شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
فرونشست در اثر از بین رفتن آبخوان ها و یا استفاده بیش از اندازه از منابع زیرزمینی برای مردم تا حدود زیادی شناخته شده است.
شوشان - داریوش بهارلویی:

فرونشست در اثر از بین رفتن آبخوان ها و یا استفاده بیش از اندازه از منابع زیرزمینی برای مردم تا حدود زیادی شناخته شده است. حتی گاه در برخی نقاط شهری که چاهای قدیمی وجود دارد چنین اتفاقی رخ داده و بر صفحه حوادث اخبار میتوان آن را دید .

 لیکن شهر ما اهواز به نوعی دیگر از فرونشست ها مبتلاست که اگرچه بی ارتباط گاه با مبحث کلی آب نیست لیکن به جای منشا نابودی آبخوان ها, بیشتر ماحصل نوع کارکردن و ساخت و سازهاست .

بسیاری از خیابان ها و محلات در اهواز دیده میشوند که برای احداث شبکه فاضلاب , خطوط انتقال آب و یا سایر خطوط مانند گاز , تلفن و چنین موارد کنده, پر و سپس گودالی ایجاد میشود می گویند اندکی از نشست در محل اجرای پروژه طبیعی است .

 نمیدانم کارشناس چنین رشته ای نگارنده نیست اما میزان نشست در امتداد مسیر مثلا لوله کارگذاری شده عمقی دارد که بیش از آن نشست طبیعی است که می گویند .

 چاله ها و گودال هایی که خدا می داند مجدد کی اصلاح می گردند .چرا علیرغم پیشرفت علم مهندسی ما نمی توانیم جایی را که حفر کرده ایم مرمت و بازسازی کنیم عجیب به نظر می رسد . این شرایط کم اعصاب و روان مردم را خراب نکرده است . 

حداقل در مناطق گلستان , امانیه , زیتون و کیانپارس که تقریبا مناطق پرجمعیت هستند این شرایط به راحتی دیده میشود .

احتمال زیاد این نشست ها در اکثر مناطقی که پروژه های عمرانی شبیه آب و فاضلاب اجرا میشود بروز می کند. و هر چه از مرکز شهر به نقاط حاشیه برویم شرایط بدتری قابل انتظار است .

ایجاد دست اندازهای بزرگ و یا کثیف و زشت شدن خیابان محل تردد به همراه ایجاد مشکل در عبور و مرور پیامدهای معمولی این اقدامات ظاهرا عمرانی در سطح شهر است . 

بماند هر مجتمع آپارتمانی نیز که ساخته میشود چنین زخمی بر سطح آسفالت خیابان می گذارد .

 می گویند شهرداری عوارض را می گیرد اما ترمیم و مرمت را چندان به عهده نه .باید از مسئولین شهری خواست فکری برای فرونشست های دست ساز نمایند . باور کنید چندان حل این معضل سخت نیست. 

اگرچه مهندسان عمران و یا راه و شهرسازی برای این نظر اولی و ارجح ترند اما به عقل ما آدمهای معمولی نیز می رسد که یک جای کار می لنگد. 

از شهردار و سایر دستگاه خواهش می کنیم کمی مسئولانه تر با این معضل برخورد کنند . مردم گناهی مرتکب نشده اند که مستحق انواع و اقسام محرومیت ها باشند .

 لطفا این بار عزیزان به خیابان های شهر و محله ها نگاه کنید . آیا نام خیابان لایق چنین مسیرهای عبور هست ؟ بعید می دانم !!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار