اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
بررسی یهود در آیه ٨ سوره جمعه 

شوشان - سیدعبدالمجیدعلوی:

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ﺑﮕﻮ: بدون شک آن مرگی که از آن می‌گریزید، به شما خواهد رسید و آنگاه به سوی دانای آشکار و نهان بازگردانده می‌شوید و او به آنچه در طول زندگی انجام داده‌اید آگاهتان خواهد کرد.

این‌که انسان حتماً روزی مرگ را ملاقات خواهد کرد از مسلمات است و شکی در آن نیست، اختصاص به مؤمن یا کافر هم ندارد همه بنی‌آدم، بلکه همه موجودات طعم مرگ را خواهند چشید. «کلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوْتِ» (١٨۵ آل عمران) 

 موت چیست؟  مشهورترین معنای موت در زبان فارسی  «مرگ» است. چندین آیه در قرآن هست که می‌توان معنای دقیق موت را  از آنها بدست آورد. همین آیه که آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم یکی از آن‌هاست. بر اساس این آیه و آیه ۴٢ سوره زمر، موت پایان زندگی دنیایی و آغاز زندگی اخروی است.

 در آیه قبل خواندیم که یهود به‌خاطر اعمال(پلید) خود دوست ندارند بمیرند. در این آیه مطلب مهم‌تری را بیان می‌فرماید و آن این‌که از ملاقات با خدای خود بیمناکند و مایل نیستند خدای خود را ملاقات کنند. این‌ها در طول زندگی دنیایی هرگز ارتباطی با خدا نداشته‌اند، در طول زندگی دنیایی اختیار با خودشان بوده که با خدا ارتباط برقرار بکنند یا نکنند؛ اما در زندگی اخروی این اختیار را ندارند و لاجرم با خدای خود مواجه خواهند شد و خداوند تمام اعمالی را که در دنیا انجام داده‌اند جلو چشمشان خواهد آورد.

 این آیه دروغگویی قوم یهود را برملا می‌کند، آن‌ها که مدعی هستند جز خودشان هیچ‌کس دوستدار خدا نیست و خدا جز آنان دوستدار کس دیگری نیست؛ اکنون معلوم شد که اصلا دوست ندارند با چنین خدایی که ادعای دوستی‌اش را دارند مواجه شوند. ترس یهود از دیدار با خدای خود به جمله‌ی «بما قدم ایدیهم» برمی‌گردد که در آیه قبل آمده بود.

 در جمع‌بندی سه آیه ۶ و ٧ و ٨ سورهٔ جمعه نتیجه می‌گیریم که: 

١- ادعای خداپرستی و خدا دوستی یهود بی‌اساس بوده و فریبی بیش نیست.

٢- ادعای یهود برای ناامید کردن پیروان سایر ادیان صورت می‌گیرد.

٣- یهود فقط خود را انسان می‌دانند که لیاقت دارد درمورد خدای خود اظهارنظر کند و پیروان ادیان دیگر را حیواناتی دوپا می‌دانند که خداوند آن‌ها را برای خدمت خدمت رسانی به یهود آفریده‌است. در سرای باقی خداوند آن‌ها را از این تکبری که گرفتارش شده بودند آگاه می‌سازد   «فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ»

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار