اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
شوشان - علی عبدالخانی :
دستگاه های خدمات رسان و اجرایی بدلیل طبیعت خدماتیشان در معرض قضاوت مستقیم مردم قرار می گیرند. معمولاً مردم اطلاعی از درون دستگاه های خدماتی و جزئیاتی همچون ضعف های کارکردی و سوء مدیریت های احتمالی ندارند. آنها کارکرد نهایی یک دستگاه یعنی ارایه یا عدم ارایه خدمات را می بینند و چنانچه خدمات را ناقص یا بد تشخیص بدهند، کُلیّت آن دستگاه و تیم هدایت کننده و منسوبان آن به زیر سئوال می روند که این حق آنهاست.

فعالیت در دستگاه های خدماتی بیش از هر چیز شبیه به یک تیم فوتبال است و چنانچه ۶ یا ۷ نفر از بازیکنان اصلی بویژه دروازه بان که معتمد و امانتدار تیم است، در چهارچوب وظایف تیمی قرار نگرفته و از عِرق و تعلق خاطر نسبت به تیم نیز بی بهره باشند، در چنین وضعیتی حتی اگر ۲ یا ۳ بازیکن حرفه ای و منضبط در آن تیم بخواهند کاری بکنند، قطعا نمی توانند زیرا شرایط کلی حاکم بر زمین و نوع بازی هم تیمان و بسیاری از پشت پرده ها این اجازه را به آنها نمی دهد !. مسلماً چنین تیمی نه تنها به گُل نمی رسد بلکه گلباران ! هم می شود.

تماشاگران و طرفداران یک تیم وقتی با چشم خود هرج و مرج و بی برنامگی و عدم انسجام را می بینند، بدون شک حرمت و احترامی برای اصل و اساس آن تیم و ترکیبش باقی نمی گذارند. تماشاگران وقتی می بینند عده ای آماتور و مبتدی که از الفبای فوتبال هیچ نمی دانند و بعنوان حرفه ای در ترکیب اصلی قرار گرفته اند، متوجه می شوند که این تیم برای بُرد و اخذ نتایج خوب وارد زمین  نشده است !.

نتایج خوب یا بد در یک تیم اعم از اینکه تیم ورزشی یا خدماتی و اجرایی باشد مستقیماً به عملکرد بازیکنان و بازیگردانان آن بستگی دارد، با این تفاوت که تماشاگرانِ یک تیم ورزشی، مستقیماً بازی را می بینند و کم کاریهای هرکدام از بازیکنان را شناسایی می کنند و حساب خوبها از بدها را جدا می کنند حال اینکه وضعیت در تیم های خدمات شهری بدلیل فقدان شفافیت کاملاً متفاوت است. در این تشکیلات که شفافیت در پشت درهای بسته محکوم به خفگی است، امکان شناخت نیروهای شایسته و خوب و جدا کردن آنها از نیروهای نامطلوب از سوی مردم وجود ندارد یا کاری بسیار سخت است و متاسفانه به همین دلیل است که نیروهای سالم و کاربلد به صرف اشتغال در یک دستگاه خدماتی فشل و ناکارآمد، از چشم شهروندان می افتند. گاهی این تناقض به حدی می رسد که یک نیروی انسانی شاغل در یک دستگاه خدماتی نمی تواند با افتخار از محل کار و حوزه ی فعالیتش نام ببرد یا دفاع کند.

توضیح : استفاده از تیم فوتبال در این یاداشت صرفاً جهت مقایسه و تقریب معنا بوده و محورِ اصلی بحث به مراکز خدمات شهری مربوط می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار