی محیط زیست سامان دیگر را به خوبی دیده اند.

وقتی می شنوند که مسئولین در میان مردم معترض اصفهان حاضر شده و قول احیای زاینده رود را در اوج خشکسالی می دهند، تنشان می لرزد که قرار است احیای زاینده رود از انتقال آب کدام سامان رخ دهد.

مبادا قرار است این اقدام مبارک ادامه همان طرحهای خطرناک وزارت نیرو و با خشک کردن جلگه خوزستان اتفاق بیفتد. یعنی آبادی کوتاه مدت یک نقطه به بهای نابودی بلند مدت خوزستان رقم خورده باشد.

شوربختانه برنامه های آب در دولتهای گذشته باعث جدایی و تقابل مردم در نقاط مختلف شده است. گویی یک سر رونق آب باید به خشکی و بی رونقی یک سر دیگر گره بخورد.

هیچ شکی نیست که باید مشکل معیشت کشاورزان اصفهان مرتفع و رونق گردشگری این استان زیبا مدیریت شود.

لیکن همه ایران سرای من است و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد چنین حقی با زیرپا گذاشتن حقوق مردم خوزستان رقم بخورد. باید اشتباهات بزرگی که در جانمایی صنایع آب بر در نقاط کویری به جای جانمایی در حاشیه خلیج فارس جبران شود.

باید برنامه های غلط ایجاد فضای سبز انبوه در شهرهای کویری اصلاح شود.

باید سیاستهای کشاورزی غرقابی در دل استانهای کویری تغییر اساسی کند.

باید در مدیریت آب در فلات مرکزی حقیقت کم آبی تاریخی این خطه و خشکسالی چند دهه مستمر نصب العین سیاستگذاران شود.

نمایندگان و مسئولین اجرایی استان خوزستان باید به هوش باشند که مبادا رفع مشکل مردم و کشاورزان عزیز اصفهان با بی تدبیری مشکلی بر چالش های بزرگ استان خوزستان بیفزاید و به بهانه های امنیتی فضای تدبیر و تفکر و نقدپزیری درباره مشکلات آب خوزستان پنهان بماند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار