اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
شهید مدرس ره: بروید آدم انتخاب بکنید!!

شوشان - محمدرضا چمن نژادیان:

۱۰ آذر سالروز شهادت آیت الله مدرس ره آن روحانی آزاده و وارسته است.که بنام روز مجلس در جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده و گرامی داشته می شود. و همه ساله متولیان، مجلسیان و وعاظ در نطق ها و خطبه های غرای خود در خصوص ویژگی های شخصیتی و مبارزاتی مدرس ره به عنوان الگوی نمایندگی ملت سخن می رانند.

بدون اینکه به شرایط حاکم و چگونگی راهیابی چنین شخصیت برجسته ی مبارز و دشمن سرسخت حاکمیت به مجلس اشاره گردد.

انتظار از عقلای قوم و کنشگران منصف در راستای صیانت از آرمانهای انقلاب اسلامی ایران به تحقق فرآیندهای مشارکت جویانه ی  آگاهانه وفعالانه ی ملت برای تشکیل مجالس پرسشگر و نقاد با رویکرد آسیب شناسانه اهتمام جدی داشته باشند.و لااقل مقایسه ای اجمالی و منصفانه میدانی بین مجالس  ادوار گذشته با  دوران حال و در انقلاب اسلامی ایرانیان که علیه طاغوت و استبداد شده است  صورت گیرد.

تا شاید به محاسن ومعایب فرآیندهای تشکیل، کارآمدی و ناکارآمدی  مجالس در تمام ادوار و هم اکنون پی برده شود. 

به چرایی ناکارآمدی مجالس، قوانین مصوب، فسادهای ناشی از عدم نظارت موثر بر ساختارها و پاسخگو نمودن بخشهایی از حاکمیت پرداخته شود. و برای این تشخیص معرفی و مطالعه ی تاریخی دیدگاه‌های بزرگان و عملکرد خود شهید سعید فقید مدرس ره کارسازترین می تواند باشد.

بنابراین به سراغ دو الگوی عملکردی و رویکردی رهبری در دو نهضت مبارزاتی و انقلابی می رویم.

 اول آیت الله شهید مدرس ره و سپس دیدگاه امام ره را نسبت به مجلس و نمایندگی برای نمونه می آوریم:

الف) شهید مدرس ره: بروید آدم انتخاب کنید، آورده اند که در منزل مدرس شلوغ بود.جمعی از مردم به نشانه اعتراض آن جا جمع شده بودند.

تا مدرس از مجلس به خانه بازگشت به او گفتند :لایحه ای که امروز تصویب شد خلاف مصلحت بود.

چرا تصویب شد؟مدرس گفت: اگر بیست(۲۰) راس اسب و الاغ و یه آدم را در مجلسی جمع کنند و از آنها بپرسند که ناهار چه می خورید جواب چه می دهند؟

مردم گفتند: جو.

مدرس گفت: آن یک نفر هم ناچاراست سکوت کند. این وکلایی که شما انتخاب کرده اید، شعورشان همین است. بروید آدم انتخاب کنید.

آیت الله سیدحسن مدرس در مجلس شورای ملی در مخالفت با جمهوری رضاخانی باز فرمایش دارند: من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حکومت صدر اسلام هم تقریبا و بلکه حقیقتا جمهوری بود.

ولی این جمهوری که می خواهند به ما تحمیل کنند. بنا بر اراده ملت نیست بلکه انگلیسی ها می خواهند به ما تحمیل کنند. و حکومتی صددرصد دست نشانده و تحت اراده خودشان را در ایران مستقر کنند. 

 در استمرار آن جمهوری واقعی مدرسی در انقلابی اسلامی ایران امام ره جمهوری اسلامی ایران را که میزان رای ملت و  نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد باشد، تاسیس کردند.

ب) در رابطه ی انتخاب نمایندگان مدرس فرمودند بروید و آدم انتخاب کنید. در انقلاب اسلامی باز می بینیم امام خمینی ره می فرمایند: سعی کنید مثل مدرس را انتخاب کنید.

امام ره اسوه نماینده ملت بودن در ایران اسلامی را شهید مدرس می دانستند. لذا در انتخابات نمایندگان به ملت ایران سفارش می کردند.

سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید. و قابل تامل است که امام ره از همان اوایل نه حال که کسانی ضد مدرس ره عمل می کنند، تاکید داشتند: البته مثل مدرس که به زودی ها پیدا نمی شود، شاید آحادی مثل مدرس باشند.

بنابراین برای اینکه مجالسی با نمایندگانی در تراز انقلاب اسلامی ایرانیان، مجد، عزت وعظمت ملت ایران اسلامی  داشت. واز مجالس و نمایندگانی کارآمد برای ترقی همه جانبه ی مملکت، سرزمین استثنایی با ژئوپلتیک سرشار از منابع و استعدادهای انسانی  برخوردار بود. 

باید مجلس و‌مجالسی با مشارکت مدنی و حداکثری ملت تشکیل گردند. هر چند بقول امام ره وجود مدرس سخت و محال است. ولی لااقل از ورود مجیزه گوی قدرت و ثروتی که تهی از نشان مدرس ره هستند، جلوگیری می شد.

و با توجه به آرمان‌میران رای ملت ،مولفه های مدنی جمهوریت و اسلامیت منبعث از قانونی اساسی، مشارکت آگاهانه ی اکثریت، مسئولانه ی اثر بخش مجالسی با نمادهای مدرسی تشکیل گردند. 

 والا با شعار و نامگذاری سالروز شهادت مدرس ره بنام هفته ی مجلس و بی حضور حتی یک نماینده آزاده و مستقل مجلس مدرسی نمی شود. و باید گفت مجلس بنام مدرس اما بی مدرس مجلس نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار