اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۸۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
شوشان - محمد سعید بهوندی:

چنانچه یک شناخت مختصر از شاخص‌ها، پارامترها، فرآیندها و حواشی حوزه‌ی اقتصاد در تمامی ممالک جهان برای کسی امکان‌پذیر باشد، بخوبی و شفافیت درمی‌یابد که توفیق و پیشرفت در این حوزه، بخش زیادی از آن به بالا بودن ارزش پول ملی متکی خواهد بود.

پول ملی؛ همان دارایی و توانمندی است که افراد حقیقی و حقوقی و تمامی دستگاههای یک کشور بوسیله‌ی آن هزینه نموده و طرحها و پروژه‌های خود را به مرحله‌ی اجرا می‌رسانند.

 وقتی این دارایی دارای ارزش مطلوب باشد، میزان و کیفیت هزینه و اجرای برنامه‌های وابسته به آن نیز با توفیق بالا همراه خواهند بود و آسایش و آرامش مردم نیز که مهمترین و باارزش‌ترین محصول آن است، عملی خواهد شد.

هنگامی که سخن از ارزش پول ملی در میان است، ساده‌ترین روش ارزیابی آن زمانی است که با دیگر ارزهای دنیا، مخصوصاً ارزهایی که در مبادلات مختلف جهانی کارایی فراوانی دارند، مانند؛ دلار و یورو، قدرت رقابت خود را حفظ نموده و از آنان سال به سال عقب نماند.

امّا آیا بالا بودن پایدار ارزش پول ملی به خودی خود اتفاق می‌افتد؟! خیر، یک ارز برای اینکه بتواند ارزش خودش را در برابر ارزهای معتبر و پررونق جهانی حفظ نماید، باید در دل اقتصادی زنده و پویا و در تعامل کامل با کشورهای صاحب اقتصادهای بزرگ و با کیفیت نفس بکشد و اقتصاد زنده و پویا نیز صاحب شاخص‌های زیر است:

1_ وجود منابع مادی و انسانی کافی و پایدار.

2_ وجود مدیران متخصص، متعهد و دلسوز.

3_ اتحاد و یکپارچگی عمومی برای خواست و دستیابی به رشد و ترقی.

4_ بهره‌مندی از برنامه‌های دقیق با قابلیت اجرایی بالا، در سه سطح؛ کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.

5_ آمادگی کافی برای مواجهه با حوادث بزرگ غیرمترقبه و تنش‌ها و تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی.

6_ تمرکز دقیق و مستمر بر روی تربیت و آموزش در تمامی سطوح، بخصوص تربیت نیروهای فنی و ماهر کافی.

7_ حمایت کافی و مستمر از آن بخشی از مردم که به هر دلیل و اتفاق، چه مقطعی و چه طولانی مدت، نیازمند به کمک مالی دولت برای نیرومند شدن هستند.

8_ پیروی از یک سیاست اصولی و پایدار در ارتباط با کشورهای همسایه و آنهایی که دارای بالاترین و استراتژی‌ترین ارتباطات هستند.

9_ گردش آزاد اطلاعات و شفافیت کامل مالی در؛ درآمدها، دریافت‌ها، پرداخت‌ها و هزینه‌ها در تمامی بخش‌ها و سطوح کشور.

10_ مسدود نمودن کامل تمامی مسیرها و روزنه‌هایی که ممکن است از آن طریق رانت و فساد مالی انجام شود و همچنین مجازات سریع، محکم و بدون مماشات آنانی که افکاری آلوده و دستانی ناپاک داشته و به راحتی موجب ناامنی فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاریها( سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی) می‌شوند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
مجید
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
comment
0
0
comment درود بر استاد عزیز که همیشه با مطالب زیباشون باعث روشنگري میشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار