اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
فراموش نکنید برای موفقیت چاره ای ندارید مگر از وجود نیروهای توانمند و مجرب و البته علمی و توسعه گرا استفاده کنید.
شوشان - نوید قائدی:

جناب آقای استاندار، روزی که دولت جدید سرکار آمد، قرار شد حسب مطالبه افکار عمومی مردم استان، فردی سکاندار مدیریت ارشد استان شود که تجربه بالای مدیریت در سطح ملی را داشته باشد تا شاید بتواند با درایت و برنامه ریزی قوی مقداری از مشکلات را کاهش دهد.

بالاخره بعد از رایزنی فراوان شما که تجربه کار در استان را داشتید و شناخت کافی هم از استان دارید، این توفیق را بدست آوردید که خدمتگزار این مردم رنج کشیده در تاریخ انقلاب باشید.

فراموش نکنید برای موفقیت چاره ای ندارید مگر از وجود نیروهای توانمند و مجرب و البته علمی و توسعه گرا استفاده کنید، در این میان نقش فرمانداران در رسیدن به این موفقیت و ارتقای وضعیت کنونی استان بی بدیل است.

رسیدن به فرآیند توسعه پایدار نیازمند شناخت کافی و دقیق کارگزاران دارد.تحلیل و برنامه ریزی جهت رسیدن به توسعه متوازن و پایدار در شهرستان های استان بدون شناخت و تحلیل دقیق شرایط مکانی، طبیعی، اقلیمی و انسانی امکان پذیر نیست.

گرچه در کشور مطالعات آمایش سرزمین انجام شده و نسخه ای کوتاه برای خوزستان پیچیده شده است اما جهت نیل به برنامه ها برنانع ریزی های دقیق هدفمند و باینری با ذکر جزیات و مشخص شدن وظایف کارگزاران ضروری است.

در واقع نقش یک فرماندار توسعه گرا همین است که بتواند نقشه و افق توسعه شهرستان را حسب برنامه های فرادست و مجموعه قوانین جاری کشور تدوین و تصویب کند و برای اجرای برنامه ها و هماهنگی بین بخش های زیردست و بالاست تلاش نماید و پیوندهای لازم را برقرار نماید.

کارکردی که بتواند مثلا ارتباط صحیح و سازنده شورای اسلامی شهر، شهردار، مدیر سازمان های خدمات رسان و مهندسی فرهنگی و اجتماعی که در واقع رکن اساسی توسعه است را برقرار نماید.

از دیگر مصادیق بارز عملکرد یک فرماندار توسعه گرا که نیاز شهرستان های استان است می توان به لزوم ایجاد تعاون و همکاری هدفمند بین تمام گروههای اجتماعی و تاثیرگذار و سرمایه های اجتماعی تاثیرگذار و سازمان های مردم نهاد و قاطبه هنرمندان مردمی اشاره کرد، که باید بتوانند این رویه ها را نهادینه و اثرگذار نمایند تا خروجی آن منجر به ایجاد مسیر توسعه اجتماعی و اقتصادی به صورت جهش وار شود.

جامعه به شدت سنتی و بومی و قومی خوزستان دارای ارزش ها و سنت های بومی و منطقه ای خود است که یک فرماندار توسعه گرا باید شناخت کافی از وضعیت های موجود و دارای قدرت تحلیل و ایده کافی برای استفاده از امکانات موجود برای توسعه پایدار باشد.

یک فرماندار موفق در پی ایجاد پیوند های عقیق اجتماعی بومی- قومی است تا طبق یک رویه آنارشیم اجتماعی بتواند با تاکید بر معیارهایی همچون قومیت ها، تیره ها، مناطق،محله ها و محورهای انسانی توسعه آفرینی نماید.

اکثر شهرها و روستاهای خوزستان توسعه نامتوازن و غیر اصولی داشته اند که برای ایجاد توازن و اجرای عدالت اجتماعی باید حسب الگوهایی مشخص مبتنی بر اصول توسعه ای و فرهنگی طی یک برنامه ریزی بلوک بندی شده اهداف اجتماعی - اقتصادی را پیاده کرد.

جناب آقای استاندار اگر کارنامه مدیریت اکثر فرمانداران دو دهه گذشته استان را بررسی کنید متوجه می شود اکثر اقدام های آن ها مبتنی بر روزمرگی بوده است و هیچ برنامه و اصول مشخصی برای توسعه نداشته اند و موفقیت خود را فقط در حفظ وضع موجود دیده اند تا نهایت مسئله ای اجتماعی و امنیتی رخ ندهد، چهره شهرستان ها و مشکلات آن ها گویای این واقعیت تلخ تاریخی است که تا کنون واکاوی نشده است.

در نهایت این استان نقطه التقاط نفت و گاز یعنی منابع پولساز کشور، دریاهای آزاد و بنادر مهم کشور و اقلیم مستعد کشاورزی غنی و زیست بومی طبیعی و بکر و البته در معرض نابودی است که تا کنون مدیریت استان موفق به بهره برداری صحیح از آن ها نشده است، لذا توجه به گرایش فکری و توسعه ای مبتنی بر سالم سازی فرهنگی و اجتماعی شهرستان ها، لزوم توجه به مسایل آموزش و پروش، مراکز بهداشتی و درمانی و تولیدات فرهنگی و رفاه شهروندان باید سرلوحه کار فرمانداران توسعه گرا باشد، کوتاه سخن این که افرادی می توانند این اهداف را محقق کنند که تفکری ورای از تفکرات افراد قبل داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار